انهار
انهار
مطالب خواندنی

انواع حیوانات حرام گوشت

بزرگ نمایی کوچک نمایی

١ – گوشت خرگوش

سؤال: خوردن گوشت خرگوش چگونه است؟

جواب: مطلقاً حرام است.

٢ – حکم خوردن گوشت خرچنگ

سؤال: آیا خوردن گوشت خرچنگ حلال است؟

جواب: حرام است .

٣ – پیرامون حرمت گوشت خوک

سؤال: چرا گوشت خوک حرام است؟ در حالی که مثل گاو و گوسفند دارای سم 2 تیکه است و از طرفی با پیشرفت علم پزشکی (شامل واکسن ها و پرورش بخصوص) دیگر مریضی های قرون گذشته را ندارد ؟

جواب: خوک حتى نزد اروپائیان که بیشتر گوشت آن را مى خورند سمبل بى غیرتى است، و حیوانى است کثیف، خوک در امور جنسى فوق العاده بى تفاوت ولاابالى است و علاوه بر تأثیر غذا در روحیات که از نظر علم ثابت است، تأثیر این غذا در خصوص لاابالیگرى در مسائل جنسى مشهود است. در شریعت حضرت موسى(علیه السلام) حرمت گوشت خوک نیز اعلام شده است، و در اناجیل، گناهکاران به خوک تشبیه شده اند، و در ضمن داستانها، مظهر شیطان، خوک معرفى شده است.

بنابراین طبق اصل مسلمی که اشاره شد ، گوشت هر حیوانى حاوى صفات آن حیوان است و از طریق غده ها و تراوش آنها (هورمونها) در اخلاق کسانى که از آن تغذیه مى کنند اثر مى گذارد، و شاید یکى از علل بى بند و بارى شدید جنسى که در کشورهاى غربى حکومت مى کند همان تغذیه از گوشت این حیوان آلوده باشد .

٤ – خوردن گوشت خرچنگ و کوسه ماهی جهت درمان

سؤال: خوردن گوشت خرچنگ دریایی و گوشت کوسه ماهی برای دارو و درمان چه حکمی دارد؟

جواب: جایز نیست مگر اینکه به تشخیص پزشک حاذق متدین راه منحصر درمان باشد.

٥ – گوشت طاووس

سؤال: خوردن گوشت طاووسى که درباره اش حضرت على(علیه السلام) یک خطبه طولانى انشا فرموده اند و در آن، طاووس را به مرغ تشبیه کرده اند، چه حکمى دارد؟

جواب: طاووس چه سفید باشد چه سیاه، حرام گوشت است و شرح عجایب آن، دلیلى بر حلال گوشت بودن آن نیست همان گونه که حضرت عجایب خفّاش را نیز بیان کرده است.

٦ – خوردن گوشت دلفین و کوسه

سؤال: آیا خوردن گوشت دلفین و کوسه حلال است؟یا خیر

جواب: در صورتی که فلس نداشته باشند حلال نیست.

٧ – خرچنگ و لاک پشت دریایی

سؤال: آیا خرچنگ و لاک پشت دریایى حلال گوشت هستند؟

جواب: خرچنگ و لاک پشت حرام گوشت هستند ولى میگو اشکالى ندارد.

٨ – گوشت خرگوش

سؤال: خوردن گوشت خرگوش چگونه است؟

جواب: مطلقاً حرام است.

٩ – تفاوت حیوان غیر مذکّی و میته

سؤال: آیا حکم حیوانى که به غیر روش شرعى ذبح شده (غیر مذکّى،) و حیوانى که به طور طبیعى مرده (میته) یکى است؟

جواب: تفاوت دارد. حیوان غیر مذکّى پاک است، هر چند خوردن گوشت آن حرام مى باشد. ولى میته هم حرام است، و هم نجس.

١٠ – استفاده از حیوانات حرام گوشت برای معالجه

سؤال: گوشت برخى از حیوانات حرام گوشت در معالجه بعضى از امراض مؤثّر است; هر چند سند معتبر علمى و فقهى در این رابطه وجود ندارد. شکار و استفاده از گوشت یا خون این گونه حیوانات چه حکمى دارد؟

جواب: در صورتى که طبق تشخیص طبیب متدیّن تنها راه علاج نباشد، جایز نیست.

١١ – استفاده از حیوانات حرام گوشت برای معالجه

سؤال: گوشت برخى از حیوانات حرام گوشت در معالجه بعضى از امراض مؤثّر است; هر چند سند معتبر علمى و فقهى در این رابطه وجود ندارد. شکار و استفاده از گوشت یا خون این گونه حیوانات چه حکمى دارد؟

جواب: در صورتى که طبق تشخیص طبیب متدیّن تنها راه علاج نباشد، جایز نیست.

١٢ – خوردن گوشت دارکوب

سؤال: می خواستم بدانم آیا خوردن گوشت پرنده ای به نام دارکوب حلال است یا حرام؟

جواب: احتیاط اجتناب از خوردن گوشت آن است.

١٣ – حرمت گوشت طاووس

سؤال: درباغ پرندگان اصفهان بعد از تشریح طاووس دیده شد که دارای سنگدان می باشد آیا می توان گفت حلال است؟

اگر حرام است آیا به دلیل مسوخ بودن و روایات دال بر حرمت است؟

جواب: طاووس نص خاص بر حرمت دارد بعلاوه مرحوم صاحب جواهر ادعای عدم خلاف در حکم آن می کند.

١٤ – گوسفندی که شیر سگ یا خوک بخورد

سؤال: اگر گوسفندى از شیر سگ بخورد آیا گوشت آن نجس و حرام است؟

جواب: در مورد شیر سگ دلیلى بر حرام بودن نداریم هرچند گوسفند از آن زیاد بخورد آن چنان که استخوانش محکم گردد، ولى در مورد خوردن شیرخوک هرگاه به این مقدار بنوشد هم گوشت خودش حرام است و هم نسلهاى بعد از آن، اما اگر کمتر از آن باشد گوشتش مکروه است و بهتر آن است که هفت روز آن را ببندند و غذاى پاک بدهند.

١٥ – تغذیه حیوان به غیر مدفوع

سؤال: تغذیه کردن حیوان به نجاست (غیر از مدفوع) مانند استفاده از خون براى تغذیه طیور چه صورتى دارد؟

جواب: تغذیه حیوان به غیرمدفوع از سایر نجاسات باعث حرمت گوشت و شیر آن نمى شود، ولى پرهیز کردن از آن بهتر است.

١٦ – گوشت صدف

سؤال: چون در رساله هاى عملیّه نامى از «صدف» و حکم آن دیده نشدهو متخصّصین فن نظرمى دهندکه گوشت داخل صدف از بهترین گوشتهاست و مصداق جدى لحماً طریّاً مى باشد و داراى خواص بى شمارى است، و بعضاً اطبا براى معالجه بعضى از امراض تجویز مى کنند لطفاً حکم آن را در صورت اختیار و اضطرار و معالجه بیان فرمایید؟

جواب: تنها در صورت ضرورت بى اشکال است.

١٧ – گوشت طاووس

سؤال: خوردن گوشت طاووسى که درباره اش حضرت على(علیه السلام) یک خطبه طولانى انشا فرموده اند و در آن، طاووس را به مرغ تشبیه کرده اند، چه حکمى دارد؟

جواب: طاووس چه سفید باشد چه سیاه، حرام گوشت است و شرح عجایب آن، دلیلى بر حلال گوشت بودن آن نیست همان گونه که حضرت عجایب خفّاش را نیز بیان کرده است.

١٨ – خوردن گوشت مار

سؤال: حکم گوشت مار چیست؟ آیا حلال می باشد؟

جواب: حرام است.

١٩ – خوردن صدف

سؤال: خوردن صدف چه حکمی دارد؟

جواب: جایز نیست.

٢٠ – علت حرمت گوشت خرگوش

سؤال: در کتاب ها نوشته شده که گوشت حیواناتی که خونشان جهنده است و حیواناتی که گوشت خوار هستند حرام می باشد.خرگوش نه خونش جهنده است و نه گوشت خوار می باشد، پس علت حرمت آن چیست؟

جواب: حرام بودن گوشت خرگوش به خصوص در روایات اسلامی وارده شده است بعلاوه ظاهرا خون آن جهنده می باشد.

٢١ – مرغی که به آن گوشت پخته شده بدهند

سؤال: اگر به مرغ گوشت پخته دهیم (اضافه غذا که کمی گوشت به ان چسبیده) تخم مرغ وگوشت خود مرغ را می توان استفاده کرد؟

جواب: اشکالی ندارد

٢٢ – پرورش و کسب درآمد از فروش خاویار

سؤال: در مورد ماهی خاویار که از نظر اسلام ماهی های بدون پولک حرام هستند، آیا پرورش این ماهی و فروش و درآمد از آن حلال است؟

جواب: خاویار ماهی های حرام گوشت حرام است و پرورش آن برای صادرات به کشورهایی که آن را حلال می دانند اشکالی ندارد.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -