انهار
انهار
مطالب خواندنی

وضو

بزرگ نمایی کوچک نمایی

عدم کنترل وضو در نماز 

سؤال: من بیماری خاصی ندارم، ولی وضوی خود را نمی‌توانم نگه دار‌م و بادمعده از من خارج می‌شود حتی برای نمازهاي یومیّه موقعی که وضو می‌گیریم بلافاصله و یا بین نماز، و این مسئله مرا خیلی اذیت می‌کند تا جائی که بعضی اوقات تصمیم می‌گیریم دیگر نماز نخوانم  چون این مسئله فقط در مورد نمازم است و بعضی اوقات فکر می‌کنم شیطان این حالت را در من ایجاد می‌کند که نمی‌دانم فکرم درست است یا نه؟ لطفاً مرا راهنمائی کنید.

 جواب: باید به فکرتان اعتنا نکنید و اگر واقعیّت هم داشته باشد، وضوی شما باطل نمی شود و نماز هم صحیح است و هیچ اشکال ندارد.

 

حکم وضو با وجود اثر سورمه در چشم 

سؤال: آیا وجود اثر سورمه هنگام غسل ضرری به غسل می زند یا بلا اشکال است؟

 جواب: اگر اطراف چشم جرم دار نباشد اشکال ندارد.

 

 خشك بودن بدن براي وضو 

سؤال: آيا براي وضوگرفتن ،خشك بودن بدن شرط است يا خير؟

جواب: فقط روی سر و پاها باید تر نباشد.

 

کاشت ناخن و چگونگي وضو گرفتن 

سؤال: آيا كاشت ناخن زنان از نظر وضو گرفتن و نماز اشكال دارد؟

 جواب: جايز نيست مگر مجبور باشد.

 

 مسح سر 

سؤال: آیا در مسح سر کافی است که موی سر مرطوب گردد یا لازم است رطوبت با دست به پوست سر برسد؟ اگر شخصی از موی مصنوعی استفاده کند چگونه مسح کند؟

جواب: مرطوب شدن روی موها کافی است.

 

کفايت فرو بردن دست در آب هنگام وضو 

سؤال: اگر دست ها را زیر شیر آب بگیریم یا در آب فرو ببریم و به قصد وضو بیرون بیاوریم، بدون دست کشیدن، آیا وضو صحیح است؟

جواب: صحیح است.

 

شک در وضو داشتن 

سؤال: اگر کسی در اثنای نماز شک کند وضو گرفته یا نه چه وظیفه ای دارد؟

 جواب: نماز را تمام کند و صحیح است، ولی برای نماز بعدی وضو بگیرد.

 

مسح پا براي دو مرتبه 

سؤال: شخصي‌ روي‌ پا را دو مرتبه‌ مسح‌ كشيده‌، آيا وضويش‌ باطل‌ است‌؟

جواب: اشكال‌ ندارد.

 

 استحباب وضو 

سؤال: آيا به‌ نظر حضرت‌ عالي‌، استحباب‌ نفسي‌ وضو ثابت‌ است‌؟

جواب: به‌ نظر اينجانب‌ مثل‌ غسل‌ استحباب‌ نفسي‌ دارد و لازم‌ نيست‌ به‌ قصد چيز ديگر باشد.

 

حرمت لمس نام ائمه اطهار عليهم السلام 

سؤال: آيا دست‌ كشيدن‌ بدون‌ وضو بر اسم‌ ائمه‌، بي‌حرمتي‌ است‌ و وضو لازم‌ است‌؟ حرام‌ است‌؟

جواب: حرام‌ است‌.

 

وضوي زن در برابر نامحرم 

سؤال: زن‌ در جايي‌ وضو مي‌گيرد كه‌ چشم‌ مرد نامحرم‌ به‌ دست‌ و بازوي‌ او مي‌افتد، آيا وضوي‌ او باطل‌ است‌؟

جواب: وضو صحيح‌ است‌ ولي‌ تحفّظ‌ آنها لازم‌ است‌.

 سؤال: وظیفه کسی که دائماً به اندازه ناچیزی باد از او خارج میشود در وضو چیست ؟

جواب: اشکال ندارد، وضو بگیرد و نماز بخواند.

 سؤال: اگر شخصی پاهایش قطع شده چگونه مسح بکشد؟

جواب: بدون مسح وضو بگیرد. ولی باید تیمّم هم بکند.

 

حکم وضو با وجود اثر سورمه در چشم 

سؤال: آیا وجود اثر سورمه هنگام غسل ضرری به غسل می زند یا بلا اشکال است؟

جواب: اگر اطراف چشم جرم دار نباشد اشکال ندارد


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -