انهار
انهار
مطالب خواندنی

خمس مازاد بر مخارج سال

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال: کسی که  آخر سال حساب مواد غذایی خانه خود را کرده و مقداری برنج و غیره زیاد آمده و خمس آنها را داده و در سال بعد آنها  را مصرف می کند آیا سال بعد می تواند مقدار برنجی را که که مخمس بوده و خورده از برنج زیادی آخر سال کسر کند و بقیه خمس را بدهد یا تمام برنج را باید خمس بدهد؟

جواب: حکم تقیّر و مهمانی را دارد که اگر مهمانی رفته بود نمی تواند مقدار آن را مؤونه و درآمد سال کسر کند و  همچنین است حک در پولی که خمس آن را ده و آن را خرج کرده و اما در مورد سرمایه می تواند مقدار  مالیت  آن را در آخر سال از درآمد کسر کند ولو عین آن خرج شده باشد.

سؤال: مالی که به عنوان مؤونه خریداری شود لکن در همن سال یا سال دیگر از مؤونه بودن خارج شود آیا خمس دارد؟

جواب: پس از گذشت سال خمسی احوط اخراج خمس است.

سؤال: کسی که سال خمسی نداشته و مقداری صرف ساختمان مسجد و حسینه و بیمارستان نموده آیا به پول آنها هم خمس تعلق می گیرد؟

جواب:  اگر احتمال می دهد که سال به پول نگذشته و  صرف در مسجد مطابق ذی و شأن او بوده جز موونه است و خمس ندارد و اگر یقین دارد خمس تعلق گرفته خمس را بدهد.

سؤال: شخصی از اول تکلیف حساب سال خمس نداشته اکنون اموالی از جمله خانه و لوازم خانه منقول و غیر منقول و شترانی هم دارد که بیابان چرند چگونه خمس مال خود را حساب کند آیا شتران علاوه بر زکات خمس دارند و حق تقدم با کدام است؟

جواب: آنچه پول نقد موجود دارد خمس آن را بدهد و در مورد خانه و لوازم خانه آنچه را که یقین دارد از پول غیر مخمس خریده خمس پول آن را بدهد و آنچه مشکوک است دست گردان گند و پس از زکات اگر از موونه سال زیاد باشد شتر و مال زکوی خمس دارد و تقدمی در کار نیست بلکه به نسبت  از اصل مال برداشته شود.

سؤال: برای دفن اعضای خانوادگی از درامد وسط سال مقبره ای می خرد آیا جزء مؤونه حساب می شود یا باید خمس آن را بدهد؟

جواب: احوط اخرج خمس است جزء مؤونه بودن آن مشکل است.

سؤال: شخصی دارای منزلی است مسکونی و چون دولت منزل مسکونی سازمانی در اختیار او قرار داده و تا به خدمت مشغول است از آن منزل استفاده می کند منزل خود را اجاره داده آیا خانه ای که اجاره داده خمس دارد؟

جواب: مورد سوال که منزل ملکی بالفعل موونه نیست و مسکونی نیست مانند جهیزیه و لباس ندوخته است احوط اخراج خمس آن است و اما نسبت به اجاره منزل اگر در سال زیاد بیاید خمس دارد.

سؤال: شخصی چند سال قبل سال خمسی داشته و بدهی خود را پرداخته و مقداری مال مخمس برای او مانده در سالهای بعد خمس نداده و ان مال مخمس با درآمد مخلوط شده و خرج شده اینک می خواهد خمس بدهد می تواند آن مقدار مال مخمس را از درآمد بین سال استثنا کند با اینکه عین آن مال مخمس خرج شده مانند جبران کسری سرمایه است یا خیر؟ و همچنین کسی که برنج و روغن و نخود و لوبیا و مواد خوراکی را تخمیس کرده و سال بعد آنها را مصرف کرده؟

جواب: در باب کسب ، معیار مالکیت است نه عین به خلاف باب هبه وارث، پس اگر خود آن مال خرج شده یا خورده شده می تواند مالیت آن را حساب کند و مازاد بر آن خمس دارد و اگر مازاد ندارد خمس ندارد. به خلاف برنج و روغن و نخود و لوبیای مخمس که سال بعد آنها را مصرف کرده که از جیبش رفته و جبران نمی شود.

سؤال: شخصی مقداری ربا داده آیا پول ربا جز مخارج سال است و خمس ندارد و یا از قبیل اسراف و حرام است و خمس آن را باید بدهد؟

جواب: ادله الخمس بعد الموونه منصرف است به موونه حلال و مخارج حرام را شامل نمی شود.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -