انهار
انهار
مطالب خواندنی

ذبح

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال: آيا ذبح كردن با كارد استيل جايز است، يا نه؟

پاسخ: جواز ذبح با آن خالى از شائبه اشكال نيست و جاى احتياط دارد.

سؤال: حكم كفش چرم كه روى آن نوشته (ساخت ايتاليا ) و آن را از كشور اسلامى شهر مدينه خريده ايم حكم آن چيست؟ آيا نجس است؟

پاسخ: در صورت احتمال تذكيه ( ذبح شرعى ) حكم به طهارت آن مى شود.

سؤال: گوشت مرغ كه الان در بازار هست آيا حلال است يا نه چون ما پرسيديم و فهميديم كه فقط در ذبح اولين مرغ بسم الله الرحمن الرحيم ميگويند و بقيه بدون بسم الله ذبح مى شود همچنين گوشت گوسفند را . و اصلا براى ما مقدور نيست كه برويم گوسفند يا مرغ زنده بگيريم و خودمان ذبح كنيم چه راه حلى براى ما داريد ؟

پاسخ: مى توانيد آنها را از بازار خريدارى كنيد .

سؤال: من در كشور كانادا زندگى مى كنم و مى خواستم بپرسم : مطمئن هستم در اين شهر مسلمانان زيادى زندگى مى كنند و مشغول به كار هستند آيا در اين صورت حتما بايد مطمئن شوم بخاطر گوشتى كه مى خورم كه آيا صد درصد ذبح اسلامى شده يا نه؟

پاسخ: مى توان در آن بلاد از مسلمانى كه گوشت را براى خوردن عرضه مى كند يا مى فروشد گوشت خريدارى نمود.۴

سؤال: آيا ذبح گوشت توسط اهل سنت انجام شود خوردن آن گوشت حلال است ؟

پاسخ: اگر يقين نداريد اهل كتاب ذبح كرده است حلال مى باشد .

سؤال: آيا سر بريدن حيوان توسط سنى اشكال دارد ؟

پاسخ: اشكال ندارد .

سؤال: خونى كه بعد از ذبح كردن جانور در گوشت موجود است آيا آن خون پاك است يا نجس ؟

پاسخ: خونى كه بعد از تمام شدن تذكيه شرعى در حيوان باقى مى ماند پاك است .

سؤال: چند گوسفند ذبح شده است. پس از تميز كردن و پاك كردن لاشه آنها متوجه شديم كه يكى از آنها به طور صحيح ذبح نگرديده است با توجه به اينكه گوشت آنها با هم مخلوط شده است تكليف چيست ؟

پاسخ: همه آنها حرام است .

سؤال: آيا استفاده از حيواناتى كه ذبح شرعى نشده است استفاده از چرم آن اشكال دارد ؟

پاسخ: چرم آنها نجس است .

سؤال: افرادى كه نسبت به اهل بيت (ع) منافق هستند و نزد ما معلوم هستند ذبيحه آنها حلال است ؟

پاسخ: اگر شخص اعلان عداوت به اهل بيت (ع) نكند محكوم به كفر نيست ولى اگر اعلان كرد كافر و نجس است و ذبيحه او حرام است .

سؤال: مرغيكه معلوم نيست ذبح شرعى شده يا نه اگر از دست مسلمانى بخرد يا بگيرد خوردن آن حلال است ؟

پاسخ: مرغيكه از دست مسلمان مى گيرد يقين به حرام بودن آن ندارد حلال است .۱

سؤال: با توجه به اينكه چاقوهاى آهنى فعلا كاربرد خوبى در كشتارگاهها ندارد چون هم زنگ مى زند و هم زود كند مى شود آيا ذبح كردن با چاقوى فولادى كه همان استيل است جائز است ؟

پاسخ: ذبح با چاقوهاى فولادى اشكال ندارد ولى چاقوى استيل خالى از اشكال نيست به ديگرى رجوع شود .

سؤال: ذبح معمول كه با دستگاه برقى انجام مى شود چه حكمى دارد ؟

پاسخ: با تحقق شرائط ذبح شرعى حلال است .

سؤال: آيا ذبيحه اهل كتاب با تمام شرايط ديگر حلال است ؟

پاسخ: به احتياط واجب حرام است .

سؤال: ذبح كسانى كه به على اللهى معروفند چه حكمى دارد ؟

پاسخ: اگر معتقد به الوهيت آن حضرت باشند يا منكر ضرورى دين باشند بنحوى كه مستلزم تكذيب رسالت باشد كافر ونجس اند و ذبح آنها حرام است .

سؤال: آيا ذبيحه ناصبى حلال است ؟

پاسخ: حرام است .

سؤال: آيا ذبيحه خوارج حلال است ؟

پاسخ: اگر دشمنى با اهل بيت (ع) را ابراز كنند ذبيحه آنها حرام است .

سؤال: آيا در ذابح مرد بودن شرط است ؟

پاسخ: شرط نيست .

سؤال: آيا در ذابح بلوغ شرط است ؟

پاسخ: شرط نيست .

سؤال: آيا در ذابح عقل شرط است ؟

پاسخ: شرط نيست .

سؤال: آيا ذبيحه اى كه از روى اجبار ذبح شود حلال است ؟

پاسخ: حلال است .

سؤال: اگر كاردى كه دو دسته دارد و دو نفر آنرا بگيرند و ذبح كنند آيا تسميه احدهما يا نصفى اين و نصف ديگر را دومى بگويد كافى است يا خير؟

پاسخ: مانعى ندارد ولى بايد هر دو تسميه بگويند .

سؤال: در ذبح شرعى آيا قطع رگهاى چهارگانه لازم است و يا تنها قطع حلقوم كافى است ؟

پاسخ: قطع آنها لازم است و بنا بر احتياط واجب قطع حلقوم به تنهائى كافى نيست .

سؤال: اگر بعد از ذبح با تفنگ مغز حيوان را داغون كنند حلال است يا خير؟

پاسخ: حلال است.

سؤال: آيا تسميه به زبان غير عربى كفايت مى كند ؟

پاسخ: كافى است .

سؤال: آيا در تسميه با گفتن نام الله كافى است ؟

پاسخ: كافى است .

سؤال: در ذبح با دستگاههاتى جديد كه يك نفر كليد برق را مى زند و مى رود ، اگر به سبب قطع برق دستگاه به كار نيفتد و پس از مدتى با آمدن برق دستگاه روشن شود و حيوانت آماده را ذبح كند ، آيا ذبح صحيح است ؟

پاسخ: صحيح نيست .

سؤال: ذبح با دستگاههاى تمام اتوماتيك صنعتى چه حكمى دارد ؟

پاسخ: اگر كارد آن آهن باشد و كسى كه آن را روشن مى كند مسلمان باشد و ذبيحه رو به قبله باشد و همراه با ذبح تسميه بگويد هرچند با يك تسميه چندين جيوان ذبح شود ولى او مرتب تسميه بگويد اشكال ندارد .

سؤال: شرايط حليت جنين در شكم حيوان مذبوح كدام است ؟

پاسخ: ۱ – تام الخلقه باشد و مو يا كرك يا پشم داشته باشد هرچند روح نداشته باشد .

 ۲ – قبل از ذبح مادرش نمرده باشد .

 ۳ – پس از ذبح در شكافتن شكم و خارج ساختن آن سستى نشده باشد ، سپس اگر سستى شود و به اين دليل جنين بميرد حرام است .

سؤال: تسميه با ضبط صوت چه حكمى دارد ؟

پاسخ: كافى نيست .

سؤال: آيا با يك تسميه مى توان حيوانات زيادى را ذبح كرد ؟ در اين مساله طولى بودن و يا عرضى بودن ذبح ها فرقى مى كند يا نه ؟

پاسخ: مانعى ندارد ولى بايد همراه با همان تسميه باشد مانند ذبح با ماشين . و اما اگر پس از ذبح يك حيوان و پايان يافتن تسميه حيوان ديگرى را ذبح كند تسميه ديگرى لازم است .

سؤال: آيا تسميه و ذبح را دو شخص مى توانند عهده دار شوند بطوريكه يكى تسميه بگويد و ديگرى حيوان را ذبح كند ؟

پاسخ: كافى نيست .

سؤال: در هنگام ذبح ذابح هم لازم است رو به قبله باشد ؟

پاسخ: لازم نيست .

سؤال: آيا آلت ذبح حتماَ بايد از جنس آهن باشد يا هر چيز تيز كافى است ؟

پاسخ: بايد آهن باشد در صورت امكان .

سؤال: شک در مورد ذبح حيوانات مانند مرغ گاو و گوسفنند که در موقع ذبح بسم ال.... گفته ميشود يا نه و اصلا با يک بسم ال... براي کل انها کافي است شرعي هست يا نه در کشتارگاه ايا تحقيق لازم است ؟

پاسخ: اگر ان را از مسلمان ميخريد و احتمال ميدهيد که تذکيه را احراز کرده است جايز است ان را بخريد.

سؤال: با توجه به اينکه دولت عربستان محل قرباني را از مني خارج کرده وبه سمت مشعر برده نظر آقا چيست وآيا اجازه مي دهند که حاجي در همان روز ( روز عيد قربان) در شهر وخانه خود به نيت قرباني حجة الاسلام علاوه بر آن قرباني که در عربستان ذبح مي کند، ذبح نمايد؟

پاسخ: ذبح در همان مکان فعلي کفايت ميکند.

سؤال: در فرانسه زندگى مى كنم و پسر دو ساله اى دارم كه به مهد كودك مى رود و ظهرها براى نهار در مهد كودك مى ماند. از ابتدا درخواست كردم كه به او گوشت ندهند چون ذبح شرعى نيست و تا به حال مشكلى نبود ولى جديداً پسرم موقع نهار كه مى بيند بقيه گوشت مى خورند او هم درخواست مى كند كه به او بدهند. لطفاً بفرماييد آيا مى شود در صورتى كه در مهد كودك تقاضا كرد به او گوشت غير ذبح شرعى داد يا خير؟

پاسخ: مانعى ندارد مگر گوشت خوك باشد.

سؤال: در بعضى فروشگاه هاى بزرگ فرانسويان قسمتى مخصوص گوشت حلال است و گوشتهاى بسته بندى با مهر تاييد مسجد بزرگ پاريس وجود دارد آيا مى توان از اين گوشتها استفاده كرد و يا بايد حتماً از مسلمان خريد كنيم؟

پاسخ: بايد به صحت نوشته اطمينان داشته باشيد مگر اينكه فروشنده مسلمان باشد و احتمال بدهيد كه او تذكيه آن را احراز كرده است.

سؤال: مرغ رابدون بسمله وبه طرف قبله نگرفته ميشود بريد؟

پاسخ: بايد روبه قبله وبه اسم الله باشد.

سؤال: فروش غذا با گوشت ذبح غير اسلامي به آنها در رستوران چه حکمي دارد؟

پاسخ: فروش بنابر احتياط واجب جايز نيست وگرفتن پول جايز است.

سؤال: در ايران که ذبح مرغ به صورت کاملا ماشيني در آمده است تکليف چيست ؟ آياصرف اينکه انشاء الله ذبح شرعي است کفايت مي کند ؟

پاسخ: محکوم به تذکيه است .

سؤال: برخى شركت ها مقدار زيادى مرغ يكجا مى كشند اگر بر سر ماشين ذبح ، مسلمانى بايستد و هنگام ذبح براى همه شان يكبار و يكجا نام خدا را برزبان آورد آيا خوردن آنها حلال مى شود و اگر در حليت آنها شك كنيم مى توانيم آنها را پاك بدانيم و بخوريم؟

پاسخ: اگر مسئول ماشين مادام كه ماشين كار مى كند به طور مكرر نام خدا را بر زبان آورد كافى است و در صورت شك درحليت از ناحيه اين كه آيا بسم الله گفته شده است يا نه آنها پاكند و خوردنشان هم حلال مى باشد.

سؤال: آيا مي توان گوشتي را از سوپر ماركتي خريد كه صاحب آن مسلمان است و به عنوان گوشت تذكيه شده مي فروشد با علم به اينكه او شراب هم مي فروشد؟

پاسخ: بلي، جايز است و خوردن آن گوشت حلال مي باشد هر چند كه قبلا به دست غير مسلمان بوده، به شرط آنكه احتمال بدهيم كه فروشنده مسلمان تذكيه شرعي آن را احراز كرده است اما بدون چنين احتمالي، حلال نيست.

سؤال: آيا براي ذبح تعدادي از طيور يک بار تسميه کافي است يا بايد براي ذبح هر يک از آنها يک بسمله گفته شود؟

پاسخ: براي هر يک بايد بسم الله گفته شود و اگر چند عدد آنها را همزمان ذبح کند يک بار بسم الله کافي است.

سؤال: در اينجاب اول گلوله اي به سر حيوان شليک مي کند و بعد آن را ذبح مي نمايند. اگر قبل از جان دادن حيوان مسلماني حيوان حلال گوشت را ذبح کند گوشت آن حلال است؟

پاسخ: حلال است.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

ویژه نامه ماه مبارک رمضان




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -