انهار
انهار
مطالب خواندنی

استطاعت بانوان

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال: آيا بر زني كه شوهرش بدهكار مي‎باشد و ماهيانه مقدار زيادي نزول مي‎دهد حج واجب مي‎شود يا نه؟

پاسخ: اداء دين شوهر بر زن واجب نيست، و اگر استطاعت دارد واجب است حج بجاي آورد، مگر آنكه به واسطه حج وعدم تمكن شوهر از اداء نفقه، امر معاش مختل شود.

سؤال: زني كه مقداري آب و ملك از ارثيه پدر دارد، و در ذمّه شوهرش مهريه هم دارد، و در ضمن، عوائد اين آب وملك مخارج سالانه او و شوهرش مي‎باشد، زيرا شوهر او مالي از خود ندارد، آيا اين زن مستطيعه است يا نه؟

پاسخ: در صورتي كه قبلاً حج بر او مستقر نشده، و فعلاً هم اگر بخواهد برود و برگردد امر معاش او و شوهرش مختل مي‎شود، استطاعت ندارد.

سؤال: زني هستم كه با كسب مي‎توانم مخارج خود را متكفل شوم، در ضمن مخارج رفت و برگشت حج را نيز دارم ولي با رفتن من به حج شوهرم براي مخارج خود به زحمت مي‎افتد، وظيفه من چيست؟

پاسخ: در فرض سوال حج بر شما واجب است و تأمين مخارج شوهر به عهده شما نيست.

سؤال: پيرزني هستم كه قبلاً شوهرم مرا نام نويسي كرده اما هم اكنون كه قرعه به نامم اصابت كرده فرزندم خرجي مرا مي‎دهد وظيفه من چيست؟

پاسخ: در فرض سوال چنانچه با فيشي كه به نام شما است مي‎توانيد به حج برويد و برگرديد و ورثه با رفتن شما موافق هستند و پسر هم مخارج شما را تأمين مي‎كند حج بر شما واجب است.

سؤال: دختري هستم‎كه قبل از بلوغ مادرم مرا به‎حج برده و تمام اعمال نيابت بردار را ا طرف من انجام داده واعمالي را كه خود مي‎توانستم انجام دهم مرا وادار به انجام آن نموده است آيا هم اكنون كه استطاعت مالي نيز دارم باز حج بر من واجب است؟ و در صورت عدم وجوب آيا من مي‎توانم ازدواج كنم؟

پاسخ: قبل از بلوغ، كفايت از حجّ واجب نمي‎كند و در صورت استطاعت بايد حجّ واجب را انجام بدهيد و ازدواج شما در صورتي كه مزاحمت نداشته باشد يا اينكه ضرورت داشته باشد اشكال ندارد.

سؤال: شوهرم با اينكه استطاعت داشت به عللي ثبت نام نكرد ولي من كه ثبت نام كرده‎ام هم اكنون اسمم درآمده آيا مي‎توانم نوبت خود را به شوهرم بدهم به اميد آنكه در آينده هر دو با هم ثبت نام نماييم يا نه؟

پاسخ: اگر مستطيع باشيد جايز نيست.

سؤال: من و شوهرم هر دو به قالي‎بافي مشغوليم، با درآمد مساوي و حال جهت يك حج استطاعت داريم بر كداميك از ما حج واجب است؟

پاسخ: اگر هيچكدام به تنهائي مستطيع نيستيد بر هيچكدام واجب نيست.

سؤال: زماني كه شوهرم در قيد حيات بود براي حج مرا نام نويسي كرد حال بعد از چند سال قرعه به نام من درآمده در حالي كه چندين طفل صغير دارم و هيچ گونه درآمدي نيز ندارم آيا رفتن حج بر من لازم است؟

پاسخ: در فرض سوال واجب نيست.

 سؤال: زني هستم كه بعد از فوت شوهرم مقداري پول جهت خريد ماشين به عنوان شراكت به پسرم داده‎ام كه ماهيانه درآمد آن را خرج زندگي‎ام مي‎نمايم حال اگر پسرم به قدر مخارج حج از آن پول را بدهد آيا مستطيعه خواهم شد يا نه؟ در حالي كه درآمدي جز اين ندارم؟

 پاسخ: اگر با بقيه آن بتوانيد امرار معاش كنيد حج واجب مي‎باشد و گرنه واجب نيست.

استطاعت با مهريه

سؤال: اين جانب چند سال قبل ازدواج كرده‎ام، و مهريه‎ام به مقداري بود كه مي‎توانستم در آن زمان با آن به حج بروم، ولي چون شوهرم مهريه مرا نداده بود از تشرف محروم ماندم، و اكنون هزينه حج سنگين شده و مهريه من وافي به آن نيست، آيا حج بر من مستقر شده است يا نه؟

پاسخ: در فرض سوال اگر شوهر شما متمكن بوده كه مهريه شما را بدهد، و مع ذلك مسامحه كرده‎ايد و نگرفته‎ايد، حج بر شما مستقرّ شده، و بايد حج بجا آوريد، و اگر متمكن نبوده و يا متمكن بوده ولي به هيچ وجه حاضر نبوده مهريه شما را ادا كند، و شما هم قدرت بر گرفتن نداشتيد حج بر شما واجب نشده است.

سؤال: زني كه مهريه‎اش به مقدار هزينه حج است، و شوهرش هم قدرت بر اداء آن دارد، آيا آن زن  مستطيعه است، و مطالبه نمودن مهريه ـ هر چند منجر به نزاع شود ـ واجب است يا نه؟

پاسخ: اگر شوهر قدرت بر اداء داشته باشد، و زن بتواند از او وصول نمايد، مستطيعه است، و واجب است از او بگيرد و حج را بجاي آورد، اگر چه با اوقات تلخي باشد.

سؤال: زني است كه مهريه‎اش وافي به حج است، ولي احتمال دارد بعد از صرف مهريه در حج، شوهر او را طلاق دهد، و يا اينكه شوهر مي‎خواهد از مهريه او براي اداء ديون خود استفاده كند، در اين صورت زن چه تكليفي دارد؟

پاسخ: در فرض سوال كه مهريه وافي به مخارج حج باشد زن مستطيع است، و واجب است مهريه خود را صرف حج نمايد، و مجرد احتمال طلاق باعث عدم وجوب حج نيست، بلي اگر صرف مهريه در حج باعث شود كه زندگي او مختل گردد، حج بر او واجب نيست.

سؤال: زني كه خودش استطاعت مالي جهت رفتن به حج دارد ـ و لو به اينكه مهريه خود را از شوهر بگيرد ـ ولي اگر اموال خود را صرف حج نمايد بعداً زندگي بر او سخت مي‎شود، از اين نظر كه شوهرش نمي‎تواند وسائل زندگي او را مانند قبل فراهم نمايد، آيا اين زن به حج برود يا نه؟

 پاسخ: اگر طوري است كه با مصرف كردن اموال خود، زندگي آنان مختل مي‎شود مستطيعه نيست.

سؤال: صداقيّه زني را يكصد عدد سكه طلا و يك سفر حج معين كرده‎اند زن فوت شده و وصيتنامه ندارد آيا اين سفر حج دين است، و اگر دين است پول حج به وارثين مي‎رسد يا نه؟ و آيا براي ميّت اين پول استطاعت نمي‎آورد تا براي او اجير بگيرند؟

 پاسخ: در فرض سوال سفر حج دين است و به ورثه مي‎رسد و چنانچه در زمان حيات او شوهر متمكن از پرداخت وجه بوده و با مطالبه پرداخت مي‎شده و از جهت طريق هم منعي نبوده است حج بر زوجه مستقر شده و فعلاً بايد براي او استيجار شود.

سؤال: اگر مهريه‎ام را از شوهرم بگيرم مي‎توانم با آن به مكه مشرف شوم آيا حق مطالبه آن را دارم؟

 پاسخ: بلي اگر شوهر قدرت بر اداء داشته باشد حق مطالبه داريد و بايد مطالبه كنيد و به حج برويد.

سؤال: با توجه به اينكه شوهري ثروتمند دارم ولي مطالبه مهريه باعث نزاع و دلسردي او نسبت به من مي‎شود آيا جهت انجام حج مي‎توانم او را مجبور به پرداخت نمايم؟

پاسخ: در فرض سوال بر شوهر شما واجب است مهر شما را بپردازد و نبايد موجب دلسردي او شود و دلسردي او موجب سقوط حج از شما نمي‎باشد.

سؤال: در قباله‎هاي كنوني براي ازدواج مبلغ زيادي نوشته مي‎شود، آيا زني كه مي‎خواهد ازدواج كند طبق برنامه مذكور واجب الحج مي‎شود يا خير؟

 پاسخ: مادامي كه ازدواج نكرده، حج بر او واجب نيست و بعد از ازدواج اگر بتواند بمقدار مخارج حج از مهر خود وصول كند واجب مي‎شود.

سؤال: زماني كه ازدواج كرده‎ام با مهريه‎ام مي‎توانستم به حج مشرف شوم ولي چون شوهرم آنرا نداد از اين فيض محروم گرديدم و حال آنكه هزينه حج بسيار سنگين شده و مهريه‎ام وافي به آن نيست آيا وجوب حج بر من مستقر شده است يا نه؟

 پاسخ: در فرض سوال اگر شوهر شما متمكن بوده كه مهريه شما را بدهد و با مطالبه مي‎پرداخته، و معذلك مسامحه كرده‎ايد و نگرفته‎ايد، حج بر شما مستقر شده و بايد حج بجا آوريد، و اگر متمكن نبوده و يا متمكن بوده ولي به هيچ وجه حاضر نبوده مهريه شما را ادا كند، و شما هم قدرت برگرفتن نداشتيد حج بر شما واجب نشده است و هم چنين اگر با پرداخت مهريه بدون ثبت نام سالهاي بعد متمكن از حج نبوده‎ايد حج بر شما مستقر نشده است.

سؤال: شوهري دارم كه مقدار زيادي ديون دارد و قصد دارد مهريه مرا جهت پرداخت ديون خود صرف كند و از طرفي احتمال مي‎دهم اگر مهريه را صرف حج كنم مرا طلاق دهد آيا من مستطيعه هستم؟ و بفرمائيد آيا پرداخت ديون شوهرم مقدم است يا حج؟

پاسخ: در فرض سوال مهريه وافي به مخارج باشد زن مستطيع است، و واجب است مهريه خود را صرف حج نمايد و مجرد احتمال طلاق باعث عدم وجوب حج نيست، بلي اگر صرف مهريه در حج باعث شود كه زندگي او مختل گردد، حج بر او واجب نيست.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -