انهار
انهار
مطالب خواندنی

نقد ونسيه

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال115:اينجانب به شغل طلا فروشي مشغول مي باشم آيا خريد وفروش طلاي ساخته مثل انگشتر و گوشواره و النگو بطور نسيه (مثلا مثقالي شصت،هفتاد تومان بالاتر از قيمت نقد به مدت دوماه فرضاً) صحيح است يا نه؟

جواب: صحيح است.

سؤال116:آيا بيع كالي به كالي كه باطل است منحصر به مبيع وثمن كلي است يا در عين شخصي هم كه معامله مي كنند وقرار مي گذارند پس از يك ماه ديگر تحويل وتحول وقبض واقباض شود شامل است؛يانه بيع فقط در دو عين شخصي صحيح است؟

جواب: فروش عين شخصي به عين شخصي ديگر مانع ندارد هرچند تحويل وتحول بعد از مدتي باشد.

سؤال117:مطالبه بهره ي معامله نقد واقساط بر مبناي 18% از نظر شرعي چه صورتي دراد آيا مي توان نسبت به معاملات زمان طاغوت مطالبه نمود وايا پرداخت وجه مورد مطالبه وجهه ي شرعي دارد يا خير؟

جواب: اگر معامله ي نقد انجام شود وبراي دادن وجه به طور اقساط بهره قرار داده شود ربا وحرام است ولي چنانچه از اول معامله به طور نسيه واقساط باشد اشكال ندارد وتفاوت خاصي بين نقد ونسيه نيست بلكه منوط به رضايت طرفين معامله است.

سؤال118:اگر كسي جنسي را بخرد و بگويد هروقت تمكن پيدا كردم بهاي جنس را مي پردازم وفروشنده هم به اين امر راضي گردد آيا معامله صحيحي است يا خير؟

جواب: اگر مدت به نحو مضبوط تعيين نشود ونسيه معامله شود معامله باطل است.

سؤال 119:با توجه به اينكه اكنون بانكها ملي شده وزير نظر دولت اسلامي اداره مي شوند اما هنوز بهره ي معمولي را دريافت مي كنند لطفاً حكم معامله با آنها وكار كردن در آنها را بيان فرماييد؟

جواب: معامله وكار كردن در صورتي كه ارتباطي به ربا نداشته باشد مانع ندارد واز كارها معملاتي كه مربوط به ربا است بايد اجتناب شود.

سؤال120:اينجانب ده سهم از يكصد سهم سينه كار معدن سنگ را از پنج نفر طبق يك فقره سند عادي به امضاي فروشندگان وبه شهادت وامضاي پدر آنها خريداري نموده ام وبعداً به مدت پانزده ماه به انها اجاره داده ام تا كنون اجاره ي ده ماه آن را به اينجانب نداده اند اظهار مي نمايند عامله شرعي نيست.لطفاً بفرماييد معامله صحيح بوده يا نه؟

جواب: با فرض مالك بودن فروشنده معدن معاملات مزبوره صحيح وشرعي است واگر اجاره حيله و وسيله فرار از ربا است در حم ربا وباطل است.

سؤال121:چون شهريه دانشگاها زياد است براي عده اي به خصوص كساني كه علاوه بر تحصيل براي كسب مخارج آن مجبور به كار هستند وحقوق خود را ماهيانه دريافت مي دارند امكان پرداخت يك جاي وجه شهريه به ندرت ميسر است لذا مجبورند اين مبلغ را به اقساط بپردازند كه در نتيجه ي آن كار مزدي به آن تعلق خواهد گرفت؛براي مثال اگر شهريه يك دوره ي تحصيلي مجموعاً 1260 دلار باشد در صورتي كه دانشجو آن را در سه قسط بپردازد مي بايست هرماه 283 دلار پرداخت نمايد كه در نتيجه وجه پرداختي 1449 دلار خواهد شد آيا مي شود به اين كار مبادرت كرد؟

جواب:  اگر ناچار به پرداخت باشند مانع ندارد ولي در دادن بهره قصد بهره نكنند.

سؤال122:آيا ربا گرفتن مسلمان از ارامنه حرام است يا خير؟

جواب: اگر نصراني در بلاد اسلامي زندگي  مي كند ومقررات بلاد اسلامي را گردن مي نهد گرفتن ربااز او جايز نيست ولي اگر تابع مقررات دولت اسلامي نيست ودر حكم كافر حربي است گرفتن ربا از او براي مسلمان اشكال ندارد.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -