انهار
انهار
مطالب خواندنی

محل ایستادن امام و مأموم

بزرگ نمایی کوچک نمایی

١ – امام جماعتی که نمازش باطل بوده

سؤال: اگر امام جماعت بعد از نماز بفهمد که به علّتى نمازش باطل بوده آیا لازم است که به مأمومین اطّلاع بدهد تا آنان نماز خود را اعاده کنند؟

جواب: لازم نیست.

٢ – جدا شدن از جماعت هنگام قنوت

سؤال: با سلام آیا می شود در هنگام نماز جماعت از قنوت جدا شد و بصورت فرادا ادامه داد؟ با تشکر.

جواب: جائز نیست.

٣ – اقتدای مأمومین که در طبقه سوم مسجد هستند

سؤال: نماز کسانى که در طبقه سوّم مسجد به جماعت اقتدا کرده اند چه حکمى دارد؟

جواب: در صورتى که با جماعتى که در پایین منعقد است یک جماعت حساب شود اشکال ندارد.

٤ – خواندن نماز فرادا بقصد تضعیف جماعت

سؤال: اگر در مسجد جامع شهرى نماز جماعت برگزار گردد و عدّه قلیلى در هنگام اقامه نماز جماعت به قصد تضعیف، تشکیل نماز فرادى بدهند نمازشان چه حکمى دارد؟

جواب: نمازشان اشکال دارد.

٥ – حکم اتصال نماز در صورت عدم تبعیت مامومین از امام در رکوع و سجود

سؤال: اگر در نماز جماعت بعضی از مامومین اعمال نماز جماعت مثل رکوع و سجود را با وجود تذکر امام جماعت قبل از او انجام دهند نماز کسی که در صف اول ایستاده چه حکمی دارد و در صفهای دیگر چطور؟

جواب: فاصله شدن دو سه نفر ضرری به اتصال نمی زند و اگر یقین نداشته باشید که آنها عمدا این کار را کرده اند یا از روی اشتباه بوده حمل بر صحت کنید.

٦ – فاصله در صف اول نماز جماعت

سؤال: بنده یکروز در مسجد در صف اول جماعت ایستادم در حالی که کنار من به اندازه ی ۲ نفر خالی بود. به دلیل اینکه کنارم ستون بود و عده ای ساک و کفش خود را آنجا گذاشته بودند. آیا نماز من درست بوده؟ چون نباید بین مامومین حایل باشد.

جواب: نماز شما اشکالی نداشته مشروط بر اینکه امام را می دیده اید.

٧ – فاصله محل سجده با صف جلویی در نماز جماعت

سؤال: فاصله جای مهر ما با صف جلویی در نماز جماعت چقدر می تواند باشد؟

جواب: به اندازه یک شخص که در سجده است.

٨ – اتصال نماز در صورت اشتباه بودن نماز یک ماموم

سؤال: اگر شخصی در صف جماعت باشد ولی مشغول به نماز نباشد یا نمازش را اشتباه بخواند و خودش متوجه نباشد یا وسط نماز ، نمازش باطل شود ولی صف را ترک نکند (ادامه نماز دهد یا کار دیگری انجام دهد) یا نماز اشتباه بخواند و بعدا بفهمد ؛ به اتصال افرادی که از طریق او وصل هستند لطمه می زند؟

جواب: بطلان نماز یکی دو نفر ضرری به اتصال نماز نمی زند.

٩ – اتصال از طریق مامومی که نماز قضای احتیاطی می خواند

سؤال: آیا مامومی که نماز قضای احتیاطی می خواند می تواند سبب اتصال در نماز جماعت باشد؟ (در صورتی که سبب های احتیاط مامومین با هم فرق می کند)

جواب: نمازهای احتیاطی کافی برای اتصال نیست.

١٠ – مصافحه بعد از نماز جماعت

سؤال: اینکه رایج است بعد از نماز مومنین با یکدیگر دست می دهند و میگویند: قبول باشد،آیا در اسلام سفارش به این امر را داریم؟

جواب: برای مصافحه بعد از نماز روایتی نداریم.

 

١١ – جدا شدن از جماعت هنگام قنوت

سؤال: با سلام آیا می شود در هنگام نماز جماعت از قنوت جدا شد و بصورت فرادا ادامه داد؟ با تشکر.

جواب: جائز نیست.

١٢ – اتصال نماز در صورت اشتباه بودن نماز یک ماموم

سؤال: اگر شخصی در صف جماعت باشد ولی مشغول به نماز نباشد یا نمازش را اشتباه بخواند و خودش متوجه نباشد یا وسط نماز ، نمازش باطل شود ولی صف را ترک نکند (ادامه نماز دهد یا کار دیگری انجام دهد) یا نماز اشتباه بخواند و بعدا بفهمد ؛ به اتصال افرادی که از طریق او وصل هستند لطمه می زند؟

جواب: بطلان نماز یکی دو نفر ضرری به اتصال نماز نمی زند.

١٣ – فاصله محل سجده با صف جلویی در نماز جماعت

سؤال: فاصله جای مهر ما با صف جلویی در نماز جماعت چقدر می تواند باشد؟

جواب: به اندازه یک شخص که در سجده است.

١٤ – اقامه جماعت در جایی که نماز جماعت در حال برگزاری است

سؤال: حکم اینکه در محلی که عده ای مشغول نماز جماعت هستند، عده‌ای دیگر نماز ِ جماعت ِ مستقلی تشکیل دهند چیست؟

جواب: در صورتیکه سبب توهین به جماعت اوّل یا امام جماعت شود نمازشان باطل است.

١٥ – اتصال از طریق مامومی که نماز قضای احتیاطی می خواند

سؤال: آیا مامومی که نماز قضای احتیاطی می خواند می تواند سبب اتصال در نماز جماعت باشد؟ (در صورتی که سبب های احتیاط مامومین با هم فرق می کند)

جواب: نمازهای احتیاطی کافی برای اتصال نیست.

١٦ – خواندن نماز فرادا در صورت عدم عدالت امام

سؤال: در جایی که نماز جماعت خوانده می شود بنده به دلیل اینکه امام را شخصی عادل نمی دانم خواندن نماز به صورت فرادا و حتی ظاهر سازی به جماعت چه حکمی دارد و آیا می توان نماز را خواند یا صبر کنیم تا نماز تمام شود و بعداً در آن مکان نماز بگذاریم؟

جواب: احتیاط آن است که نماز را به تأخیر بیاندازید.

١٧ – حکم اتصال نماز در صورت عدم تبعیت مامومین از امام در رکوع و سجود

سؤال: اگر در نماز جماعت بعضی از مامومین اعمال نماز جماعت مثل رکوع و سجود را با وجود تذکر امام جماعت قبل از او انجام دهند نماز کسی که در صف اول ایستاده چه حکمی دارد و در صفهای دیگر چطور؟

جواب: فاصله شدن دو سه نفر ضرری به اتصال نمی زند و اگر یقین نداشته باشید که آنها عمدا این کار را کرده اند یا از روی اشتباه بوده حمل بر صحت کنید.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -