انهار
انهار
مطالب خواندنی

احكام زكات‏

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال‏239: اين جانب به ياد دارم كه در زمان قديم پدرم كه كشاورز بود و باغ انگور زياد داشت به من مى‏گفت كه انگور ما به حدّ زكات رسيده است ولى چون مقروض هستم و نفرات عائله‏ام زياد است نمى‏توانم زكات بپردازم با توجه به مسئله فوق الذكر من يقين دارم كه در ذمه پدرم زكات هست و مى‏خواهم آن را بپردازم، حال براى من دو سؤال مطرح است:

1- چه مقدار زكات بايد بدهم، چون مقدار زكاتى را كه در ذمه پدرم بوده نمى‏دانم و او هم در اين مورد وصيتى نكرده است؟

جواب ‏1: اگر نمى‏توانيد با فكر و بررسى سالها مقدار آن را تعيين كنيد لازم است حدّاقل را بپردازيد.

2- آيا زكات كه مى‏خواهم بدهم بايد مثل بدهم يا قيمت؟ كشمش بدهم يا پول، و اگر بايد پول بدهم آيا بايد به قيمت آن سالها حساب شود يا قيمت فعلى؟

جواب‏2: مثل را در نظر بگيريد و بپردازيد و يا قيمت مثل امروز را يعنى كشمش تهيّه كنيد و بدهد و يا قيمت امروز كشمش را بپردازيد.

سؤال240: كشاورزى تراكتورى دارد و آن خراب شده است، مبلغ دويست هزار تومان خرج آن كرده است، آيا آن مبلغ مذكور ر سر خرمن از گندم كسر نمايد يا خير؟ و ديگر اينكه با همان تراكتور براى ديگران كار كرده و مبلغ يكصد هزار تومان فايده برده است. بنابراين آيا ممكن است بگويم صد هزار تومان را جزء مخارج حساب كند؟

جواب: فقط مقدارى از تراكتور كه در راه كارهاى كشاورزى گندم استهلاك شده است را مى‏تواند از نصاب گندم كسر نمايد و آن صد هزار تومان كه به عنوان اجرت كار تراكتور از ديگران گرفته را بايد به حساب مخارج تعمير تراكتور بگذارد و از مخارج سال محسوب مى‏شود.

سؤال‏241: در توضيح المسائل فرموده‏ايد كه در موقع پرداخت زكات گندم و جو، مى‏شود مخارجى را كه براى زراعت خرج كرده‏اند بردارند بعد زكات را بدهند.

سؤال اين است كه: اگر كسى مخارجش به اندازه قيمت كاه باشد مثلاً براى زراعت ده هزار تومان خرج كرده و قيمت كاهى كه از همان زراعت به دست آمده هم ده هزار تومان است، آيا مى‏تواند مخارج را از گندم و جو حساب كند؟

جواب: در آمدى كه از كاه به دست مى‏آيد جزء عايدات است اگر مخارج را از كاه كسر كند ديگر نمى‏تواند از گندم و جو كسر كند.

سؤال‏242: آيا زكات به مطق سرمايه و ثروت تعلّق مى‏گيرد يا به نُه چيز مذكور در رساله؟

جواب: زكات به همان اشياء مذكور در رساله تعلّق مى‏گيرد.

سؤال‏243: آيا زكات نقدين شامل اوراق نقدينه پول هم مى‏شود؟

جواب: نقدين موضوع زكات شامل اوراق نقدى و پول نمى‏شود.

سؤال‏244: آيا ماليات را مى‏توان به جاى ذكات حساب كرد؟

جواب: نمى‏توان ماليات را در عرض زكات منظور كرد.

سؤال‏245: اگر كسى مؤونة سالش را نتواند فراهم نمايد و به عسرت بگذراند يا قرض دارد و نتواند قرضش را اداء كند و مقدارى زكوة هم بر او واجب شده بايد اداء نمايد يا خير؟

جواب: در صورتى كه شرايط وجوب زكاة - از جمله رسيدن به حدّ نصاب - در آن مال موجود است بايد زكاة آن را بدهد.

سؤال‏246: اگر شخصى شب عيد فطر به اشخاص طام دهد نه در خانه خود بلكه در مسجد يا سالن‏هاى پذيرايى يا جاى ديگر آيا زكاة فطره آنها را بايد بدهد؟

جواب: بايد بدهد.

سؤال‏247: اگر شب عيد فطر فرزند در خدمت سربازى يا اينكه در بيمارستان بسترى باشد و پدر خرج بيمارستان او را بدهد يا اينكه در زندان باشد در اين روض زكاة فطره او بر عهده چه كسى است؟

جواب: فقط در آن صورتى كه در بيمارستان است و پدر خرج بيمارستان او را مى‏دهد بر عهده پدر است ولى در آن دو صورت ديگر خير.

سؤال‏248: پدرى كه فرزندش در شهر ديگرى است حال يا سرباز يا دانشجو و غيره است و مخارجش را پدر مى‏دهد اگر آن فرزند فطره خويش را بدهد كافى است يا خير؟

جواب: اگر نان خور او محسوب مى‏شود و پدر او را وكيل نمايد تا از مال او فطره خود را بدهد چنانچه اطمينان داشته باشد كه فطره را مى‏دهد كافى است و لازم نيست خودش فطره او را بدهد.

سؤال‏249: در زكاة فطره آيا كسى كه انسان اجير كرده قو داده كه مخارج او را بدهد فطره او را بايد داد يا خير؟

جواب: اگر شرط كرده كه مخارج او را بدهد و به شرط خود عمل كند و نان خور او حساب شود بايد فطره او را داد.

سؤال‏250: شخصى چند ساعت قبل از غروب آفتاب شب عيد فطر به ميهمانى مى‏رود لكن براى فرار از فطره كه به عهده ميزبان است نزديك غروب از منزل خارج شده و بعد از اذان مى‏آيد آيا با اين حيله فطره را از صاحب خانه ساقط مى‏كند يا خير؟

جواب: اگر پيش از مغرب از خانه بيرون رفته به طورى كه در مغرب مهمان او حساب نمى‏شود زكاة فطره به عهده صاحب خانه نيست.

سؤال‏251: بچّه‏اى كه در شكم مادر است آيا فطريه‏اش واجب است يا خير؟ نظرتان را در اين مورد بين كنيد.

جواب: واجب نيست.

سؤال‏252: اگر كسى كه مقدارى زكاة بر او تعلق گرفته، آيا مى‏شود از فرش‏هايى كه چند سال د خانه خود از آنها استفاده كرده به عنوان زكاة به مسجد بدهد و براى خود فرش نو تهيه نمايد؟

جواب: اگر فرش براى مسجد مورد احتياج است زكاتى كه بر او واجب است حساب كند و فرشها را از آن بابت بدهد جائز است.

سؤال‏253: آيا مقلّدين حضرتعالى مجازند كه زكات فطره خود را به امور ساخت مسجد اختصاص دهند؟

جواب: مجازند اقدام بفرمايند.

سؤال‏254: الف: آيا براى تأسيس يك كتابخانه جهت استفاده مردم مى‏شود از زكات، كتاب و كمد خريدارى كرد؟

جواب: اگر مورد احتياج عموم است مى‏تواند.

ب: آيا مى‏تواند خود نيز به عنوان يك عضو از آن كتابخانه بهره بردارى نمايد؟

جواب: بعد از اداى زكاة با شرط مذكور مى‏تواند.

سؤال255 : در بعضي از مساجد پولهايي به عنوان فطره و يا صدقات و غيره در صندوق جمع آوري مي شود ، آيا مي توان وجوه مذكور را در اموري راجع به مسجد از قبيل تعميرات و يا مصرف آن در كلّيه چيزهاي مربوط به مسجد صرف و خرج نمود يا خير ؟

جواب:صرف زكاه فطره براي مسجد جائز است كه باري تعمير يا تاسيس مسجد خرج شود ولي صدقات را بايد به فقرا داد .

سؤال256 : احتراما به نظر حضرت عالي مي رسانيم كه از طرف اهالي روستايمان به علّت داشتن مشكلات فراوان مخصوصا مشكل نبود آب كه زن و بچه هايمان از 3 كيلومتري روستا آب مي آورند و امسال تصميم گرفته ايم با توفيق خداوند دست به دست همديگر بدهيم و به روستا آب بياوريم و لذا اجازه مصرف زكاه فطره را در اين مورد تقاضامنديم .

جواب:اشكال ندارد ، در راه مذكور و فوق مصرف كنيد .

ج2:

سؤال296 - آيا افراديكه زكات بدهكارند مى‏توانند بدون اجازه مجتهد به مسجد بپردازند.

جواب: مانعى ندارد.

سؤال297 - آيا براى تأسيس و بناء مراكز تفريحى - ورزشىِ مورد نياز جامعه، از مال زكات، موقوفات عامّه و يا وجوهات شرعيه مى‏توان هزينه كرد؟

جواب: استفاده از زكوة و موقوفات عامه در موارد فوق جايز است و در وجوهات شرعى احتياج به اجازه مرجع تقليد دارد.

سؤال298 - آيا مى‏شود در زكات مخارجى را كه براى گندم هزينه شده از حاصل كسر نمود و اگر مى‏شود چگونه بايد باشد؟ با توجّه به اينكه مقدارى از مخارج صرف كارهاى مربوط به آن مى‏گردد.

جواب: بعد از اخراج مخارج از گندم اگر باقى مانده به قدر نصاب باشد زكوة آنرا بدهد و كاه هم محاسبه نمى‏شود.

سؤال299 - آيا تصرف در مالى كه متعلّق زكات واقع شده و هنوز زكاتش پرداخت نشده جايز است؟

جواب: تصرف در مالى كه متعلق زكات است در صورتى كه باقى مانده آن به اندازه زكات باشد مانعى ندارد ولى بايد در مقدار زكات كه باقى مانده ديگر تصرف نكند و آنرا بعنوان زكات به مستحقين بپردازد.

سؤال300 - كشاورزان مخارج خود را از خود گندم كم كنند يا اينكه كاه را هم بحساب آورند مثلاً اگر كاه را بفروشد تمام مخارج را كافى است آيا در اينصورت باز هم اين مخارج از خود گندم كم مى‏شود؟ يا نه؟

جواب: كاه را هم لازم است به حساب بياورد.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -