انهار
انهار
مطالب خواندنی

تعبیر خواب

بزرگ نمایی کوچک نمایی
تعبیر خواب از اعصار گذشته مردم علاقه مند بودند که آينده را پيش بيني کنند لذا براي اين منظور اقوام مختلف علوم متنوعي را خلق کرده اند مانند ستاره شناسي ، تعبير خواب ، طالع بيني ، فال قهوه و ...که کم هم نيستند .تعبير خواب نيز يکي از اين علوم به شمار مي رود و معايب و مزايايیدارد :تعبیر خواب از لحاظ پيش گوئي يکي از بالاترين سطح ها را دارد و مي توان توسط آن محدوده بسيار بزرگي را پيش بيني کرد زيرا که عالم خواب عالم روح است و روح ميتواند زمان را طي کند و در حال به آينده برسد و تنها عيب آن محدود بودن به خواب ديده شده است ولي با اين حال تعبير خواب را يکي از بهترين روشهاي پيش بيني آينده مي شناسند.
آیا تعبیر خواب واقعیت دارد؟
اولاً ؛ اصل خواب و تعبیر خواب مورد قبول همه است و واقعیت دارد.
ثانیاً؛ علم تعبیر خواب از هزاران سال پیش تا به امروز، همواره مورد توجه پیامبران و امامان و دانشمندان و عموم مردم بوده است. خدای تعالی علم تعبیر خواب را به حضرت یوسف(علیه‌السلام) و بعضی از پیامبران داده است و قرآن شریف نیز بدان اشاره نموده است.
نکته مهم در تعبیر خواب
علم تعبیر خواب روشمند و بر اساس قاعده است. بحث تعبیر خواب بحث کارشناسی و بحث تخصص است که با قواعد خاص خودش انجام می‌گیرد ،علم تعبیر خواب همانند علم تفسیر قرآن و دیگر علوم، باید روشمندانه انجام گیرد و قواعد خاص خودش را دارد.
آن چه در علم تعبیر خواب مهم است آن است که فرد از احاطه کافی بر تعبیر خواب برخوردار باشد و بر اساس قواعد خاص خود خواب‌ها را تعبیر و تفسیر بکند و روشنمندانه کار کارشناسی خود را دنبال کند. چنین کاری از ناحیه هر کس صورت گیرد ارزشمند است چه مطابق با واقع، واقع شود و چه به خطاء رود.اگر هم کارشناس در کار خود خطاء‌کند، مرتکب گناه نشده و عذاب نمی‌بیند. چون کارش را روشنمندانه و بر اساس قواعد دنبال کرده است.
اثر زمان در تعبیر خواب
تاثیر زمان در تعبیر خواب-در متونی دیده می‌شود که بیان شده شب‌هایی از ماه خواب باطل ، شب‌هایی خواب کاملاً درست ، شبهایی درست است اما با تأخیر به وقوع می‌پیوندند. بعضی شب‌ها خواب،تعبیر برعکس دارد ....مگر روزها و شب‌های خدا باهم فرق دارند؟
همچنین نوشته است در بعضی از ساعت‌های شب خواب باطل و بعضی ساعات خواب تعبیر دارد مثلاً اول شب باشد باطل است، نزدیک اذان خواب صحیح است،بعد از اذان نباید به خواب اعتنایی کرد ؟اما چرا؟
عناصری مانند زمان خواب ، مکان خوابیدن ، حالت خوابیدن و ... بر خواب‌هایی که انسان می‌بیند تأثیر می‌گذارند.همان گونه که این عوامل و حالات بر استجابت دعا تأثیر دارند.
تعبیر خواب
نکته‌ی مهم دیگر اینکه تعبیر خواب،علم مخصوصی دارد.در علم تعبیر خواب بیان شده که زمان خواب دیدن مثل سر شب یا وسط شب یا آخر شب یا بعد از نماز صبح غالباً در تعبیر خواب تأثیر دارد. معمولاً خواب‌های صادقه نیمه‌های شب می‌باشد و معمولاً خواب‌های بعد از نماز صبح قابل تعبیر نیست، حتی فصل‌های سال هم در تعبیر خواب تأثیر دارد؛ مثلاً فردی در پاییز ببیند که درختان او میوه کرده است، این دلالت بر ضرر وی دارد و اگر هنگام بهار ببیند دلالت بر منفعت او دارد.
 تعبیر خواب از لحاظ پيش گوئی يکی از بالاترين سطح ها را دارد و می توان توسط آن محدوده بسيار بزرگی را پيش بيني کرد زيرا که عالم خواب عالم روح است و روح ميتواند زمان را طی کند و در حال به آينده برسد، تنها کافيست خوابي را که ديده ايد به خاطر بيا وريد و روشن طرين قسمت آن را در زير جستجو کنيد و تعبير آن را ببينيد به همين راحتي!
چرا زمان خواب دیدن در تعبیر خواب مهم است؟
علت دقیق این که چرا زمان در تعبیر خواب نقش دارد، برای ما روشن نیست و تنها به آن مقدار و آن زمان‌هایی که در روایات آمده است بسنده می‌کنیم.(همچنان که برای ما مشخص نیست چرا نمازهای یومیه در این ساعات واجب شده‌اند و مثلاً چرا در فاصله بین طلوع آفتاب تا اذان ظهر هیچ نماز واجب یومیه‌ای نداریم و ....)
به عنوان نمونه : خواب صادقه، در ثلث آخر شب دیده می‌شود، که آن وقت نزول ملائکه است.(علامه محمد باقر مجلسی، حلیة المتقین (قم، انتشارات هجرت، 1373) ص 246. )
نکته :منظور این است که بیشتر خواب‌های صادقه در این زمان‌ها دیده می‌شود نه این که فقط در این زمان‌ها است که رویا صادقه می‌شود.
حرفه‌ی افراد در تعبیر خواب مهم است !
حتی شخصی که خواب می‌بیند فرق دارد مثلاً اگر کاسب خواب ببیند کاسه شیر می‌نوشد دلالت بر کسب مال دارد؛ ولی اگر دانشجو و طالب علم چنین خوابی ببیند، دلالت به تحصیل علم دارد و...

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -