انهار
انهار
مطالب خواندنی

احکام غسل

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال:  برخی خانمها ناخنهایشان را به قصد آرایش از حد طبیعی بلندتر می کنند و چون گاهی اوقات آنها می شکنند طبیبان روکشی تجویز می کنند که تا پاسی از روز روی ناخنها می ماند و با علم به این که آن روکش و یا لاک و "مانکور" مانع از رسیدن آب به هنگام غسل و وضو به ناخنهاست آیا استفاده خانمها از چنان روکش، لاک و یا مانکور جایز است و وضو و غسل با آن چطور است؟

جواب: غسل و وضو با چنان چیزی که مانع از وصول آب می شود صحیح نیست و ناگزیر باید آنها را برای انجام غسل و وضوی صحیح زایل پاک کرد و قصد آرایش، مجوّز چنان کاری نمی شود.

 سؤال:  آیا کرمی که به پوست مالیده می شود مانع رسیدن آب است و به هنگام وضو و غسل، باید آن را پاک کرد؟

جواب: ظاهراً کرم پس از مالیدن بر پوست از بین می رود و آنچه می ماند مختصر چربی، بیش نیست و مانع نفوذ آب نمی شود.

 سؤال:  آیا برای غسل ترتیبی، زیر دوش ایستادن و شستن قسمت های گفته شده کافی است یا باید بعد از شستن هر قسمت از غسل آب را بست و دوباره باز کرد؟

جواب: در غسل ترتیبی باید به نیت غسل ـ بنا بر احتیاط لازم ـ اوّل تمام سر و گردن و بعد بدن را بشوید، و بهتر آن است که اوّل طرف راست، بعد طرف چپ بدن را بشوید، و تحقق غسل ترتیبی به حرکت دادن هر یک از اعضاء سه‌گانه در زیر آب به قصد غسل بی‌اشکال نیست، و احتیاط در اکتفا نکردن به آن است. و اگر عمداً بدن را قبل از پایان یافتن غسل تمام سر و گردن بشوید ـ بنا بر احتیاط ـ غسل او باطل است.

 سؤال:  آیا جوهر و مرکب خشک مانع از صحت وضو و غسل می شود و یا با آن وجود وضو و غسل صحیح می باشد؟

جواب: اگر جوهر و مرکب دارای جرم نباشد که مانع از وصول آب به پوست بدن شوند وضو و غسل صحیح است و در صورت شک و تردید باید آن را برطرف کرد.

 سؤال:  با توجه به اینکه مو و ناخن جزء اعضای مرده بدن هستند آیا ناخن جزی اعضای وضو هست یا خیر همانطور که رنگ مو باعث ابطال غسل نمی شود آیا لاک روی ناخن باعث ابطال غسل و وضوء می‌شود؟

جواب: ناخن جزء اعضای وضو است و اگر مانعی بر آن باشد باید بر طرف شود و رنگ مو مانع غسل نیست.

 سؤال:  بعد از تطهیر وانجام غسل جنابت آبی که از انسان خارج میشود نجس است یا خیر؟

جواب: اگر قبل از غسل ادرار کرده وبعد از ادرار هم استبراء انجام داده است آن آب پاک است.

 سؤال:  اگر در حین غسل کردن بدن به نجاستی نجس شود ـ مثل خون چه باید کرد ؟

جواب: موجب بطلان غسل نمی شود ـ فقط همان موضع را تطهیر کنید .

سؤال:  اگر نیت شستن طرف راست بدن را بکنیم ودر حین این کار دستمان با طرف چپ بدن هم تماس پیدا کند ـ عمدی یا سهوی ـ ، غسل اشکال دارد ؟

جواب: خیر ، اشکال ندارد وبین طرف راست وچپ ترتیب معتبر نیست .

سؤال:  آیا باید با هر طرف از بدن ، عورتین را هم شست ؟

جواب: لازم نیست .

 سؤال:  آیا فرد غیر جنب می تواند برای خواندن نماز غسل جنابت کند ؟

جواب: خیر ولی می تواتند با غسلی که مشروعیت آن ثابت باشد مانند غسل جمعه نماز بخواند

سؤال:  من لنز در چشمم میگذارم آیا برای غسل کردن باید آن را در بیاورم

جواب: لازم نیست.

سؤال:  اگر غسل کننده در اثناء غسل محدث به حدث اصغر شود وظیفه اش چیست؟

جواب: غسل را تمام کند و بعد از آن وضو بگیرد.

 سؤال:  حدود چند روز بعد از غسل واجب متوجه شدم که مقدار کمی لکه به ناخنم چسبیده که احتمال می دهم از قبل غسل روی ناخن بوده آیا الان بعد از چند روز فهمیدم غسلهایم باطل بود ونمازهایم باطل شده است؟

جواب: غسل ونمازهای خوانده شده صحیح است.

 سؤال:  در صورتی که در حال خواب انسان جنب شود(منی از آن خارج شود) وبنا به دلایلی نتواند غسل کند خواندن نماز چگونه است؟

جواب: نماز خواندن در فرض سوال باطل است وباید غسل کند.

 سؤال:  اگر شخص جنب بدلیل تنبلی غسل نکند و بجای آن تیمم کند اما بعد غسلش را انجام دهد این کار گناه دارد ؟

جواب: اگر با ان تیمم نماز خوانده نمازش باطل است .

 سؤال:  اگر زن جنب پس از غسل جنابت آبی از او خارج شود و شک کند که منی است یا خیر چه حکمی دارد ؟ و آیا دوباره باید غسل کند ؟

جواب: تجدید غسل لازم نیست .

 سؤال:  در زمستان چون هوا سرد است و نمیشود همیشه پس از نزدیکی غسل نمود و امکان سر ما خوردگی زیاد است تکلیف چیست ؟ آیا می توان تیمم کرد و هر موقع هوا بهتر بود غسل کنیم ؟

جواب: تیمم باطل است به فرض سؤال .

 سؤال:  در صورتیکه با همسرم نزدیکی کنم و دخولی انجام نگیرد آیا همسرم بایستی غسل کند ؟

جواب: اگر شهوت حاصل شد غسل واجب است .

 سؤال:  با کدام غسلها میتوان نماز بدون وضو خواند ؟

جواب: با هر غسل واجب یا مستحبی که استحباب آن ثابت شده است میتوان نماز خواند .

 سؤال:  غسل جنابت در ایام حیض چه حکمی دارد و ایا غسل در این ایام صحیح است ؟

جواب: اشکال ندارد ولی حدث حیض با این غسل بر طرف نمیشود.

سؤال:  بابدن خیس می توان غسل جنایت کرد ؟

جواب: مانعی ندارد .

 سؤال:  آیا بول و ادرار غسل را باطل میکند؟

جواب: غسل را باطل نمی کند ولی برای نماز باید وضو گرفت و مانند حیض و جنابت است که غسل را باطل می کند.

 سؤال:  1ـ در غسل ، آیا باید به اعضاء دست هم کشید ؟
۲ ـ آیا باید با هر طرف از بدن ، عورتین را هم شست ؟
۳ ـ اگر نیت شستن طرف راست بدن را بکنیم و در حین این کار دستمان با طرف

جواب: ۱ ـ دست کشیدن لازم نیست .
ـ لازم نیست .
۳ ـ خیر ، اشکال ندارد و بین طرف راست و چپ ترتیب معتبر نیست .

 سؤال:  رطوبتی که از خانمها به هنگام ملاعبت با همسر بدون دخول خارج میشود چه حکمی دارد و چه موقع حکم منی دارد و باید غسل انجام داد؟

جواب: رطوبت زیادی که به هنگام ملاعبه خارج می شود که نوعا باسستی بدن همرا ه است نجس است و موجب غسل می شود.

 سؤال:  من تاحدود ۲۷ سالگی یک مسئله را نمی دانستم و این که آدم وقتی استمنا میکند با ید غسل کند و تمام این مدت را از سن تکلیف تا ۲۷ سالگی را نماز و روزه می گرفتم که استمنا کرده بودم ولی غسل نکرده بودم تکلیف این همه روزه و نمازهای من چیست ایا باید همه را قضا بگیرم ؟

جواب: هر نوع بازی با آلت تناسلی موجب غسل نیست . اگر به اوج لذت جنسی رسیده باشید و درآن حال آبی خارج شده باشدغسل واجب است و همچنین بنابر احتیاط واجب اگر آب زیادی خارج شود با شهوت هر چند به اوج لذت نرسد. و اگر نمازی در این حال بدون غسل خوانده اید باطل است و باید قضاء کنید ولی آن چه پس از یک غسل مشروع چه واجب مانند حیض وچه مستحب مانند جمعه خواند ه باشید صحیح است.

 سؤال:  آیا آبی که قبل از منی از انسان خارج می شود (وذی) ، اگر از راه و ملاعبه حرام خارج شده باشد نجس است یا خیر ؟ غسل لازم است یا خیر ؟ مبطل وضو است یا خیر ؟

جواب: پاک است و موجب غسل نمی شود و مبطل وضو هم نیست .

 سؤال:  غسل جنابت را می شود زیر دوش انجام داد؟

جواب: انجام غسل زیر دوش اشکال ندارد.

 سؤال:  اگر منی بدون شهوت یک قطره شفاف خارج شود غسل جنابت واجب است؟

جواب: اگر منی باشد یا علائم منی را داشته باشد غسل واجب می شود.

 سؤال:  اگر منی بدون شهوت از بدن خارج شود آیا غسل واجب است؟

جواب: غسل واجب می شود.

 سؤال:  اگر شک داشته باشیم محتلم شده ایم یا نه حکم چیست؟

جواب: غسل لازم نیست.

سؤال:  اگر پس از اتمام غسل بفهمد که قسمتی از طرف چپ بدن نشسته مانده ولی حدث اکبر یا اصغر هم از او سر زده آیا شستن همان قسمت کافی است یا باید دوباره غسل کند یا اصولا حکمی دیگر دارد؟

جواب: اگر حدث اکبر مثل جنابت صادر نشده باشد همان قسمت را بشوید کافی است و اگر حدث اکبر صادر شده باشد باید مجدد غسل نماید.

سؤال:  در انجام غسل اگر از آدم بادی یا ادراری خارج شود چه حکمی دارد ؟

جواب: می تواند غسل را تمام کند ولی بنابر احتیاط واجب نمی تواند به این غسل جهت نماز اکتفا نماید بلکه باید وضو بگیرد .

 سؤال:  آیا در آب استخر و جکوزی می شود غسل کرد ؟

جواب: در هر دو مورد غسل اشکال ندارد .

 سؤال:  آیا می توان یک غسل با چند نیت انجام داد ؟

جواب: بله می تواند .

 سؤال:  اگر بعد از غسل واجب مانعی بر روی بدن دیده شد که ندانستیم در حین غسل بوده یا بعد از غسل چسبیده، آیا باید دوباره غسل کرد ؟

جواب: غسل محکوم به صحت است و می توانید بعد از برطرف کردن مانع، آن جا را به قصد غسل بشویید .

 سؤال:  اگر انسان به خاطر ترس از آبرو به جای غسل تیمم کند، آیا تیمم او صحیح است؟

جواب: جایز نیست و باید به هر صورت غسل کند ، بله چنانچه غسل کردن برای او حرجی باشد، تیمم او صحیح است.

 سؤال:  غسل بدل از وضو آیا اگر انسان غسل واجب به گردن نداشته باشد و غسل مستحبی بجای آورد با همان غسل می تواند نماز واجب بخواند یا باید وضو بگیرد؟

جواب: اگر غسل مشروع و مستحب باشد می توان با آن بدون وضو نماز خواند.

 سؤال:  آیا با هر غسلی می توان نماز خواند؟

جواب: بلی اگر مشروع باشد چه واجب باشد و یا مستحب به استثنای غسل استحاضه متوسطه.

 سؤال:  غسل تعمیم چیست و در چه زمان انجام آن واجب می باشد؟

جواب: چنین غسلی در اسلام نیست آنچه شنیده اید غسل تعمید است و از سنتهای مسیحی است.

 سؤال:  اگر بر من دو غسل واجب باشد (غسل حیض و جنابت) آیا می توانم در یک غسل بگویم نیت می کنم غسل حیض و جنابت انجام دهم و با دو نیت یک غسل انجام دهم؟

جواب: اشکال ندارد بلکه اگر یکی از آنها را هم انجام دهید و دیگری را اصلاً نیت نکنید هم کافی است

سؤال:  چرا در احکام اسلامی داماد می تواند مادر زن خود را غسل دهد ولی مادر خود را نمی تواند غسل دهد؟

جواب: می تواند در صورت نبودن زن و اگر باشد بنابر احتیاط واجب نمی تواند نسبت به هردو.

سؤال:  مقداری از ابروی بنده در کودکی در اثر تصادف مو رویش نکرده است، و من آن را تاتو کرده ام (ارایشگر مو کاشته است) لطفا بفرمائید غسل و وضو چه حکمی دارد ؟ آیا باطل است یاخیر ؟

جواب: اگر موی کاشته شده مصنوعی یا طبیعی به نحوی باشد که رشد نکند، چه با ماده چسبنده یا بدون آن کاشته شده باشد، به عنوان جزئی از بدن محسوب نمیشود و بنابر این مانع از صحت غسل میشود و نمیتوان در وضو بر آن مسح کشید و اقدام به کاری که باعث تیمم به مدت طولانی شود به احتیاط واجب جایز نیست.

سؤال:  مدتی است که به روشی غسل می کنم بدین صورت که پارچه ای را خیس کرده و به بدنم می کشم آیا غسل من صحیح است ؟

جواب: اگر اب جریان یابد صحیح است .

 سؤال:  آیا می شود با داشتن غسل بدون وضو نماز بجا آورد ؟

جواب: می توان با غسلهای واجب یا هر غسلی که استحباب آن ثابت شده مانند غسل جمعه نماز بجا آورد .

 سؤال:  پوست بدن من چرب است آیا برای وضو یا غسل اشکال ایجاد میکند یا نه؟

جواب: اشکال ندارد.

 سؤال:  در شرایطی که نتوان غسل کرد آیا می شود بعد از اذان صبح غسل کرد؟

جواب: برای روزه تیمم کنید و بعد از طلوع فجر اگر ضرورت برطرف شد غسل کنید.

 سؤال:  آیا می توانم به جای وضو غسل کنم؟

جواب: اگر از غسل هائی باشد که استحباب آن ثابت شده از وضو کفایت می کند.

 سؤال:  آیا غسل هم باید مانند وضوء( که اجزاء وضوء باید پاک باشند ) باشد ، یعنی قبل از غسل باید مکان نجاست را تطهیر کرد؟

جواب: فرقی بین وضوء و غسل نیست و اگر غسل با آب کر و امثال آن باشد می تواند با یک بار شستن هر دو کار را انجام دهد .

 سؤال:  سوالم در مورد غسل است ، همانطور که معلوم است در وضو یکبار آب کشیدن واجب و دو بار مستحب است و سه بار حرام آیا در غسل نیز همین حکم جاری است بگونه ای که یکبار شستن بدن واجب و دوبار مستحب و سه بار حرام باشد ؟

جواب: حکم مزبور در غسل جاری نیست .

 سؤال:  من در غسل زیاد شک می کنم مثلاً وقتی طرف چپ را می شویم شک می کنم که طرف راست بدنم را مثلاً قسمتی از آن را شسته ام یا نه در اینجا تکلیف من چیست؟هر چی فکر می کنم که شسته ام یا نه یادم نمی آید.

جواب: به شک خود اعتنا نکنید.

سؤال:  اگر چند ساعت پس از غسل متوجه شود چسبی بر روی پای چپ است و بداند مربوط به روز گذشته است و در موقع غسل آنرا جدا نکرده باشد آیا غسل صحیح است ؟

جواب: همان مقدار را به قصد غسل بشوئید کافی است ونمازهایی را که خوانده اید قضاء نمائید.

سؤال:  می خواستم بپرسم که اگر در استخر غسل کنیم و مایو به پا داشته باشیم آیا آن غسل صحیح است؟

جواب: اشکال ندارد اگر آب به تمام نقاط بدن برسد.

سؤال:  الف ـ آیا می توان چند غسل مستحب را با هم نیت کرده و یک غسل انجام داد؟
ب ـ چند غسل واجب با هم چه طور؟
ج ـ چند غسل واجب و مستحب با هم چه طور؟
د ـ یا اینکه برای هر نیت، یک غسل جداگانه باید انجام داد؟

جواب: الف و ب و ج - جایز است.
د ـ لازم نیست.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -