انهار
انهار
مطالب خواندنی

نکات آب جاری

بزرگ نمایی کوچک نمایی

نکات آب جاری

________________________________
1- آیت الله شبیری زنجانی : و با از بین رفتن تغییر پاک می شود .
2-  آیت الله امام خمینی: و آبهای دیگرنهر، اگر به اندازه کر باشد یا بواسطه آبی که تغییر نکرده به آب طرف چشمه متصل باشد پاک و گر نه نجس است .
آیت الله مکارم شیرازی: ولی طرف دیگر، اگر کمتراز کر باشد نجس می شود، با آب تغییرنکرده، اتصال به چشمه داشته باشد .
آیت الله شبیری زنجانی: اگر نجاستی به آب جاری برسد، مقدرا ی از آن، که بو، رنگ یا مزه آن به سبب ملاقات با نجاست تغییرکرده نجس است و با ازبین رفتن تغییر پاک می شود، و آب طرف منبع اگر چه کمتر از کر باشد، پاک است و آب طرف دیگر اگر به اندازه کر باشد یا به واسطه آبی که تغییر نکرده به آب طرف منبع یا آب کر متصل باشد پاک و گر نه نجس است .
3-  یعنی اگر نجاست به آن برسد، تا وقتی بو یا رنگ یا مزه آن بواسطه نجاست تغییر نکرده پاک است .
آیت اللهمکارم شیرازی: و با ملاقات نجاست نجس نمی شود، هر چند کمتر از کر باشد همچنین آبهای ایستاده کنار نهرها که متصل به نهر است .
آیت الله شبیری زنجانی:و اگر بو، رنگ یا مزه اش تغییرکرد با از بین رفتن تغییر، پاک می شود.
آیت الله سیستانی: حکم آب جاری را ندارد، یعنی اگر نجاستی به آن برسد و کمتر از کر باشد نجس می شود.
4- آیات عظام خوئی، تبریزی،شبیری زنجانی:درصورتی که به ملاقات نجس بو یا رنگ یا مزه اش تغییرنکندنجس نمی شود (شبیری زنجانی: و چنانچه تغییرکند؛ با از بین رفتن آن پاک می شود).
 آیت الله فاضل لنکرانی : اگر نجاست به آن برسد تا وقتی بو یا رنگ یا مزه آن به واسطه نجاست تغییر نکرده پاک است .
آیت الله سیستانی: حکم آب جاری را ندارد .
آیت الله مکارم شیرازی : رجوع کنید به ذیل نکنه 3.
5- آیت الله مکارم شیرازی : چشمه ها و قنا تها
6- آیت الله ‌‌‌فاضل لنکرانی‌: [و] اگر کمتر از کرهم باشد با ملاقات نجس متنجس نمی شود مگر اینکه بو، رنگ یا مزه اش به واسطه نجاست تغییرکند .
   آیت الله مظاهری این موارد در رساله خود نیاورده اند.
7- آیت الله اراکی:و یا مجموع آب حوض با آب خزینه کر باشد .
8- خوئی، تبریزی، سیستانی، شبیری زنجانی : آب حوضچه حمام هر چند کمتر از کر باشد، وبه خزینه ای که آبش به ضمیمه آب حوض ، به انداره کر است متصل باشد و به ملاقات نجس، بو رنگ یا مزه اش تغییر نکند نجس نمی شود .
آیت الله نوری: آب حوض حمام هر چند کمتر از کر باشد، مثل آب جاری است ،ولی بنا براحتیا ط واجب باید به خزینه ای که آب آن به تنهایی یا با آب حوضچه، به اندازه کر است متصل باشد .
 فاضل لنکرانی ، مکارم شیرازی  و مظاهری این مورد در رساله خود نیاورده اند.
9- آیت الله اراکی: آب لوله های حمام که از شیرها و دوشها می ریزد اگر متصل به کر باشد مثل آب چاری است .
خوئی: سیستانی، تبریزی: آب لوله ها ی حمام وعمارات که از شیرها و دوشها می ریزد اگر به ضمیمه حوض یا منبعی که متصل به آن است به قدر کر باشد حکم کر را دارد.
گلپایگانی، صافی: آب لوله های حمام و عمارات که از شیرها و دوشها می ریزد اگر متصل به کر باشد مثل آب جاری است .
آیت الله بهجت: آب لوله های حمام که از شیرها و دوشها می ریزد و آب لوله های ساختمان، اگر متصل به کر باشد، در حکم آب کر است 
آیت الله وحید خراسانی: آب لوله های حمام و عمارات که از شیرها و دوشها می ریزد اگر متصل به مخزنی باشد که آب آن کمتر از کر نباشد حکم آب جاری را دارد.
مکارم شیرازی : آبهای اوله کشی شهرها و حمامها و مانند آن که متصل به منبع است حکم آ ب جاری را دارد به شرط اینکه آب منبع به تنهایی یا به اضافه لوله ها کمتر از کر نباشد .
آیت الله فاضل لنکرانی: آب لوله های حمام اگر متصل به کر باشد مثل آب جاری است آب لوله های ساختمانها اگر متصل به کر باشد چنانچه نجاست به آن برسد تا وقتی بو یا رنگ یا مزه آن به واسطه نجاست تعییر نکند پاک است .
آیت الله شبیری زنجانی : آب لوله کشی شهری آب جاری است و فرقی بین آب حمام و غیر حمام نیست در حمامهایی که به آب لوله کشی متصل نیست، آبی که از شیرها و دوشهای آن می ریزد اگر با آب لوله ها و آب حوضی که متصل به آن است به قدر کر باشد، کر محسوب می شود .
آیت الله مظاهری : آب لوله ها ی حمام و عمارات که متصل به آب عاصم [ کر، جاری ،باران، چشمه و چاه ] است حکم آب عاصم را دارد
آیت الله سبحانی: آب لوله های حمام و ساختمان ها که از شیرها و دوشها می ریزد اگر متصل به کر باشد مثل آب جاری است .
10- آیات عظام شبیری زنجانی ، مکارم شیرازی  و مظاهری این مورد را در رساله خود نیاورده اند .

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -