سؤال: 69- آفتاب كه از پشت شيشه بتابد پاك كننده است يا خير؟
جواب: تابيدن از پشت شيشه، پاك كننده نيست. واللََّه العالم.
سؤال: 70- موزائيك كه از سيمان و ريگ ساخته ميشود و زمين را با آن فرش ميكنند، آيا ته كفش، و كف پا را پاك ميكند؟
جواب: بلي پاك ميكند.
سؤال: 71- آيا موزائيك، حكم زمين را دارد، سجده و تيمم بر آن جائز است؟ ته كفش و كف پا را پاك ميكند يا خير؟
جواب: در صورتي كه مادهء آن همه از زمين باشد مانند سيمان، و روكش آن ريگ خارج از خودش نباشد - به غير تيمم - احكام ديگر زمين، براي آن ثابت است.
سؤال: 72- زمين آسفالت يا سيمان، كفش و پا را مطهر است يا نه؟
جواب: اما آسفالت پس مطهر نيست، و اما سيمان ظاهراً مطهر است. واللََّه العالم.
سؤال: 73- آيا لباسشويي برقي لباس نجس را پاك ميكند يا خير؟ و ميدانيم كه كار اين لباسشويي اين است كه به صورت اتوماتيك آب را در حوض خودش ميريزد و بعد آب قطع شده و پس از آن كه لباسها را تميز نمود آب را از حوض خود خارج ميكند و دوباره همين عمل را تكرار ميكند يعني آب را در حوض خود ميريزد و سپس آب را خارج ميكند؟ و آيا لباسهايي را كه به مغازه لباسشويي ميدهيم و او لباس مسلمان و كافر و جنب را با هم در لباسشويي گذاشته و ميشويد نجس است يا خير؟
جواب: اگر آبي كه بار دوّم در لباسشويي برقي ريخته ميشود به تمام جاهايي كه ـآب اوّلي رسيده برسد لباس پاك ميشود. و اگر كاركنان مغازه لباسشويي مسلمان باشند و خبر دهند كه لباس پاك شده لباس پاك است.
سؤال: 74- شخصي گمان ميكرده ماشين لباسشويي او پاك كننده است بعداً ملتفت شده كه پاك كننده نيست، تكليف نمازهايي كه با آن لباسها خوانده چيست؟
جواب: از قراري كه نقل شده واجد شرايط تطهير است به آن تفصيلي كه در رساله عمليه مذكور است و بر تقديري كه فاقد باشد چون جاهل بوده، نماز در آن لباسها، محكوم به صحت است.
سؤال: 75- چنانچه لباس و مانند آن را، بعد از زوال عين نجاست، در زير آب فشار دهند كافي است يا بايد فشار، خارج از آب باشد؟
جواب: آن كار براي حصول غسل كافي است ولي اگر محتاج به تعدد باشد، بيرون آوردن و خروج غساله، در بيرون لازم است.واللََّه العالم.
سؤال: 76- چه ميفرمائيد در اين كه، حضرتعالي در مسائل عمليه در مقام شستن لباس نجس ولو با آب كر، فشار و تعدد را شرط فرمودهايد، اگر لباسي را در آب كر وارد كرده بعد از برطرف كردن نجاست آن، كنار گذاشته شود كه خود به خود آب آن برود و خشك شود آيا فشار صدق ميكند و حكم به طهارت ميشود يا نه؟ و نيز فتواي لزوم تعدّد و فشار دادن از شما، به طور حتم و جزم است و يا به طور احتياط، و در اين صورت از مجتهد ديگر ميتواند تقليد نمايد يا نه؟
جواب: راجع به لباس نجس دو مطلب است يكي آن كه شستن آن مثل شستن دست يا كاسه نيست كه مجرد وصول آب كافي باشد بلكه فشاري و يا مالش و يا لگدي زير آب و يا بيرون آب بعد از استيلاء آب در صدق غسل و شستن لباس لازم
است كه به اين مطلب در مسئله 160 توضيح اشاره شده، و ديگر جدا شدن غساله است كه در اشياء ديگر به آساني جدا ميشود و در لباس طبعاً محتاج به فشار است و الاّ به طوري كه شما ذكر كرديد جدا شود نيز كافي است و تعدّد، در لباس متنجس به بول است در غير جاري. واللََّه العالم.
سؤال: 77- موقع تطهير لباس و فرش و امثال آن با آب كر و جاري احتياج به فشار دادن دارد، آيا توي آب فشار و دلك در جاري و كر كافي است يا نه؟ و بند و نخ تسبيح و پلاستيك و دستكش احتياج به فشار دارد يا نه؟
جواب: بلي كافي است و هر چيزي كه آب در او نفوذ ميكند مثلاً لباس احتياج به فشار و دلك دارد و اگر از اشيايي است كه قابليت نفوذ آب را ندارد احتياج به فشار يا دلك نيست. واللََّه العالم.
سؤال: 78- فشار لوله آب چيزي را كه با بول مثل لباس و فرش نجس شده پاك ميكند يا نه؟ و راه آسان براي فرش و لباس را بيان فرمائيد.
جواب: بلي اگر فشار باشد در حكم به هم ماليدن يا دست ماليدن است در صورتي كه فشار آب، غساله را از شدّتي كه دارد بيرون كند.
سؤال: 79- لباس و فرش و لحاف و غيره را با فشار آب لولههايي كه در شهرها هست معمولاً براي تطهير كفايت ميكند يا نه؟
جواب: اگر آبي كه از لوله بر آن ميريزد با فشار باشد كه به جهت فشارش، آب از آن جاي ريزش رد ميشود و بيرون ميرود همان فشار كافي از فشار با دست است.واللََّه العالم.
سؤال: 80- اگر كسي تمام دست و پايش نجس باشد و ميخواهد پايين آنها را با آب قليل و يا آب كر بشويد و بالاي آنها بماند آيا پاك ميشود يا نه؟
جواب: بلي آن چه آب پاك به آن برسد و از آن جدا شود پاك ميشود. واللََّه العالم.