سؤال 1391- تزریق نطفه مرد بیگانه به زنی که از شوهرش بچهدار نمیشود چه صورت دارد؟
جواب: جائز نیست. و اللَّه العالم.
سؤال 1392- تزریق منی حیوان بحیوان دیگر یا به انسان را جایز میدانید یا خیر؟-
جواب: تزریق منی حیوان به حیوان دیگر جایز است ولی تزریق منی حیوان به انسان یا انسان به انسان فروع و شقوقی دارد که در بعضی فروع آن اگر قصد استیلاد نباشد و بمنظور عقلائی دیگر مثل معالجه باشد یا تزریق منی زوج به زوجه باشد در صورتی که انجام این کار مستلزم فعل حرامی نباشد حکم به جواز میشود و بعضی فروع آن محکوم به حرمت و در بعض فروع آن حکم به جواز محل اشکال است بهر صورت بطور کلی نمیتوان این عمل را محکوم به جواز یا عدم جواز دانست بهتر این است که بطور موردی سؤال شود تا جواب همان مورد داده شود.
سؤال 1393- زن و شوهری که صاحب فرزند نمیشوند به دکتر مراجعه میکنند دکتر به آنها میگوید نطفه شما ضعیف است باید تقویت شود و زن و شوهر خیال میکنند که دکتر میخواهد با تزریق آمپول و یا داروهای تقویتی نطفه آنان را تقویت کند ولی دکتر بدون اطلاع زوجین منی شخص اجنبی را به رحم زوجه تلقیح میکند. لطفاً بیان فرمائید آیا دکتر مجوز شرعی برای این عمل دارد و در صورت مشروع نبودن فعل دکتر حکم شرعی را در خصوص پزشک بیان فرمائید؟
جواب: عمل مذکور حرام است و پزشکی که آن را انجام داده طبق نظر حاکم شرعی محکوم به تعزیر میشود.
سؤال 1394- آیا میتوان نطفه زن و شوهری را که بچهدار نمیشوند با هم ترکیب نموده و به صورت یک نطفه واحد و آماده (یعنی نطفهای که در نهایت تبدیل به انسان میشود) در رَحِمِ زن دیگری پرورش داد؟
سؤال 1395- آیا این مورد فوق در مورد زنی است که رحم او استعداد پرورش انسان را ندارد یا شامل زنانی که استعداد پرورش انسان را دارند نیز میشود؟
سؤال 1396- آیا مورد فوق را میتوان در قالب عقد اجاره قرارداد؟
جواب: در مورد زنی که رحم او استعداد پرورش انسان را ندارد فتوا به جواز ترکیب نطفه شوهر او با نطفه او و قرار دادن آن در رحم زن دیگر به شرط اینکه متوقف بر ارتکاب فعل حرام یا مستلزم آن نباشد وجه واضح و قوی دارد و اگر استعداد مذکور را دارا باشد چون این عمل با مصالح و نظامات تکوینی و تشریعی که مورد عنایت شارع مقدس است معارض و موجب تفویت و تضییع آنها است احوط ترک این عمل است. و اللَّه العالم.
سؤال 1397- زنی از شوهر خود بچهدار نمیشود، آیا جایز است نطفه مرد دیگری غیر از شوهر بوسیله دستگاه در رحم او قرار داده شود و بدین وسیله حامله گردد، و اگر جایز است، آیا تمام احکام مادری و فرزندی مانند محرمیّت وارث و ... جاری میگردد؟
جواب: اگر مقصود انعقاد نطفه مرد اجنبی و زن اجنبیه است جائز نیست و اگر مقصود این است که نطفه زن و نطفه شوهرش پس از انعقاد به رحم زن دیگر منتقل نماید در صورتی که انجام این عمل مستلزم فعل حرام نباشد حکم به جواز خصوصاً در صورتی که رحم زن استعداد نگاهداری جنین نداشته باشد بعید نیست.
سؤال 1398- اخیراً در علم پزشکی برای افراد نازا و آنان که صاحب فرزند نمیشوند عملJWI را تجویز مینمایند به این صورت که اسپرم زوج را گرفته پس از عملیات پزشکی در رحم زوجه لقاح از خارج مینمایند در صورت عدم موفقیت اقدام به عملFWI مینمایند که این عمل هم همچون عمل گذشته است امّا با این تفاوت که اسپرم مرد را گرفته پس از عملیات پزشکی و پس از گذشت دو یا سه روز و باربری اسپرم در دستگاه مخصوص و بدون حضور زوج لقاح از خارج به رحم زوجه مینمایند لذا خواهشمندیم نظر مبارک را بفرمائید با تشکر فراوان.
جواب: اگر اسپرم زوج را به رحم زوجه وارد کنند چه بنحو صورت اول و چه صورت دوّم و در خلال این عملیات هیچ گونه خلاف شرعی مانند نگاه یا مسّ نامحرم و یا امور دیگر واقع نشود که البته بسیار بعید است اشکال ندارد و اگر مستلزم حتی یک فعل حرام باشد جایز نیست.
سؤال 1399- انتقال نطفه زوج پس از مرگ به رحم زوجه چه حکمی دارد؟
جواب: اگر مستلزم فعل حرامی نگردد حکم جواز بعید نیست. و اللَّه العالم.
سؤال 1400- احکام مربوط به فرزندی که از طریق لقاح مصنوعی متولد شود را از نظر طهارت و ارث و ... بیان فرمایید؟
جواب: در فرض سؤال ولد با مسلمان بودن احد والدین محکوم به طهارت است و بعض احکام مثل حرمت نکاح با محارم بر آن مرتب است ولی ارث بردن ولد از صاحب نطفه محل اشکال بلکه ظاهراً محکوم به عدم است. و اللَّه العالم.