انهار
انهار
مطالب خواندنی

قواعد کلی

بزرگ نمایی کوچک نمایی

امتناع از پرداخت زکات 

سؤال: آيا امتناع‌ از پرداخت‌ زكات‌، تمرّد از احكام‌ ضروري‌ دين‌ تلقّي‌ مي‌شود و آيا منكر ضروري‌ بودن‌ آن‌ محكوم‌ به‌ كفر است‌ و آيا اسلام‌ براي‌ گرفتن‌ زكات‌ از چنين‌ فردي‌ مي‌تواند به‌ قوه قهريه‌ متوسل‌ شود؟

جواب: گناه‌ كسي‌ كه‌ خمس‌ يا زكات‌ پرداخت‌ نكند بزرگ‌ است‌ و قرآن‌ در سوره توبه‌ تهديد عجيبي‌ راجع‌ به‌ اينگونه‌ افراد دارد، ولي‌ صرف‌ امتناع‌ از پرداخت‌ خمس‌ و زكات‌ موجب‌ كفر نمي‌شود ولي‌ اگر منكر آن‌ باشد انكار كفرآور است‌ و حكومت‌ اسلامي‌ حق‌ گرفتن‌ خمس‌ و زكات‌ را دارد و مي‌تواند آن‌ را قهراً بگيرد

معاشرت با کسي که زکات نمي دهد 

سؤال: كسي‌ كه‌ اهل‌ پرداخت‌ خمس‌ نيست‌ يا زكات‌ واجب‌ مالش‌ را نمي‌پردازد، رفت‌ و آمد با او و استفاده‌ از اموالش‌ چه‌ صورتي‌ دارد؟

جواب : اشكال‌ ندارد.

صرف زکات براي تعمير مسجد 

سؤال: پولي‌ را كه‌ براي‌ تعمير مسجد و يا براي‌ صندوق‌ قرض‌ الحسنه‌ داده‌ مي‌شود مي‌تواند بابت‌ زكات‌ و يا .... حساب‌ نمايد؟

جواب : براي‌ تعمير مسجد از زكات‌ استفاده‌ شود اشكال‌ ندارد.

مصارف زکات 

سؤال: در افغانستان‌ بعضي‌ جاها در فصل‌ زمستان‌ در حسينيه ‌ها جلسه درس‌ و طلبه‌ داري‌ برگزار مي‌شود و معمولاً در طول‌ سال‌ يك‌ نفر خادم‌ براي‌ حسينيه‌ مي‌گيرند و مبلغ‌ معيّني‌ را براي‌ او حقوق‌ مي‌دهد ايا از زكات‌ مي‌توان‌ حقوق‌ آن‌ خادم‌ حسينيه‌ را داد يا خير؟ و براي‌ مدرّس‌ و روضه‌ خوان‌ چه‌ صورت‌ دارد؟

جواب : زكات‌ را صرف‌ مسجد و حسينيه‌ و عمران‌ آنها و براي‌ خادم‌ و مصارف‌ ديگر جايز است‌.

مصرف زکات براي آزادي زندانيان 

سؤال: محضر مبارك‌ حضرت‌ آية الله مظاهري‌ دامت‌ بركاته‌

سلام‌ عليكم‌

توقيراً به‌ استحضار مي‌رساند تعداد زيادي‌ از محبوسين‌ به‌ سبب‌ جرائمي‌ چون‌ قتل‌ غير عمد و يا بدهي‌هاي‌ ير كلاه‌ برداري‌ از قبيل‌ چك‌ بلامحل‌ّ، ترك‌ انفاق‌ و مشابه‌ آن‌ محكوميّت‌ يافته‌ و به‌ دليل‌ عجز از تأديه دين‌ در زندان‌ تحمّل‌ كيفر مي‌نمايند و اكثر مشار اليهم‌ از جت‌ پرداخت‌ مبالغ‌ بدهي‌شان‌ در مضيق‌ مالي‌ به‌ سر مي‌برند، خواهشمند است‌ ارشاد فرماييد، آيا جايز است‌ از محل‌ّ زكوات‌ براي‌ آزادي‌ نامبردگان‌ اقدام‌ نمود؟

و الامر اليكم‌

رييس‌ سازمان‌ زندان‌ها و اقدامات‌ تأميني‌ و تربيتي‌ كشور

جواب: يكي‌ از مشكلات‌ نظام‌ مقدّس‌ فعلاً همين‌ مطلبي‌ است‌ كه‌ نوشته‌ايد و اينجانب‌ به‌ واسطه مراجعات‌ خانواده اين‌ها آگاهي‌ از اوضاع‌ دارم‌ و بسيار نگرانم‌، و بايد همه‌ بدانيم‌ كه‌ در اين‌ امر مم‌ّ همه‌ مسئوليّت‌ داريم‌ و هر كس‌ به‌ مقدار قدرتش‌ بايد در حل‌ّ اين‌ مسأله حياتي‌ اقدام‌ كند و از زكورات‌ و نذورات‌ و كفّارات‌ براي‌ حل‌ّ اين‌ معضل‌ هم‌ اشكال‌ ندارد.

اجازه مرجع تقليد و شرط نصاب در پرداخت زکات 

سؤال: آيا زكات‌ را بايد به‌ مرجع‌ تقليد پرداخت‌ نمود يا زكات‌ اجازه مرجع‌ تقليد را نمي‌خواهد؟ آيا زكات‌ هم‌ مثل‌ خمس‌ سال‌ دارد؟يا همينكه‌ به‌ حدّ نصاب‌ رسيد بايد زكات‌ آن‌ را داد؟

جواب: در زكات‌ اجازه مجتهد جامع‌ الشرائط‌ شرط‌ نيست‌ و سال‌ هم‌ ندارد.

ميزان فقر جهت معافيت پرداخت زکات 

سؤال: ميزان‌ فقر در گرفتن‌ خمس‌ و زكات‌ چيست‌؟

جواب : كسي‌ كه‌ براي‌ مخارج‌ خود دخل‌ ندارد و يا كسري‌ دارد فقير است‌.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -