انهار
انهار
مطالب خواندنی

زكات فطره‏

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال302 - سربازانيكه در پادگان هستند يا دانشجويانيكه در خوابگاه هستند زكوة فطريه اينها بعهده چه كسى است؟

جواب: در صورتى كه نان خور پدر به حساب مى‏آيد بعهده پدر است و اگر هزينه او به عهده اداره مربوطه باشد زكات فطره او بر كسى واجب نيست.

سؤال303 - همانطور كه استحضار داريد سازمان بهزيستى كشور بعنوان تنها ارگان دولتى وظيفه نگهدارى و رسيدگى به وضعيت ايتام، معلولين، منحرفين اجتماعى و... را بعهده دارد، با عنايت به مراتب فوق و با توجه به امكانات محدود سازمان در برابر نيازمندان جامعه مستدعى است مرقوم فرمائيد نظر حضرتعالى درباره دريافت زكات فطره، صدقه و كفاره براى مصرف مددجويان سازمان بهزيستى چيست؟

جواب: در صورتى كه مردم مسلمان مطمئن باشند كه زكوة فطره در راه تأمين مخارج مستحقين زكوة از قبيل ايتام بى سرپرست و معلولين مصرف مى‏شود مى‏توانند زكوة فطره خود را به سازمان بهزيستى دهند.

سؤال304 - شب عيد فطر و قبل از آن فرزندم، كه هنوز مستقل نشده و نان خور من هست در پادگان بوده زكاة فطره او بر عهده كيست؟

جواب: در فرض سؤال زكات فطره او بر شما واجب نيست.

سؤال305 - شب عيد فطر فرزندانم در خانه پدرم افطار كردند زكاة فطره آنها بر عهده من است يا بر عهده پدر بزرگشان؟

جواب: اگر پيش از غروب وارد منزل پدر شما شده باشند و نان خور او حساب شوند فطره آنها به عهده اوست.

سؤال306 - اگر مهمان فقط شب عيد فطر و قبل از غروب وارد خانه من شود و افطار كند و صبح بعد صبحانه و نهار خورده و برود زكاة فطره او بر عهده كيست؟

جواب: اگر ميهمان پيش از غروب عيد فطر وارد شود و نان خور شما به حساب آيد، فطره او بر شما واجب است.

سؤال307 - اگر در فرض فوق بدون نهار برود زكاة فطره او بر عهده كيست؟

جواب: خوردن نهار يا صبحانه اثرى در وجوب و عدم وجوب زكاة فطره ندارد.

سؤال308 - آيا استفاده از فطريه جهت مصارف آموزشگاه هاى دولتى با توجه به مشكلات و كمبودهاى مالى موجود در مدارس در صورت تمايل اولياى دانش ‏آموزان به پرداخت آن به مدرسه، جايز است؟

جواب: جايز است ولى بهتر است كه زكات فطره به فقراء داده شود.

سؤال309 - آيا براى مسئولين مدارس جايز مى‏باشد فطريه كسانى را كه مايل هستند جمع آورى و به خانواده ‏هاى دانش آموزانى كه شرعاً مستحق مى‏باشند، برسانند؟

جواب: جايز است.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -