١ – شرایط تحقق ظهار
سؤال: ظهار چیست و گونه محقق می گردد؟
کسی که ظهار کرده تکلیفش چیست ؟
جواب: 1ـ ظهار آن است که کسی به همسرش بگوید تو مانند مادر من هستی و هدفش از این کار این باشد که از او جدا شود.
2ـ ظهار باید در حضور دو نفر عادل و در حال پاکی باشد که در آن پاکی با شوهر آمیزش نکرده باشد در این صورت واجب است بر او کفاره بدهد و بعد از کفاره رابطه عادی را با همسرش داشته باشد.
٢ – حکم مردی که ظهار کرده
سؤال: کسی که ظهار کرده تکلیفش چیست ؟
جواب: ظهار باید در حضور دو نفر عادل و در حال پاکی باشد که در آن پاکی با شوهر آمیزش نکرده باشد در این صورت واجب است بر او کفاره بدهد و بعد از کفاره رابطه عادی را با همسرش داشته باشد.
٣ – عبارتی که با آن ظهار محقق می شود
سؤال: آیا صحت دارد که برخی می گویند جملاتی وجود دارد که اگر مرد به همسر خودش بگوید، زن و شوهر بر هم حرام می شوند ؟ این جملات چیست؟ پس از گفتن این جملات تکلیف و چاره چست؟
جواب: احکامی است در مورد ظهار، یعنی این که مرد به همسرش بگوید: «ظهرک کظهر امّی» یعنی اینکه شما مانند مادر من هستید که اگر این عبارت همراه با قصد و به صورت جدی گفته شود، همسرش به او حرام می شود که برای حلیت، مرد باید کفاره بدهد.
٤ – کفاره ظهار
سؤال: این جانب مدّت 24 سال است که با خانمم زندگى مى کنم و داراى شش فرزند مى باشیم، در این مدّت با دخالت مستقیم پدر و مادر و برادر خانمم رو به رو بوده ام و زندگى تلخى را گذرانده ام تا این که مدّتى قبل دیگر کارد به استخوانم رسید و تصمیم به جدایى از همسرم گرفتم و چون در تصمیم خود جدّى بودم در چند جلسه (البتّه به فارسى) گفتم: همسرم مانند خواهر و مادرم براى من مى باشد، حال همسرم از گذشته خود پشیمان شده و تعهّد داده که دیگر مثل گذشته به تحریکات بستگان خود گوش نکند و من هم مى خواهم مدّتى دیگر به ایشان فرصت بدهم و با ایشان زندگى کنم با توجّه به گفته بالا آیا مى توانم با ایشان به عنوان زن و شوهر زندگى کنم؟
جواب: چنانچه این سخن را در حالى گفته اید که دو شاهد عادل حضور داشته اند و آن زن هم در حال عادت نبوده بعد از پاک شدن با او نزدیکى نکرده باشید باید کفّاره بدهید و کفّاره آن دوماه روزه است که باید سى و یک روز آن پشت سر هم باشد و اگر توانایى به روزه نداشته باشید 60 مسکین را طعام دهید امّا اگر دو شاهد عادل حضور نداشته، کفّاره اى هم ندارد و این سخن بى اثر است، در ضمن توجّه داشته باشید در آن جا که کفّاره لازم باشد تا کفّاره ندهید حلال نمى شود.