انهار
انهار
مطالب خواندنی

انتخاب مرجع تقلید (مرجع تقلید سایر مراجع)

بزرگ نمایی کوچک نمایی
سوال بسم الله الرحمن الرحیم. اللهم عجل لولیک الفرج و ایّد امام الخامنئی
محضر مبارک استاد عالیقدر حضرت حجت الاسلام و المسلمین سید محمد حسن بنی هاشمی خمینی ((دام ظله الشریف))
چند سوال داشتم که جواب هایش بسیار برایم مهم است لطفا راهنمایی فرمایید.
1- حضرتعالی سایت و یا کتابفروشی و یا شخصی و... را میشناسید که رساله مجتهدین قدیمی را داشته باشد؟ مانند رساله آیات عظام: بروجردی، خویی، میلانی و...
2- اینجانب برای پیدا کردن مرجع تقلیداز تعداد کثیری عالم عادل و روحانی سوال کردم که نام پنج نفر یعنی حضرات آیات عظام:خامنه ای، مکارم، سیستانی، وحید خراسانی، شبیری زنجانی بر تمامی مابقی غالب بود البته معرفی کنندگان آیت الله صافی گاپایگانی هم کم نبودند و تعداد بسیار معدودی نیز آیت الله علوی گرگانی را پیشنهاد فرمودند یک نفر خبره هم آیت الله گرامی را پیشنهاد کرد میخواستم بدانم برای الاعلم فالاعلم میتوانم غیر از افرادی که به من معرفی شده اند استفاده کنم؟ مثلا من بین مراجع معرفی شده مخیرم مرجعی را انتخاب میکنم و مرجعم احتیاط میکند و من بعد از او میتوانم به آیت الله سبحانی یا هاشمی شاهرودی رجوع کنم؟ آیا میتوانم آیات عظامی مانند: سبحانی، هاشمی شاهرودی،حسینی شاهرودی، علوی گرگانی، گرامی، دکتر هادوی، نوری همدانی، سید محمد زنجانی، روحانی، نکونام، فیاض، سعید حکیم، دکتر بطحائی گلپایگانی را انتخاب کنم؟ البته بدون اجازه از خبره؟
3- چرا جامعه مدرسین اقدام به بررسی مجدد لیست مراجع جایز التقلید نمیکند؟ چرا مراجع انقلابی و دانشمندی را مانند آیات عظام: علوی گرگانی، سبحانی، هاشمی شاهرودی و جوادی آملی و مظاهری را اضافه نمیکند؟ افرادی که اسم بردم مانند شش نفر معرفی شده توسط جامعه مدرسین جایزالتقلید و مساوی هستند؟
باتشکر. آجرکم الله. منتظر هستم
مرجع تقلید: سایر مراجع
 
جواب: سلام علیکم؛1- برای تهیه کتابها باید به مراکز فروش کتاب مراجعه کنید و حتماً موجود هست.
2- هرچند بحمدالله مجتهد زیاد داریم ولی مرجعی که از او باید تقلید کنیم لازم هست شرایط جامع الشرایط بودن را داشته باشد که از بین همه شرایط در احراز 2 شرط لازم هست تحقیق کرد. 1) اعلم بودن، 2) عادل بودن.
تحقیق برای احراز شرط عدالت نیز چندان مشکل نیست ولی برای احراز شرط اعلمیت تلاش و تحقیق بیشتری لازم هست.
از بین همه مجتهدین؛ باید به افراد طراز اول علمی رجوع کنید و از یکی از آنها باید تقلید کرد و البته لازم نیست که از همه عالمان خبره عادل تحقیق کرد بلکه همین که دو نفر یکی از مجتهدین را تأیید و تصدیق کند همان کافی هست.
3- هرگاه مجتهدی پس از تحقیق برای تقلید انتخاب شد در احتیاطهای آن مجتهد باید حتماً به اعلم پس از او مراجعه کنید و پیدا کردن اعلم پس از او نیز باید از همان شیوه که مجتهد برای تقلید استفاده میشد استفاده شود بنابراین باز هم نیاز به رجوع به خبره دارید.
4- با وجود حیات و سلامتی باقیمانده هفت نفر از مراجعی که جامعه مدرسین انتخاب کردند فعلاً نیاز به معرفی افراد جدید نیست ولی لزومی هم ندارد که حتماً از همین افراد تقلید شود بلکه اگر واقعاً 2 عالم عادل خبره کسی را برای تقلید مناسب دانست و تصدیق کرد برای تقلید کافی هست.
=====
البته همه مجتهدین محترمند ولی نباید در انتخاب مرجع تقلید دچار وسواس شوید. یاحقّ.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -