انهار
انهار
مطالب خواندنی

احکام ازدواج-

بزرگ نمایی کوچک نمایی

ازدواج با مردی که در دوران جوانی گناه می کرده

سؤال:من و خانواده ام مذهبی هستیم. مردی مذهبی به خواستگاری ام آمده و برای من تعریف کرد که در گذشته مدتی دین گریز بوده و حتی چند بار مشروبات الکلی خورده است، اما اکنون توبه کرده است. این مسئله را نه خانواده او می داند و نه خانواده من و من می دانم شرب خمر برای دو خانواده توجیه نشدنی و غیر قابل گذشت است. من واقعاً درمانده ام . نمی دانم باید حال فعلی او را لحاظ کنم یا گذشته اش را در نظر بگیرم؟ لطفاً راهنمایی کنید.

پاسخ:حال فعلی او ملاک است و او نباید به شما گفته باشد و شما هم باید فراموش کنید.

راهکار یافتن همسر نجیب و پاکدامن

سؤال:چه کنیم تا خدا ما را موفق به ازدواج با دختری پاکدامن بکند؟

پاسخ:اگر خود پاک دامن باشید و از خداوند دختر پاکدامنی را بخواهید و دنبال تجمل گرائی نباشید، خداوند دختر پاک دامنی را به شما می دهد.

نحوه رفتار در دوران نامزدی

سؤال:دختری هستم که به تازگی ازدواج کرده ام، می خواستم بدانم دوره نامزدی یک ماهه من که شامل صحبت مستقیم و لبخند بوده، آیا دارای اشکال بوده است؟

پاسخ:گذشته گذشته است، راجع به وضع فعلی به فکر شوهرداری باشید و با نامحرم مواظب باشید.

علت جواز ازدواج موقت

سؤال:چرا در فقه اسلامی مرد متأهل با عقد دائم می تواند بدون اجازه و اطلاع همسرش عقد موقت با زن دیگری داشته باشد؟ آیا این مجوز به اشاعه بی بند و باری و سست شدن نظام خانواده و جامعه در لوای شریعت اسلام نمی شود؟ دلیل این مجوز چیست؟

پاسخ:ازدواج موقت نظیر ازدواج دائم در شرایط خاصی است و آنچه در فقه آمده است، نه آنچه شما نوشته اید، عین صلاح جامعه است.

تعدد زوجات بصورت ازدواج موقت

سؤال:بسمه تعالی .مردی که همسر دائم دارد اگر بخواهد همسر دومی را به عقد موقت خود در بیاورد آیا شرایطی دارد یا خیر؟

پاسخ:بسمه تعالی .کسیکه زن دارد سزاوار نیست از این کارها بکند و زندگی را تلخ کند که تلخی را رفع کردن، کاری بسیار مشکل است.

ازدواج موقت بدون اذن پدر

سؤال:من دختری 18 ساله هستم و در حال حاضر شرایط ازدواج دایم ندارم و میدانم پدرم با ازدواج موقت من مخالف است ایا در صورتی که امکان گناه برایمان وجود داشته باشد میتوانم بدون اذن او با پسری فقط در حد بوسه و نوازش ازدواج موقت کنم؟

پاسخ:جائز نیست وبایدبدانیداین گونه کارها،مفسده داردوعفت شمادرمعرض خطرواقع می شود.وچه بسیار از ازدواجها در اثراین گونه کارها منجر به طلاق شده وآبروی خانواده ریخته شده است.

رابطه مشروع دختر و پسر

سؤال:آیا هیچ راه شرعی و قانونی – به جز ازدواج- وجود دارد که دو جوان روابط مشروع با هم داشته باشند؟ آیا در اسلام چیزی به نام صیغه خواهر و برادری وجود دارد؟

پاسخ:راهی نیست و صیغه خواهر و برادری در اسلام نیست.

مبارزه با گناه فکری بخاطر عدم توانائی برای ازدواج

سؤال:می‌خواستم‌ متأهّل‌ شوم‌ امّا پدرم‌ قبول‌ نکرده‌ و گفتند دستم‌ خالی‌ است‌ باید مدّتی‌ صبر کنی‌ تا چیزی‌ دستم‌ بیاید و بتوانم‌ خرج‌ عروسی‌ تو را کفایت‌ کنم‌، برای‌ من‌ هم‌ سخت‌ است‌ چون‌ به‌ گناه‌ می‌افتم‌ البته‌ نه‌ گناهی‌ که‌ به‌ فعل‌ و عمل‌ باشد بلکه‌ گناه‌ فکری‌ اذیّتم‌ می‌کند و هر کاری‌ کردم‌ نتوانستم‌ گناه‌ فکری‌ را از خودم‌ دور کنم‌.

پاسخ:فعلاً عروسی‌ نکنید و با فکر نکردن‌ و خود را مشغول‌ به‌ درس‌ نمودن‌  از ازدواج‌ ــ(منصرف‌)ــ شوید تا خدا فرج‌ برساند.

معیارازدواج و شناخت خواستگار

سؤال:معیار اسلام‌ برای‌ ازدواج‌ چیست‌؟ و از کجا بدانم‌ جوانی‌ که‌ به‌ خواستگاریم‌ آمده‌ این‌ معیارها را دارد؟

پاسخ:معیار اسلام‌ در ازدواج‌ دین‌ و اخلاق‌ است‌ و اگر کسی‌ به‌ خواستگاری شما آمد با تحقیق‌ و صحبت‌ با او می‌توانید معیار اسلام‌ را به‌ دست‌ آورید، کسی‌ که‌ دین‌ و اخلاق‌ داشته‌ باشد محبّت‌ به‌ اهل‌ بیت‌ دارد و همین‌ مقدار کفایت‌ می‌کند.

خواندن عقد دائم در حین عقد موقت

سؤال:عقد موقّت‌ شش‌ ماهه‌ خوانده‌ شده‌، دو ماه‌ آن‌ گذشته‌ و بدون‌ آن‌ که‌ شوهر بقیه مدّت‌ را ببخشد عقد دائم‌ خوانده‌ شده‌، این‌ چه‌ صورتی‌ دارد

پاسخ:عقد دائمی‌ در عقد موقّت‌ اشکال‌ ندارد و صحیح‌ است‌.

ادعای فسخ و شرایط اتفاق تدلیس

سؤال:منکوحه غیر مدخوله‌، در دوران‌ عقد از شوهر اوّل‌ طلاق‌ می‌گیرد سپس‌ با مرد دیگری‌ که‌ دارای‌ دو فرزند از زن‌ مطلّقه اوّل‌ است‌ ازدواج‌ می‌کند و به‌ مدّت‌ پنج‌ سال‌ به‌ ادّعای‌ زوجه‌، و دو سال‌ و نیم‌ به‌ ادّعای‌ زوج‌، در زیر یک‌ سقف‌ زندگی‌ مشترک‌ داشته‌اند. پس‌ از گذشت‌ مدّت‌ فوق‌، مرد مدّعی‌ می‌شود که‌ زن‌ ازدواج‌ اوّل‌ خود را (که‌ غیر مدخوله‌ هم‌ بوده‌) از او کتمان‌ داشته‌ است‌ و از این‌ طریق‌ فریب‌ در ازدواج‌ نموده‌، تقاضای‌ فسخ‌ نکاح‌ به‌ جهت‌ تدلیس‌ را دارد.

1) بر فرض‌ این‌ که‌ زن‌ ازدواج‌ اوّل‌ خود را به‌ مرد نگفته‌ باشد، با توجّه‌ به‌ وضعیّت‌ خود مرد (که‌ سابقاً همسر داشته‌ و از او نیز دو فرزند دارد) آیا تدلیس‌ تحقّق‌ یافته‌ یا نه‌؟

2) آیا کتمان‌ ازدواج‌ اوّل‌، تحت‌ شرایط‌ سؤال‌اوّل‌، باعث‌ فقدان‌ صفت‌ کمالی‌ در زن‌ است‌؟

3) با توجّه‌ به‌ گذشت‌ مدّت‌ زندگی‌ مشترک‌ در شرح‌ مسأله‌، آیا حق‌ّ فسخ‌ وجود دارد؟

پاسخ:حق‌ّ فسخ‌ ندارد و اگر بخواهد جدا شود باید طلاق‌ بدهد.

ازدواج مجدد مرد چند ساعت پس از طلاق همسر اول

سؤال:مردی‌ همسرش‌ را قبل‌ از دخول‌ طلاق‌ داده‌ و قبل‌ از اتمام‌ عدّه طلاق‌، یعنی‌ چند ساعت‌ پس‌ از طلاق‌، با خواهر آن‌ زن‌ ازدواج‌ کرده‌ است‌، آیا با توجّه‌ به‌ این‌ که‌ طلاق‌ بائن‌ بوده‌ است‌ این‌ ازدواج‌ صحیح‌ بوده‌ یا نه‌؟

پاسخ:عدّه‌ نداشته‌ و ازدواج‌ صحیح‌ است‌.

جاری شدن صیغه عقد در ایام محرم و صفر

سؤال:جاری‌ شدن‌ صیغه عقد در ایّام‌ محرّم‌ و صفر چه‌ حکمی‌ دارد؟ (بدون‌ این‌ که‌ مراسم‌ جشنی‌ گرفته‌ شود و فقط‌ منظور محرم‌ شدن‌ دختر و پسر باشد).

1) از لحاظ‌ فقهی‌، اخلاقی‌ و عرفی‌ چه‌ حکمی‌ دارد؟

اگر به‌ واسطه به‌ تعویق‌ افتادن‌ عقد ـ به‌ علّت‌ تلاقی‌ با محرّم‌ و صفر ـ این‌ دو جوان‌ از لحاظ‌ روحی‌ و یا درسی‌ و یا .... خسارتی‌ ببینند مثلاً به‌ گناه‌ بیفتند و یا افت‌ شدید تحصیلی‌ پیدا کنند و یا ....، آیا این‌ به‌ تعویق‌ انداختن‌ عقد از لحاظ‌ فقهی‌ جایز می‌باشد؟

پاسخ:اشکال‌ ندارد مخصوصاً اگر ضرورتی‌ هم‌ در میان‌ باشد

شرایط وجوب ازدواج

سؤال:چه‌ وقتی‌ ازدواج‌ بر جوان‌ واجب‌ می‌شود؟

پاسخ:اگر کسی‌ ازدواج‌ نکند و به‌ حرام‌ افتد اگر قدرت‌ دارد باید ازدواج‌ کند و مناط‌ در اسلام‌ دین‌ و اخلاق‌ است‌.

گفتن همه پیشینه به دختر مورد خواستگاری

سؤال:در خصوص‌ امر ازدواج‌، بنده‌ قبلاً کارهای‌ ناشایسته بسیاری‌ انجام‌ داده‌ام‌ (از قبیل شیطونی‌هایی‌ که‌ در کوچه‌ و خیابان‌ و مسیر مدرسه‌ و ولگردی‌ و ...) سؤال‌این‌ است‌ آیا باید این‌ امور را نیز به‌ دختری‌ که‌ می‌خواهم‌ با او ازدواج‌ کنم‌ بگویم‌؟

پاسخ:لازم‌ نیست‌ بلکه‌ جایز نیست‌.

ازدواج نکردن دختر جوان

سؤال:اگر دختر جوانی‌ نخواهد اصلاً ازدواج‌ کند ولی‌ همه شئونات‌ دیگر اسلامی‌ را رعایت‌ کند و باعث‌ فساد در جامعه‌ نشود آیا مرتکب‌ گناه‌ شده‌ است‌. آیا ازدواج‌ در دین‌ اسلام‌ امری‌ واجب‌ است‌؟

پاسخ:صلاح‌ شماست‌ که‌ ازدواج‌ کنید و بدانید ازدواج‌ از نظر قرآن‌ کریم‌ موجب‌ سکونت‌ خاطر و آرام‌ دل‌ است‌ امیدوارم‌ هر چه‌ زودتر یک‌ شوهر متدیّن‌ و با اخلاق‌ و زن‌ دوست‌ برای‌ شما پیدا شود و شما ازدواج‌ کنید و درک‌ کنید ازدواج‌ چقدر خوب‌ است‌ و این‌ فکر شما چقدر اشتباه‌ است‌.

تعدد زوجات

سؤال:آیا در اسلام‌، مرد می‌تواند چهار زن‌ عقدی‌ بگیرد؟

پاسخ:تعدّد زوجات‌ در اسلام‌ جایز است‌ ولی‌ در جمهوری‌ اسلامی‌ باید طبق‌ قوانین‌ جمهوری‌ اسلامی‌ عمل‌ شود.

- مگر این‌ که‌ زن‌ شرط‌ ضمن‌ عقد کرده‌ باشد که‌ زوج‌ ازدواج‌ مجدّد نکند و مرد هم‌ پذیرفته‌ باشد که‌ در این‌ صورت‌ جایز نیست‌.

لباس و آرایش و گردش در شهر در شب عروسی

سؤال:آیا جناب‌ عالی‌ پوشیدن‌ لباس‌ بدن‌ نما و آرایش‌ فراوان‌ عروس‌ در شب‌ اوّل‌ عروسی‌ را جایز می‌دانید؟ نسبت‌ به‌ گردش‌ عروس‌ که‌ در آخر شب‌ به‌ همراه‌ تعدادی‌ ماشین‌ صورت‌ می‌گیرد چه‌ می‌فرمایید؟

پاسخ:اگر در معرض‌ دید نامحرم‌ نباشد و احتمال‌ مفسده اخلاقی‌ نباشد حرمت‌ فقهی‌ ندارد ولی‌ تنزّه‌ جمهوری‌ اسلامی‌ اجازه چنین‌ کارهایی‌ را نمی‌دهد.

استخاره خوب و بد از جانب خانواده های پسر و دختر

سؤال:دختر و پسری‌ هستیم‌ که‌ در دوران‌ دانشجویی‌ به‌ قصد ازدواج‌ به‌ شناخت‌ و تفاهم‌ کامل‌ نسبت‌ به‌ همدیگر رسیده‌ایم‌ و از این‌ لحاظ‌ شکّی‌ نداریم‌ و همدیگر را دوست‌ داریم‌ ولی‌ به‌ دلایلی‌ بعد از خواستگاری‌ مجبور شدیم‌ استخاره‌ کنیم‌، با توجّه‌ به‌ این‌ که‌ نیّت‌ برای‌ زندگی‌ مشترک‌ بین‌ من‌ و او بود ولی‌ استخاره‌ای‌ که‌ ما (دختر) انجام‌ داده‌ایم‌ خوب‌ بود و استخاره‌هایی‌ که‌ خانواده پسر انجام‌ داده‌اند بد بود.

سؤال‌اوّل‌) به‌ کدام‌ استخاره‌ باید توجّه‌ کنیم‌ و مطابق‌ آن‌ رفتار کنیم‌؟

سؤال‌دوّم‌) آیا این‌ عقیده‌ درست‌ است‌ که‌ باید دختر و پسر جداگانه‌ استخاره‌ کنند تا معلوم‌ شود کدام‌ می‌تواند طرف‌ مقابل‌ را خوشبخت‌ کند یا خیر؟ با توجّه‌ به‌ این‌ که‌ برای‌ یک‌ زندگی‌ می‌باشد.

پاسخ:اگر تحقیق‌ صورت‌ گرفته‌ و تفاهم‌ حاصل‌ شده‌ است‌، استخاره‌ لازم‌ نبوده‌ ولی‌ چون‌ که‌ استخاره‌ کرده‌اید، به‌ استخاره اوّل‌ عمل‌ نمایید.

ازدواج ایده آل اسلامی

سؤال:خصوصیّات‌ یک‌ ازدواج‌ ایده‌آل‌ اسلامی‌ و مراسم‌ عقد و عروسی‌ را از همه جهات‌ مرقوم‌ فرمائید، همچنین‌ معیارهائی‌ که‌ دو طرف‌ باید به‌ آنها توچّه‌ داشته‌ باشند چیست‌؟ ضمناً کتابی‌ را در این‌ زمینه‌ معرّفی‌ فرمائید.

پاسخ:قبل‌ از ازدواج‌ باید مراعات‌ دین‌ و اخلاق‌ بشود و با توکّل‌ به‌ خدای‌ متعال‌ و توسّل‌ به‌ اهل‌ بیت‌: ازدواج‌ شود، و بعد از ازدواج‌ علاوه‌ بر اینکه‌ باید دین‌ و اخلاق‌ در خانه‌ باشد باید گذشت‌ و ایثار و فداکاری‌ سرلوحه زندگی‌ باشد و از سختگیری‌ و قهر و پرخاش‌گری‌ و لجاجت‌ و خودخواهی‌ جدّاً اجتناب‌ شود، و کتابی‌ است‌ از اینجانب‌ به‌ نام‌ «اخلاق‌ در خانه‌»، شما و خانمتان‌ با دقّت‌ و چندین‌ مرتبه‌ مطالعه‌ نمائید و حتماً عمل‌ کنید.

ولدالزنا و آثار مترتب بر عقد پس از زنا

سؤال:دختر باکره‌ای‌ به‌ دلیل‌ اظهار علاقه پسری‌ بالغ‌ و وعده ازدواج‌ آن‌ پسر، از راه‌ نامشروع‌ ازاله بکارت‌ و سپس‌ حامله‌ گردیده‌ و در زمانی‌ که‌ دارای‌ حمل‌ سه‌ ماهه‌ بوده‌ در جلسه‌ای‌ با حضور والد آن‌ دو صیغه عقد ازدواج‌ دائم‌ جاری‌ گردیده‌ و مهریه زن‌ به‌ دلیل‌ اضطرارش‌ فقط‌ مهر السنّه‌ تعیین‌ گردیده‌ و مرد بلافاصله‌ با تولّد نوزاد پسر برای‌ نوزادش‌ شناسنامه‌ اخذ نموده‌ و اکنون‌ که‌ نوزادش‌ به‌ سن‌ّ چهار سالگی‌ رسیده‌ پدرش‌ مرتکب‌ ترک‌ انفاق‌ شده‌ و به‌ دلیل‌ اعتیادش‌ به‌ موادّ مخدّر، زوجه‌اش‌ در عسر و حرج‌ واقع‌ شده‌ و متقاضی‌ طلاق‌ می‌باشد، لطفاً بفرمائید:

پ‌1) آیا عقد ازدواج‌ بین‌ آن‌ دو، در زمانی‌ که‌ زن‌ دارای‌ حمل‌ سه‌ ماهه‌ بوده‌، صحیح‌ است‌؟

2) با توجّه‌ به‌ اینکه‌ زن‌ دارای‌ تحصیلات‌ دانشگاهی‌ است‌ و اضطراراً به‌ مهر السّنه‌ رضایت‌ داده‌ و اکنون‌ که‌ عسر و حرج‌ وی‌ ثابت‌ گردیده‌، آیا مستحق‌ّ مهر المثل‌ است‌ یا خیر؟

3 نفقه طفل‌ نوزاد بر عهده چه‌ کسی‌ بوده‌ و می‌باشد؟

پاسخ:1) عقد صحیح‌ بوده‌ است‌.

2) بیش‌ از مهر السنّه‌ حقّی‌ ندارد.

3) نفقه طفل‌ بر عهده پدر است‌ و اگر نفقه‌ را نداد مادر باید آن‌ بچّه‌ را بزرگ‌ کند گرچه‌ آن‌ بچّه‌ از آن‌ دو ارث‌ نمی‌برد ولی‌ محرم‌ آن‌ دو است‌ چنانچه‌ واجب‌ النفقه‌ آن‌ دو نفر نیز می‌باشد و به‌ عبارت‌ دیگر آن‌ زن‌ و مرد پدر و مادر آن‌ ولد زنا هستند در کلیه احکام‌ مگر در ارث‌ که‌ آن‌ بچّه‌ از آنها ارث‌ نمی‌برد

موانع ازدواج دختران و پسران

سؤال:در پاسخ‌به‌ این‌ سؤال‌که‌ «چرا ازدواج‌ نمی‌کنید؟» اکثر برادرن‌ مشکل‌ مسکن‌ و هزینه زندگی‌ را عنوان‌ نموده‌اند و اکثر خواهران‌ مشکل‌ عدم‌ اعتماد به‌ آقایان‌ را مطرح‌ کرده‌اند، به‌ نظر شما چرا جوانان‌ دیر ازدواج‌ می‌کنند؟

پاسخ:در وضع‌ فعلی‌ موانعی‌ بر سر ازدواج‌ است‌ که‌ عمده آن‌ موانع‌ تجمّل‌گرایی‌ است‌، اگر ساده‌ زیستی‌ بر جامعه‌ حکم‌فرما شود امر ازدواج‌ آسان‌ خواهد شد و شاهد ان‌ هم‌ صدر اسلام‌ و سالهای‌ اوّل‌ پیروزی‌ انقلاب‌ است‌، و آنچه‌ شما از قول‌ پسران‌ نقل‌ کرده‌اید که‌ در وضع‌ فعلی‌ ازدواجها بر تجمّل‌گرایی‌ بنا شده‌ است‌ یک‌ واقعیت‌ است‌ که‌ همه‌ باید به‌ فکر رفع‌ آن‌ باشیم‌، و امّا راجع‌ به‌ دخترها گرچه‌ عدم‌ اعتماد که‌ ناشی‌ از برخورد خود آنها در جامعه‌ است‌ یکی‌ از موانع‌ است‌ ولی‌ مانع‌ عمده‌ و فراگیر نیست‌، و مانع‌ اصلی‌ همان‌ تجمّل‌گرایی‌ و پرتوقّعی‌ خانمهاست‌، یک‌ خانم‌ معمولی‌ راضی‌ نیست‌ با یک‌ معلّم‌ که‌ شغل‌ او از نظر دین‌ اسلام‌ از بهترین‌ شغلهاست‌ ازدواج‌ کند، چرا؟ بسیاری‌ از دخترها وقتی‌ می‌بینند پدرشان‌ نمی‌تواند جهیزیه‌های‌ آنچنانی‌ بدهد از ازدواج‌ سرپیچی‌ می‌کند، بسیاری‌ از خانمها وقتی‌ می‌بینند خواستگار آنها خانه مستقل‌، هزینه‌های‌ تجمّل‌ برای‌ زندگی‌ و مخارج‌ ازدواجهای‌ آنچنانی‌ را ندارد جواب‌ منفی‌ می‌دهند، و بالاخره‌ به‌ بهانه درس‌ خواندن‌ یا آزاد بودن‌ از ازدواج‌ سرپیچی‌ می‌کنند، بنابر این‌ تمام‌ مشکل‌ عدم‌ اعتماد به‌ آقایان‌ نیست‌ ،البته‌ در اینکه‌ بعضی‌ ا مردها در خانه‌ رفتارهایی‌ دارند که‌ دخترها را از ازدواج‌ بیزار می‌کند شکّی‌ نیست‌.

زن ناشزه

سؤال:خواهشمند است‌ مرقوم‌ فرمائید:

1) زنان‌ ناشزه‌ چه‌ کسانی‌ هستند و زن‌ چه‌ موقعی‌ به‌ حدّ نشوز می‌رسد؟

اگر خانمی‌ تحت‌ تأثیر پدرش‌ از شوهرش‌ اعراض‌ نموده‌ و بدون‌ اجازه شوهر از سال‌ 1370 از بلاد مسلمین‌ (جمهوری‌ اسلامی‌) خارج‌ و در بلاد کفر (آمریکا) مقیم‌ شده‌ باشدو هنوز هم‌ در آنجا باشد، اگر پدر یا وابسته او به‌ عنوان‌ وکالت‌ از طرف‌ نامبرده‌ طلب‌ مهریه‌ کند، حکم‌ شرعی‌ در این‌ مورد چیست‌؟

پاسخ:بنابر آنچه‌ نوشته‌اید خانم‌ شما ناشزه‌ است‌ و حق‌ّ نفقه‌ از شما ندارد ولی‌ مهریه او محفوظ‌ است‌ و کار شما را باید دادگاه‌ اصلاح‌ کند

ازدواج موقت با اجازه زن

سؤال:در سند رسمی‌ ازدواج‌ که‌ زوجه‌ شرط‌ می‌کند ازدواج‌ مجدّد زوج‌ با اذن‌ زوجه‌اش‌ باشد و زوج‌ هم‌ این‌ شرط‌ را می‌پذیرد، آیا ازدواج‌ موقّت‌ مشمول‌ این‌ شرط‌ است‌ یا فقط‌ شامل‌ ازدواج‌ دائم‌ است‌؟

پاسخ:مراد مطلق‌ است‌ و شامل‌ ازدواج‌ موقّت‌ نیز می‌شود

 

 


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -