انهار
انهار
مطالب خواندنی

حکم نماز نخواندن همسرم مرجع تقلید: آیةالله العظمی مکارم شیرازی

بزرگ نمایی کوچک نمایی
سوال سلام علیکم
همسرم ابتدا در خواندن نماز کاهلی میکرد ولی حالا اصلا نماز نمیخواند و امر به معروف من نیز در وی اثری ندارد، از طرفی قبول زندگی با زن بی نماز و بگونه ای هم اگر بشود گفت کافر برای من سخت است
۱- آیا عقد جاری شده بین ما هنوز پا برجاست و دین نداشتن یکی از طرفین عقد مبطل ان عقد و محرمیت نیست
۲- فرزندی که از ما متولد شود چه حکمی دارد یعنی با توجه به بی دینی یکی از والدین مسلمان زاده است یا نه؟ این در حالیست که من خواهان فرزندی از پدر و مادر مومن و مسلمان و صلب و رحمی پاک هستم.
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مدظله)
 

جواب:

بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم و رحمة الله
وقت شما بخیر و برکت و سعادت
بزرگوار؛ البته به شما حق می دهم که ناراحت باشید زیرا وجود تارک الصلاة هر کجا باشد موجب رفتن خیر و برکت از آنجا هست اما مومن خدا، سعی بفرمائید با زبان لیّن و خوش و صمیمیت بویژه محبت؛ ایشان را هدایت و راهنمایی کنید نه اینکه درصدد اثبات کفر ایشان و متعاقباً باطل دانستن عقد و ازدواجتان و اشکال در فرزندی که متولد می شود باشید.
البته کفری که موجب نجاست شخص و باطل شدن عقد و ازدواج می شود انکار خدا هست نه ترک نماز از روی تنبلی و ضعف ایمان و اعتقاد!
با توجه به فرمایش آقا رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلّم که می فرمایند: «مَنْ تَرَكَ صَلَاتَهُ مُتَعَمِّداً فقد كفر». هركس عمدا نمازش را ترك كند، كفر ورزيده است باید گفت: در باره كسى كه نماز را ترك نموده دو قسم نظر است:
۱- ترك نمازش به طور كلى از روى انكار باشد. در اين صورت منكر ضرورى دين شده و كافر است و از لحاظ فقهى محكوم به کفر و نجاست مى باشد.
۲- ترك نمازش به دليل مسامحه كارى و كم اعتنايى به امور اخروى و اشتغال به سرگرمى هاى دنيوى و ضعف ایمان و تنبلی باشد. اين قسم از ترك نماز موجب فسق است و گناه كبيره شمرده مى شود اما چنين فردى مسلمان مى باشد و از لحاظ فقهى نيز حكم به طهارت چنين فردى مى شود.
بزرگوار؛ شما مانند پیامبرانی که از طرف خداوند متعال مأمور هدایت بشر می شده‌اند هدایت خانواده خود را به عهده بگیرید زیرا مسئول هدایت و تربیت خانواده و اهل و عیال تحت امر به عهده شما هست.

در قرآن کریم سوره تحریم آیه ۶ آمده است: یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَکمْ وَ أَهْلِیکمْ ناراً …
ای کسانی که ایمان آورده اید! خود و خانواده خود را از آتش حفظ کنید... .
بزرگوار مردان مؤمن در برابر خانواده و فرزندان مسئولیت دارند.
برخی از آیات قرآن پیرامون رسالت مرد در برابر خانواده اش:
«یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَکمْ وَ أَهْلِیکمْ ناراً» ای کسانی که ایمان آورده اید! خود و خانواده خود را از آتش حفظ کنید. {سوره تحریم آیه ۶}
«وَ أْمُرْ أَهْلَک بِالصَّلاةِ وَ اصْطَبِرْ عَلَیها» اهل خود را به نماز فرمان ده و بر آن پایداری کن. {سوره طه آیه ۱۳۲}
«وَ أَنْذِرْ عَشِیرَتَک الْأَقْرَبِینَ» نزدیک ترین بستگانت را هشدار ده. {سوره شعراء آیه ۲۱۴}
«یا بُنَی أَقِمِ الصَّلاةَ وَ أْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ» فرزندم! نماز به پا دار و امر به معروف کن. {سوره لقمان آیه ۱۷}
«وَ کانَ یأْمُرُ أَهْلَهُ بِالصَّلاةِ» پیامبر، همواره خانواده اش را به نماز سفارش می کرد. { سوره مریم آیه ۵۵}.
بزرگوار خداوند توفیق برای شما فراهم آورده که در سایه مهر و محبت و اخلاق خوش و جوانمردی تان خانواده را به راه راست و درست و بندگی خداوند وادار کنید مهمترین ابزاری که می تواند در تربیت خانواده موثر باشد احسان و نیکوکاری در حق آنها هست.
آقا امیرالمومنین علی (علیه السلام) می فرماید: «الانسان عبید الاحسان» انسان بنده ی کسی می شود که به او نیکی کرده
و در حدیث دیگر حضرت می فرماید «بالاحسان تملک القلوب» با احسان مالک قلبها شوید.
شما که دوست دارید همسرتان فردی علاقمند به دین و اهل نماز و ایمان شود اولا رابطه اخلاقی و عاطفی را در بین خودتان حتما تقویت کنید و به ایشان مهرورزی کنید به مسافرت و تفریح و خوشگذرانی صالحین بروید تا ایشان را مدیون و وامدار خود کنید و سپس ایشان را به تدریج به مسائل معنوی و دینی و سفارشات الهی هدایت کنید.
إن شاء الله با لطف الهی و با قصد قربت؛ در هدایت همسرتان موفق باشید. یاحقّ.



  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -