انهار
انهار
مطالب خواندنی

نگاه کردن

بزرگ نمایی کوچک نمایی
نگاه به صورت همجنس
سؤال: نگاه به صورت زیباروی همجنس و لذت از آن اشکال دارد؟ و اگر بدون لذت باشد چطور؟
پاسخ: در صورت لذت حرام است و در صورت عدم مفسده جایز است.
راهکار کنترل نگاه به نامحرم
سؤال:  با توجه به این که در جامعه ما بی حجابی و بدحجابی و آرایشهای غلیظ غوغا می کند، چه راهکاری را برای کنترل چشم و نگاه پیشنهاد می کنید؟
پاسخ: همانطور که قرآن فرموده است چشم ها را به زیر انداختن.
نگاه کردن دانشجویان زن به استاد مرد و بالعکس
سؤال:  در دانشگاه اساتید مرد و زن تدریس مى کنند، نگاه کردن دانشجویان زن به استاد مرد و بالعکس چه حکمى دارد؟
پاسخ: اگر پوشیده باشد و احتمال مفسده هم نباشد جایز است.
نگاه به عکسهاى عریان موجود در کتب پزشکى
سؤال:  نگاه کردن به عکسهاى عریان موجود در کتب پزشکى که آموزش آن براى دانشجویان الزامی است و گاهى لذت آور است، چه حکمى دارد؟
پاسخ: در صورت ضرورت جایز است، البته به اندازه رفع ضرورت.
نگاه به زنانی که تاتو کرده اند
سؤال: اخیراً برخى از بانوان نسبت به ابرو یا دور لب، عملیّات تاتو انجام مى دهند، (پر رنگ کردن دور ابرو و لب با خال کوبى) آیا این عمل زینت حساب می شود و پوشاندن آن واجب است؟ نگاه کردن به تاتو چه حکمی دارد؟
 
پاسخ: نگاه حرام است و پوشانیدن واجب است.
نگاه به محل روئیدن موهای زاید
سؤال:  در بعضی از آرایشگاهای زنانه موهای زائد بدن را می زنند. آیا دست زدن و نگاه کردن زنی که این کار را انجام می دهد اشکال دارد؟
پاسخ: جایز نیست.
نگاه کردن به زنان نامحرم
سؤال:  نگاه کردن به عکس و فیلم زنان نامحرم بدون قصد ریبه چه حکمی دارد؟
پاسخ: این گونه نگاه ها انسان را در پرتگاه هوی و هوس می برد، چنانچه در روایات اهل بیت«علیهم السلام» آمده است.
نگاه به زنان چادر نشین
سؤال:  نگاه کردن به صورت زنان چادرنشین که معمولا قسمتى از موى سر آنها نیز دیده مى شود براى مرد نامحرم چه حکمى دارد؟
پاسخ: اگر با شهوت نباشد و احتمال مفسده هم نباشد جایز است.
نگاه کردن به تصاویر مستهجن
سؤال:  نگاه کردن به تصاویر مستهجن در صورتى که هیچ اثر سوئى روى فرد نداشته باشد چه حکمى دارد؟
پاسخ: اگر بدآموزی نداشته باشد جایز است ولی نگاه نکند بهتر است.
نگاه کردن به مادر زن
سؤال:  آیا اگرکسی به قصد لذت به مادر زن خود نگاه کند یا وی را ببوسد اشکال دارد؟
پاسخ: جایز نیست.
دیدن مو یا پای کسانی که مقید به حجاب نیستند
سؤال: دیدن مو یا دست یا پای برهنه زنانی که مقید به پوشش آن نیستند چه حکمی دارد؟
پاسخ: حرام است.
نگاه به دست مردان
سؤال:  آیا نگاه کردن به دستان آقایانی که بلوز آستین کوتاه می پوشند حرام است؟ و آیا فرقی بین دیدن زن و مرد دارد؟
پاسخ: فرقی میان زن و مرد نیست.
نگاه کردن به قصد ازدواج
سؤال:  اینجانب به قصد ازدواج موی خانمی که قصد ازدواج با او را دارم را می بینم آیا کار حرامی انجام داده ام؟
پاسخ: جایز است.
حدّ نگاه به بدن محارم
سؤال:  نگاه به بدن محارم تا چه حد امکان دارد؟
پاسخ: در حد متعارف.
نگاه کردن زنان به بدن ورزشکاران
سؤال:  نگاه کردن زنان به بدن ورزشکارانی نظیر کشتی گیران، فوتبالیستهاو... در تلویزیون اشکال دارد؟
پاسخ: جایز نیست.
نگاه زن به بدن مرد نامحرم
سؤال:  چه مقدار از بدن مرد را زن نامحرم می تواند ببیند؟
پاسخ: به اندازه ای که متعارف است، نظیر صورت و دست ها تا مچ.
نگاه به فیلم مستهجن و اطمینان به عدم آلودگی به گناه
سؤال:  اینجانب مرد متأهلی هستم و اطمینان کامل دارم که نگاه کردن به فیلم های مبتذل و مستهجن،باعث آلوده شدنم به هیچ یک از گناهان جنسی(مانند زنا،لواط واستمناء) نخواهد شد. در فرض فوق آیا برای من جایز است که «به قصد شهوت و لذت» به اینگونه فیلم ها نگاه کنم
پاسخ: حرام است و خطرناک.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -