انهار
انهار
مطالب خواندنی

نماز جمعه راوند ۸ دی ۱۴۰۲ مطابق با ۱۴ جمادی الثانی ۱۴۴۵

بزرگ نمایی کوچک نمایی
خُطبه اول:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ
    
الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ ثُمَّ الصَّلَاهُ وَ السَّلَامُ عَلَى سَیِّدِنَا وَ نَبِیِّنَا و حبیبنا و شَفیع ذنوبنا أبِی القَاسِمِ المصطفی مُحَمَّدٍ (صلی الله وعلیه وآله وسلّم) وَ عَلَى أهلِ بَیتِهِ الطَّیِّبینَ الطَّاهِرینَ المَعصُومینَ المُقَرَّبینَ المُنتَجَبین وَ لَا سِیَّمَا بَقیَّةِ الله فِی الأرَضین وَاللَّعْنَةُ اللَّهِ ‏عَلَى أَعْدَائِهِمْ أَجْمَعِینَ من الآن إلَی یَومِ الدِّینَ.
اوصيکم يا عبادالله و نفسی بتقوي الله.
خود و شما بندگان خدا را؛ به داشتن «تـقـوا» سفارش می کنم.
    
لازم است مؤمن شبانه روز در صدد کسب «تقوا» باشد.
    
تعاریفی از «تقوا» در روایات اسلامی:
برای روشن شدن حقیقت «تقوا» باید به سراغ روايات اهل بيت (عليهم السلام) برويم؛ زيرا آن بزرگواران آگاه ترند به آنچه در خانه آنها نازل شده چون: «اَهْلُ البَيْتِ ادرى بما فِى البيت». آری آن خانه هایی كه سرچشمه زلال معارف است، چون محل نزول وحى و رفت و آمد ملائكه بوده است؛ «مَهْبطُ الوَحى وَ مُخْتَلَفُ المَلائكة».
    
برخی از معانی «تقوا» در روایات:
{۱} «سُئل الصادقُ (عليه السلام) عنِ تَفْسير التّقْوى: قال(عليه السلام): اَنْ لايَفْقدَك اللّهُ حيثُ اَمَرَكَ و لا يَراك حيثُ نَهاك.
از آقا امام صادق (علیه السلام) از تفسیر تقوی سؤال شد؛
حضرت فرمودند: توا این است که:
جاهایی كه خداوند تو را امر فرموده مفقود (غایب) نباشی،
و جاهایی که خداوند تو را نهی فرموده دیده نشوی.
وسائل الشيعة آل البیت، ج ‏۱۵، ص ۲۳۹، ح ۱۹.
بحار الأنوار، مجلسى، ج ‏۶۷، ص ۲۸۵، باب ۵۶.
امامان ما همان گونه كه در اين روايت فرموده اند، خود در مرحله عمل چنين كرده اند.
در روايتى است كه آقا أمیرالمؤمنین على (عليه السلام) بر طبق مصالحى به مجلس شخصى حضور داشت، در آن مجلس فردى آب طلب نمود و ميزبان به جای آب جام شراب به دست او داد.
ناگهان حضرت از جا برخاستند و سخنى به اين مضمون فرمودند:
اينجا جاى من نيست؛ زيرا خداوند دوست ندارد در مجلسى كه نهى فرموده حاضر باشم!
لذا فقهاء عظام: بر طبق همين روايت، فتوى به حرمت رفتن در مجلس معصيت مى دهند و حتّى نماز خواندن در چنین مجلسى را هم باطل مى دانند.
    
{۲} قال أمیرالمؤمنین على (عليه السلام): مَنْ مَلِكَ شَهوتَهَ كانَ تَقِيّا.
کسى كه مالك شهوت خود باشد، متّقى است.
يعنى متّقى كسى است كه بتواند قوّه شهوانى خود را تحت اختيار خود گيرد و هيچ موقع مغلوب آن نشود، همان طور كه انسان مالك و غالب بر اموال خود است نه مغلوب آن.
غرر الحكم و درر الكلم‏، تميمى آمدى، ص ۶۰۷، حکمت ۶۳۸.
{۳} قال أمیرالمؤمنین على (عليه السلام): المُتَّقى مَنْ اتّقى الذُّنوب.
متّقى كسى است كه از گناهان بپرهيزد.
یعنی پروا داشته باشد و پرده عصمت، بين خود و خدا را ندرد.
غرر الحكم و درر الكلم‏، تميمى آمدى، ص ۱۰۲، حکمت ۱۸۹۳.
{۴} قال رسول اللّه (صلى الله عليه وآله و سلّم): تَمامُ التَّقوي اَنْ تَتَعَلَّمَ ما جَهِلتَ وَ تَعْمَلَ بِما عَلِمْتَ.
همه تقوا اين است كه آنچه را نمى‏دانى بياموزى و آنچه را مى‏دانى به كار بندى.
تنبيه الخواطر، ج۲ ص۱۲۰.
آری جهل عذر نيست و در روز جزا در جواب كسى كه مى گويد جاهل به احكام بودم خطاب مى شود: «هلّا تعلّمت؟»؛ (چرا ياد نگرفتى؟) علاوه بر اين كه بر توشه علم مى افزائى بايد به آنچه انباشته اى عمل كنى و الاّ برف انبار كردن است و عالم بى عمل بودن مثل درخت بى ميوه است؛ «العالِمُ بِلا عَمَل كالشَّجَرِ بِلا ثَمَر» و به تعبير قرآن: «كَمَثَلِ الحِمارِ يَحْمِلُ اسفارا»؛ (به الاغى مى ماند كه بر پشت آن كتاب انباشته شده) و چه بسا نمى داند بر روى او چه چيزى سنگينى مى كند؟
{۵} قال أمیرالمؤمنین على (عليه السلام):
أَلَا وَ إِنَّ الْخَطَايَا خَيْلٌ شُمُسٌ حُمِلَ عَلَيْهَا أَهْلُهَا وَ خُلِعَتْ لُجُمُهَا فَتَقَحَّمَتْ بِهِمْ فِي النَّارِ،
أَلَا وَ إِنَّ التَّقْوَى مَطَايَا ذُلُلٌ حُمِلَ عَلَيْهَا أَهْلُهَا وَ أُعْطُوا أَزِمَّتَهَا فَأَوْرَدَتْهُمُ الْجَنَّةَ.
بدانيد خطاها اسبان سركشند كه افسار گسيخته سواره هاى خود را به پيش مى برند تا به جهنم وارد كنند. آگاه باشيد كه تقوا مركب هاى راهوار است كه مهارشان به دست سواره هاى آنها سپرده شده، در نتيجه آنان را وارد بهشت مى نمايند.(ترجمه انصاریان)
نهج البلاغه خطبه ۱۶.
{۶} سُئِل امام المتقين على بن ابيطالب (عليه السلام) عَن التَّقوى فقالَ (عليه السلام): هو اَنّه لَوْ وُضِعَ عَمَلُك على طَبَق و لم‌يَجْعَل عليه غِطاءٌ و طيفَ به على اهلِ الدّنيا لَما كان فيه شىٌ تَستَحى مِنْه.
از آقا أمیرالمؤمنین على (عليه السلام) درباره تقوى سؤال شد حضرت فرمودند: تقوى اين است كه اگر عمل تو را در طبقى مكشوف و سر باز بگذارند و دور دنيا بگردانند، تا مردم ببينند، چیزی در طبق نباشد كه از آن حيا كنى و خجالت بكشى.
اثنی عشریه فی المواعظ العددیه، ص ۴۳۴.
پایگاه اینترنتی انهار احادیث را با ویرایش از آئین رحمت نقل کرده است.
  
خُطبه دوم:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ
    
الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ وَ الصَّلَاهُ وَ السَّلَامُ عَلَى سَیِّدِنَا وَ نَبِیِّنَا و حبیبنا و شَفیع ذنوبنا أبِی القَاسِمِ المصطفی مُحَمَّدٍ (صلی الله و علیه و آله و سلّم) وَ عَلَى أهلِ بَیتِهِ الطَّیِّبینَ الطَّاهِرینَ المَعصُومینَ المُقَرَّبینَ المُنتَجَبین وَ لَا سِیَّمَا بَقیَّةِ الله فِی الأرَضین و صلّ علي امیرالمؤمنین و صلّ علي فاطمة الزهرا سيدة نساء العالمين و صلّ علي الحسن و الحسين سيدي شباب أهل الجنة و علي علي بن الحسين و محمد بن علي و جعفر بن محمد و موسي بن جعفر و علي بن موسي و محمد بن علي و علي بن محمد و الحسن بن علي و الخلف الصالح القائم المنتظر المهدي حججك علي عبادك و خلفائك في ارضك.
أعوذ بالله من شرور أنفسنا و من سيئات أعمالنا
عبادالله اوصيکم و نفسي بتقوي الله فانه امان من النار و مفتاح للجنة.
بار ديگر خود و شما برادران و خواهران نمازگزار و بزرگوار را به «تـقـوای» الهی دعوت ميكنم.
    
برخی از مناسبتها:
مناسبتها زیادند که فرصت بیان همه آنها نیست اما به چند مناسبت مهمتر اشاره میکنیم:
    
مهمترین مناسبتهای شمسی:
۹ دی :
{۱} اعدام خفّت بار صدام حاکم شقی بعثی عراق (۱۳۸۵ ش)
{۲} راهپیمایی پر شکوه امّت بصیر (۱۳۸۸ ش)
راهپیمایی در شهرهای مختلف ایران در محکومیت هتک حرمت‌کنندگان به مقدسات دینی در روز عاشورای همان سال مصادف با ۶ دی ۱۳۸۸ش. (۱۳۸۸ ش) مطابق با (۱۳ محرم ۱۴۳۱ق)
راهپیمایی و خروش امّت بصیر و خنثی شدن فتنه و توطئه براندازی (۹ دی ۱۳۸۸)
ولایت مداران و امّت بصیر در ۹ دی ۱۳۸۸ در واکنش به اعتراضات نابحقّ سران فتنه در تاسوعا و عاشورای حسینی ۱۳۸۸ نسبت به نتایج انتخابات ریاست جمهوری!!!؛ تظاهرات با شکوهی در تاریخ چهارشنبه ۹ دی ۱۳۸۸ در تهران و برخی از شهرهای کشورمان انجام دادند که در رسانه‌های کشورمان این روز به نام «حماسه ۹ دی» یاد ثبت گردید البته پس از این، روز ۹ دی را روز «بصیرت و میثاق امت با ولایت» هم نامگذاری شد.
قیام و خروش امّت بصیر و خنثی شدن فتنه و توطئه براندازی  ۹ دی ۱۳۸۸
یوم‌الله ۹ دی آخرین میخ برتابوت فتنه
راهپیمایی ده‌ها میلیونی بی نظیر مردم در ۹ دی پس از ۸ ماه شورش و آشوب «فتنه گران» علیه جمهوریت، اسلامیت و کل نظام، آخرین میخ را بر تابوت فتنه کوبیدند.
فتنه‌گران بی وجدان و بی شرف و بی دین ابتدا به بهانه تقلب آمدند. بهانه‌ای که توانست عده‌ای از مردم ساده لوح را نیز با آنان همراه کند. اما هر چه زمان گذشت، روشن و روشن‌تر شد که ماجرا چیزی فراتر از انتخابات و ابهام در نتیجه آن است. اعتراض به نتیجه انتخابات کجا و آتش زدن بانک و مغازه و حمله وحشیانه به مردم بی‌گناه کجا؟!
با کفش نماز جمعه خواندند،
در روز قدس خوردند و آشامیدند.
شعار دیکته شده تل‌آویو را (نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران) سردادند و آمریکا از حضورشان در مراسم ۱۳ آبان استقبال کرد تا فتنه همچون غربالی شود و بی‌غرضها بدانند که داستان چیز دیگری است. عربده کشیدند و تاختند و آتش زدند و کار را به جایی رساندند که نتانیاهو آنان را سرمایه‌های اسرائیل در ایران خطاب کرد و اوباما شجاعت (یا وقاحت؟!) آنان را ستود.
تا رسید و رسیدند به بزنگاه عاشورا. آنجایی که که دیگر جای بی‌طرفی و سکوت و گم شدن در غبار فتنه نیست که اگر غباری هست، از میدان روشن نبرد است. هلهله کردند و عاشورائیان را سنگ باران و خبیث و ملعونی خداجویشان خواند تا حجت بر همگان تمام شود که در کدام سوی میدان ایستاده‌اند.
فرصتی برای بیانیه و تبلیغ نبود و نیازی هم، که خون خدا بعد از ۱۴ قرن هم کار خود را می‌کند و یزیدیان را رسوا می‌سازد. ده‌ها میلیون عاشق به خیابان آمدند تا همچون باران، شهر را بشویند. و باز هم این میدان انقلاب بود که یک بار دیگر خود را در حافظه تاریخ ثبت کرد. همانجا که میعادگاه عاشقان ثارالله شد تا با شعارهای کوبنده خود ثابت کنند میدان انقلاب هنوز هم میدان انقلاب است و امید آمریکا و انگلیس و رژیم صهیونیستی به مزدوران فریب‌خورده، جز سراب نیست.
حدود ۱۴ سال از آن روز بزرگ و خدایی می‌گذرد و باید گفت و نوشت از آن روز و آن روزها که مصداق بارز شعائر الله است و امتداد عاشورا. مناسک پرشکوه محرم نشانه زنده بودن یزید نیست که فتنه‌گران بازخوانی آن ایام را بدل از زنده بودن خود بگیرند که سرنوشت فتنه و یزیدیان یکی است.
این روزها نیز در جای جای کشور، آنان که تکلیف خود را با این میدان روشن کرده‌اند، به تعظیم این یوم‌الله رفته‌اند.
۱۱ دی :
نامه امام خمینی به گورباچف رئیس جمهور شوروی سابق (۱۳۶۷ ش)
۱۲ دی :
اعدام نمر باقر النمر از عالم شیعی و منتقد حُکّام سعودی در حجاز (۱۳۹۴ ش)
وفات محمدتقی مصباح یزدی فیلسوف، فقیه، نماینده مجلس خبرگان رهبری و بنیانگذار مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (۱۳۹۹ ش)
۱۳ دی :
وفات سید علی یثربی کاشانی فقیه شیعه و استاد حضرت امام (۱۳۳۸ ش)
وفات آقا مجتبی تهرانی فقیه شیعه استاد اخلاق حوزه علمیه تهران (۱۳۹۱ ش)
شهادت شهید سرافراز و مالک اشتر زمان حاج قاسم سلیمانی صبح جمعه (۱۳۹۸ ش)
البته علاوه بر اینکه در فراق حاج قاسم هستیم و از نبودش در رنج هستیم، همرزمش سید رضی موسوی نیز در تاریخ دوشنبه ۴ دی ۱۴۰۲ در حمله رژیم صهیونیستی به زینبیه دمشق در سوریه به شهادت رسید.
مهمترین مناسبتهای قمری:
۱۵ جمادی الثانی:
وقوع جنگ جمل بین «آقا امیرالمومنین (علیه‌السلام)» و «ناکثین» در بصره (۳۶ ق)
۲۰ جمادی الثانی:
ولادت با سعادت تنها زن معصوم حضرت زهرا (سلام الله علیها) (۵ بعثت)
ولادت «امام خمینی» بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران (۱۳۲۰ ق)

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -