انهار
انهار
مطالب خواندنی

خمس هدیه

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال 629- آیا به هبات خمس تعلق می‌گیرد؟

جواب: بنظر این جانب هبه با سائر درآمدها فرقی ندارد.

سؤال 630- منظور از بخشش کم که مورد تعلّق خمس نیست چه مقدار است؟ آیا نسبت به افراد متفاوت است یا خیر؟

جواب: بخشش کم و زیاد اگر تا پایان سال صرف مؤونه نشود حکمش واحد است. و اللّه العالم.

سؤال 631- آیا به هدیه یا جایزه‌ای که به افراد داده می‌شود، خمس تعلّق می‌گیرد یا خیر؟

جواب: اگر تا پایان سال صرف مؤونه نشود خمس دارد. و اللّه العالم.

سؤال 632- دو نفر با یکدیگر قرار می‌گذارند، که برای فرار از خمس درآمدهای خود را به یکدیگر ببخشند حکم مسأله بیان فرمائید.

جواب: اگر قصد جدّی در بخشش داشته باشند و این بخشش و هبه بطور متعارف در شأن آنها باشد اشکالی ندارد. و اللّه العالم.

سؤال 633- اگر پدر یا مادری بمناسبتهای مختلف به فرزند بالغ خود مبلغی مثلًا دو هزار تومان ببخشد، که در پایان سال به پانزده هزار تومان برسد، آیا خمس به آن تعلق می‌گیرد یا خیر؟

جواب: به آن خمس تعلق میگیرد. و اللّه العالم.

سؤال 634- دانش‌آموزی که پدرش فوت نموده ماهیانه‌ای که از مادرش می‌گرفته جمع‌آوری نموده و بمبلغ هفتصد تومان رسیده آن را به برادرش قرض داده و یک سال هم بر آن گذشته و قرار است پس از مدتی آن پول را دوباره به خودش برگردانند مورد تعلق خمس قرار میگیرد یا نه؟

جواب: اگر هدیه بوده خمس دارد. و اللّه العالم.

سؤال 635- در عروسی هدیه‌هائی که فامیل به این جانب داده‌اند آیا مشمول خمس می‌گردند یا نه؟

جواب: اگر مؤونه محسوب نشود و سال بر آن بگذرد خمس دارد. و اللّه العالم.

سؤال 636- شخصی یک دستگاه ماشین خاور بفرزندش می‌بخشد تکلیف خمس او را بیان فرمائید.

جواب: در مورد سؤال، اگر ماشین را از درآمد بین سال خریده و در همان سال بفرزندش بخشیده پرداخت خمس آن بر عهده پدر نیست و بفرزند نیز در صورتی که عین یا قیمت آن ماشین را در همان سال ببخشد و در مصرف مؤونه و احتیاجات شخصی قرار دهد خمس تعلق نمیگیرد بلی اگر تا پایان سال آن ماشین مورد حاجت شخصی فرزند نشد یا آن را سرمایه کسب قرار داد خمس عین یا قیمت آن را باید بدهد و چنانچه شخص مرقوم ماشین را بذمه خریده و از عوائد غیر مخمس سالهای قبل وجه آن را پرداخته باشد خمس آن وجه بر ذمه او باقی است و باید بپردازد.

سؤال 637- آیا عیدی و پاداشی که دولت به کارمندان می‌دهد و به صورت پول نقد و یا سکه طلا می‌باشد خمس دارد یا نه؟

جواب: عیدی و پاداش حکم حقوق ماهیانه را دارد اگر در عرض سال صرف مؤونه شود خمس ندارد. و اللّه العالم.

سؤال 638- شخصی برای خود سال شرعی دارد اگر فرد دیگری در وسط سال مبلغی بعنوان کمک مالی بصورت هدیه، به او ببخشد در صورت فرارسیدن سال شرعی مبلغ مذکور ما زاد بر مؤونه باشد، آیا مانند درآمدهای دیگر مشمول خمس می‌شود یا خیر؟

جواب: مشمول خمس است.

سؤال 639- یک باب مغازه سالها پیش از شوهر به زن مؤمنه خودش هبه شده است و حال این زن مؤمنه مغازه را فروخته است و بنا دارد منزلی بخرد، این خانم حساب سال دارد و مغازه‌ای را که فروخته، قرار است پولش را پس از حساب سال تحویلش دهند، در چنین وضعیتی آیا خمس تعلق می‌گیرد یا خیر؟

جواب: در فرض سؤال که زوجه در رأس سال اول هبه مغازه، خمس آن را نداده و تا حال هم ادا نکرده باید خمس قیمت فعلی مغازه را پرداخت نماید خواه پول آن را پس از حساب سال یا در بین سال دریافت نماید ارتباطی به سال خمسی آن پیدا نمی‌کند.

سؤال 640- خانمها معمولًا بر اساس احتیاج به لباس، مقداری پارچه می‌خرند که در موقع فراغت لباس تهیه کنند و به علت اشتغالات جنبی موفق به دوختن لباس نمی‌شوند و سال بر آن پارچه‌ها می‌گذرد آیا آن پارچه‌ها خمس دارد یاخیر و چه کسی باید خمس را بدهد و قیمت فعلی باید محاسبه شود یا قیمت خرید؟

جواب: در فرض سؤال مالک آن اجناس باید خمس آنها را طبق دستوری که در مسائل قبلی بیان شد بقیمت خریداری شده بدهد. و اللّه العالم.

سؤال 641- آیا پارچه‌ای را که شوهر جهت تهیّه لباس برای همسرش خریداری میکند و سال بر آن می‌گذرد خمس تعلق می‌گیرد یا خیر و چه کسی باید خمس بدهد؟

جواب: در مورد سؤال خمس دارد و خمس آن را باید مالک پارچه بدهد. و الله لعالم.

سؤال 642- آیا به پولی را که زن کارمند به شوهرش می‌بخشد خمس تعلق می‌گیرد یا خیر؟

جواب: مانند سائر عوائد است که در آخر سال خمسی صرف مؤونه‌اش نشده باشد خمس دارد.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -