انهار
انهار
مطالب خواندنی

زینت آقایان

بزرگ نمایی کوچک نمایی
1- حکم استفاده از حلقه طلای سفید و پلاتین برای مردان
سؤال:اینجانب تازه عقد نموده ام و در خرید حلقه, (حلقه طلای سفید ) خریدند به گفته طلا فروشان فرق این طلا با طلای زرد این است که با طلای سفید میشود نماز خواند ولی با طلای زرد نمی شود.
در رساله آقا آمده است که اگر پلاتین باشد حلقه برای مردان مشکلی ندارد و به گفته عده ای این طلای سفید همان پلاتین است . و بعضی ها میگویند همان طلاست .
و آیا استفاده از طللای سفید (حلقه) برای مردان حرام است یا خیر؟
پاسخ:زینت به هر طلائی (زرد - سرخ - سفید ) برای مردان جایز نیست ولی پلاتین که فلز دیگری است مانعی ندارد.
2- خرید حلقه طلا برای آقایان
سؤال:همسر من می خواهد که حلقه طلا برای ازدواج بخرد ایشان می گویند که من فقط شب عروسی حلقه را دست می کنم اگر می شود در این مورد مرا راهنمایی کنید
پاسخ:زینت طلا بر مرد حرام است . و خرید و فروش طلای مخصوص مردان اشکال دارد. ولی می توانید از پلاتین که فلز گرانبهایی است استفاده کنید.
3- زینت مردان به طلا
سؤال:بسیارى از خانواده ها براساس یک سنّت غلط به داماد خود انگشترى یا ساعت یا گردنبند یا حلقه طلا هدیه مى دهند و آنها نیز از آن استفاده مى کنند و در نتیجه زشتى این کار از بین مى رود. مستدعى است نظر مبارک را در مورد استفاده مردها از انگشتر و دیگر زیور آلات و همچنین هدیه دادن آن به دامادها و جوانان و همچنین ساختن و خرید و فروش آن که مقدّمه و زمینه ساز این منکر است صریحاً مرقوم فرمایید تا جوانان و دیگر طبقات جامعه وظیفه شرعى خود را بدانند.
پاسخ:زینت طلا براى مردان مطلقاً حرام است و مسلمانان و پیروان مکتب اهل بیت(علیهم السلام) باید به پیروى از دستورات آن بزرگواران از این امر اجتناب ورزند و فرقى در میان هدیه و غیر هدیه و داماد و غیر داماد نیست. ساختن و خرید و فروش آنها نیز اگر استفاده اش مخصوص مردان باشد اشکال دارد و اگر زینت طلا به صورت صلیب باشد پوشیدن و ساختن و خرید و فروش آن گناه مضاعف دارد.
4- خرید و فروش زیور آلات مخصوص آقایان
سؤال:خرید و فروش زینت آلات طلا ـ اعم از انگشتر، گردن بند و دستبند ـ مخصوص آقایان چه حکمى دارد؟
پاسخ:اگر این گونه زینت آلات معمولا در غیر مورد مردان به کار نرود جایز نیست.
5- صورتی که مرد مجاز به استفاده از طلا می باشد
سؤال:سلام علیکم
اینکه استفاده از طلا برای مردان به طور موقت اشکالی ندارد منظور چه مدت است؟لطفا توضیح دهید.
پاسخ:هر گاه برای امتحان مثلاً جهت خرید برای همسرش باشد اشکالی ندارد.
6- بلند بودن موی پیامبر(ص) و ائمه (ع)
سؤال:سلام.
آیا بلند نگاه داشتن مو جزو سیره پیامبر یا امامان آمده است؟ من شنیده ام که پیامبر زمانی که در شعب ابوطالب بودند مویشان به شانه های مبارکشان می زسید. آیا این صحت دارد؟
پاسخ:بلند بودن موی پیامبر یا ائمه هدی بعید نیست زیرا در آن زمان معمول بوده است .
7- جوش طلا در انگشتر پلاتین
سؤال:من برای حلقه عروسیمان حلقه پلاتین سفارش دادم، چون حلقه کوچک بود اندکی آن را بزرگ کردند، الان که به نقطه جوش که به اندازه 2 میلیمتر است نگاه می کنم می بینم که به رنگ زرد است، اگر برای جوش دادن پلاتین از طلا استفاده کرده باشند حکم استفاده از این حلقه چیست؟
پاسخ:اگر جوش به مقدار کمی باشد و در قسمت داخل و غیر آشکار باشد اشکالی ندارد
8- استفاده از عینک طلا
سؤال:استفاده از عینکى که دسته آن مخلوط به طلا، یا طلاى آن ظاهر است، براى مردان چه حکمى دارد؟ نماز خواندن با آن چه صورت دارد؟
پاسخ:اگر مخلوط به طلا باشد، اشکالى ندارد; امّا اگر قسمت طلا به صورت روکش باشد، جایز نیست.
9- استفاده از مدل لباس و موی کشورهای بیگانه
سؤال:اخیراً در میان برخى از جوانان مدل مو و لباسهایى مد شده که از کشورهاى اروپایى و بلاد بیگانه ارائه مى گردد (مانند رپ و غیره) نظر به این که پوشیدن این لباسها و این گونه آرایش کردن عرفاً از مصادیق تشبه به کفّار است آیا شرعاً حرام است یا حلال؟
پاسخ:با توجّه به این که این امور بخشى از فرهنگ منحط بیگانگان است، مسلمانان باید از آن پرهیز کنند و فرهنگ خود را زنده کنند.
10- داشتن ظاهری که مایه تمسخر شود
سؤال:عدّه اى از جوانان ـ از نظر علمى نیز در حدّ بالایى هستند ـ به طرز خاصّى لباس مى پوشند و بیش از اندازه محاسن مى گذارند، داشتن محاسن به حدّى که مایه تمسخر شود، چه حکمى دارد؟
پاسخ:از پوشیدن لباس، یا گذاردن محاسن بیش از اندازه که موجب تمسخر و توهین به شخص باشد باید اجتناب کرد و شخص مؤمن همیشه باید عزّت خود را حفظ کند.
11- استفاده از شال گردن ابریشم برای مردان
سؤال:حکم استفاده مرد از شال گردن ابریشم ( یک طرف ابریشم ، یک طرف پشم ) چیست؟
پاسخ:جائز نیست.
12- اصلاح موهای روی گلو و گونه با تیغ
سؤال:ایا زدن موهای روی گلو و گونه ها با تیغ حرام است؟
پاسخ:اشکالی ندارد.
13- نصب دندان طلا برای مردان
سؤال:آیا دندان پزشک مجاز به نصب دندان طلا براى مردان مى باشد؟
پاسخ:جز در موارد ضرورت و یا در جایى از دهان که در موقع سخن گفتن نمایان نمى شود مجاز نیست.
14- ساعت مچی که از طلا در آن استفاده شده است
سؤال:آیا استفاده از ساعت مچی که در ساخت آن از طلا استفاده شده باشد، برای مثال قاب دور آن و یا عقربه ها و شماره های آن از جنس طلا باشد ولی ساعت تماماً از جنس طلا نباشد برای مرد اشکال دارد؟
پاسخ:آری، جایز نیست مگر اینکه آب طلا باشد.
15- استفاده از ساعتی که در آن طلا به کار رفته
سؤال:حکم استفاده از ساعتی که در ساخت آن طلا به کار رفته باشد برای مردان چیست؟
پاسخ:در صورتیکه درصد طلا به قدری باشد که به آن ساعت طلا نگویند و یا مشکوک باشد، اشکالی ندارد.
16- انگشتر نقره ای که روی آن آب طلا شده
سؤال:می خواستم از حضرت عالی بپرسم برای مرد استفاده از انگشتر نقره که روی آن آب طلا داده شده است چه حکمی دارد؟
پاسخ:اشکالی ندارد.
17- تراشیدن ریش و برداشتن ابرو برای مردان
سؤال:تراشیدن ریش و برداشتن ابرو برای مردان چه حکمی دارد؟
پاسخ:در مورد ریش تراشی، احتیاط در ترک آن است، ولى چنانچه قسمت چانه باقى بماند، که گاه به آن ریش پروفسورى گفته مى شود، کافى است. و جوانانى که محاسن آنها به صورت نامنظّم روئیده مى توانند آن را بتراشند تا به صورت کامل درآید.
در مورد آرایش، جایز نیست مردان خود را شبیه زنان کنند، ولى اصلاح جزیى و مرتّب کردن بعضى از قسمتها که منظره خوشایندى ندارد، اشکالى ندارد.
18- گردنبد و دستبند غیر طلا برای مردان
سؤال:آیا مردان مجاز به استفاده از "گردنبند" و "دستبند" از جنس غیر از طلا هستند؟
پاسخ:چنانچه طلا نباشد و علامت و نشانه ای از گروه های منحرف محسوب نشود اشکالی ند

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

ویژه نامه ماه مبارک رمضان




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -