انهار
انهار
مطالب خواندنی

شطرنج

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال ٩٨١: بازى كردن با شطرنج و پاسور اگر چه بدون برد و باخت باشد چه حكمى دارد؟

جواب:باسمه تعالى؛ بازى با آلات معروفۀ قمار، چه با برد و باخت مالى باشد يا بدون آن، جايز نيست؛ و شطرنج تا وقتى كه محرز نشود كه از آلت قمار بودن خارج شده بطورى كه در هيچ مجتمع قمار با آن متعارف نباشد، بازى با آن- چه با برد و باخت مالى باشد يا بدون آن- جايز نيست، و الله العالم.

سؤال ٩٨٢: نزد جنابعالى بازى با شطرنج و ورق چگونه است؟

جواب:باسمه تعالى؛ بازى با آلات معروفۀ قمار- و لو بدون برد و باخت- جايز نيست مگر اينكه از آلت قمار بودن خارج شود به گونه‌اى كه در هيچ جا از آلات قمار شمرده نشود، در اين صورت بازى با آن بدون برد و باخت مانعى ندارد، و الله العالم.

سؤال ٩٨٣: بازى كردن با شطرنج بدون شرط و برد و باخت، تنها براى تفريح و تقويت نيروى فكرى چگونه است؟

جواب:باسمه تعالى؛ بازى با آلات معروف قمار- و لو قصد برد و باخت نباشد- جايز نيست، و تا وقتى كه محرز نشود شطرنج از آلت قمار بودن خارج شده، بازى با آن- چه با برد و باخت مالى باشد يا بدون آن- جايز نيست، و الله العالم.

ج2:

سؤال ١٧۴٧ -طريقۀ احراز اين مطلب كه آيا شطرنج از آلات مخصوص قمار است يا خير چگونه است؟ يعنى ملاك، كلّ جوامع دنيا است و يا جوامع مسلمان يا فقط جامعۀ ايران؟

جواب:بسمه تعالى -در فرض سؤال، ملاك كلّ جوامع است، و در صورتى كه در بعضى از جوامع با آن قمار شد از آلات قمار حساب مى‌شود، و اللّه العالم.

سؤال ١٧۵٧ -بازى با پاسور و يا شطرنج چه حكمى دارد؟ اگر عنوان سرگرمى داشته باشد حكم آن چگونه است؟

جواب:بسمه تعالى -بازى با آلات معروفۀ قمار و لو بدون برد و باخت جايز نيست، و شطرنج تا مادامى‌كه محرز نشود كه به طور كلى از آلت قمار خارج شده، بازى با آن و لو بدون برد و باخت مالى جايز نيست، و اللّه العالم

سؤال ١٧۶٠ -خريدوفروش آلا قمار و ملحق به آنها مانند شطرنج اشكال شرعى دارد؟

جواب:بسمه تعالى -خريدوفروش آلات قمار جايز نيست، و اللّه العالم.

سؤال ١٧۶٨ -شطرنج امروزه در كشور ما على الظاهر از حالت قمار بودنش خارج شده است. آيا در اين صورت شك و ترديدى در عدم حرمت آن وجود دارد يا خير؟

جواب:بسمه تعالى -تا احراز نشود كه در تمام مجتمعات و لو غير اسلامى از آلت قمار خارج شدبازى با آن جايز نيست و لو بدون برد و باخت باشد، و اللّه العالم.

سؤال ١٧۶٩ -آيا بازى كردن با پاسور و شطرنج در اين زمان كه به عنوان تفريح و سرگرمى و يك بازى فكرى انجام مى‌گيرد اشكال دارد يا خير؟

جواب:بسمه تعالى -مادامى‌كه احراز نشود كه در هيچ كجا با آن برد و باخت مالى نمى‌شود، بازى با آن جايز نيست، و اللّه العالم.

سؤال ١٧٧٠ -بازى كردن با شطرنج چه حكمى در اين زمان دارد؟

جواب:بسمه تعالى -تا مادامى‌كه علم پيدا نكرده‌ايد از آلت قمار خارج شده به طورى كه در هيچ جا با آن قمار نمى‌كنند، بازى با آن حرام است، و اللّه العالم.

سؤال ١٧٧١ -همانطورى كه استحضار داريد اين بازى در مسابقات كشورى و جهانى برگزار مى‌گردد، آيا به نظر شما اين بازى چنانچه از حالت برد و باخت و شرطبندى خارج شود جايز است يا خير؟

جواب:بسمه تعالى -تا وقتى كه محرز نشود كه شطرنج از آلت قمار بودن خارج شده بطورى كه در هيچ مجتمعى قمار با آن متعارف نباشد، بازى با آن-چه با برد و باخت مالى باشد يا بدون آن-جايز نيست، و اللّه العالم.

سؤال ١٧٧٢ -نظر شما دربارۀ شطرنج اگر در عرف به صورت يك بازى فكرى درآيد چيست؟

جواب:بسمه تعالى -تا وقتى كه محرز نشود از آلت قمار بودن خارج شده بطورى كه در هيچ مجتمعى قمار با آن متعارف نباشد، بازى با آن-چه با برد و باخت مالى باشد يا بدون آن-جايز نيست، و اللّه العالم.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -