انهار
انهار
مطالب خواندنی

احكام معاملات

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال 410 -خواهشمند است در صورت امكان قاعده كلّى بيان فرمائيد كه در چه موارد شرط جزائى صحيح است و در چه مواردى صحيح نيست؟

جواب:  در صورتى شرط صحيح است كه مخالف كتاب و سنت و مقتضاى عقد نباشد و همچنين انجام آن ممكن باشد و در ضمن عقد ذكر شده باشد.

سؤال 411 -فروختن آب قنات توسط شوراى اسلامى در صورتى كه مالكين مخصوصى دارد چگونه است؟

جواب:  در صورتى كه مالكان آب راضى نباشند اشكال دارد.

سؤال 412 -شخصى شريك در ساختمان سازى بوده كه پس از تسويه حساب طلب من مبلغ شش ميليون و صد هزار تومان شده كه شريكم بابت بدهى دستگاه آپارتمان داده فرداى آن روز اعلام نموده ديگر شركاى من راضى نيستند مجدداً ساختمان را به من بفروشيد ساختمان با رضايت دو طرف فروخته شد به مبلغ هفت ميليون تومان به مدت آيا مبلغ نهصد هزار تومان اضافه شده بارضايت دو طرف چه حكمى دارد؟

جواب:  در صورتى كه كسان ديگرى در ساختمان شريك بوده اند و فروشنده بدون رضايت آنها فروخته است معامله اول باطل بوده است و مبلغ اضافه مربوط به تمام شركاء مى باشد.

سؤال 413 -عده از مهاجرين افغانى فرد يا افرادى را بعنوان نماينده تعيين نموده همراه با مقدارى پول براى خريد زمين در استان هرات افغانستان و يا نوارهاى مرزى آنجا مى فرستند، نمايندگان بعد از بازگشت ادّعا مى نمايند زمينى را به طور مشاع براى موكّلين خود خريده اند حال يا به رؤيت يا بالوصف ولى مهاجرين به هر صورت كه بود نتوانستند زمين مذكور را تصرف كنند، آيا اين افراد از نمايندگان مذكور مى توانند مطالبه زمين يا پولشان را بنمايند؟

جواب:  اگر آنها از طرف صاحبان پول جهت خريد زمين وكالت داشته اند و زمين را هم خريدارى كرده اند اكنون حق مطالبه پول يا زمين ديگرى را ندارند.

سؤال 414 -اينجانب در سال 1367 مبلغ نهصد و پنجاه هزار تومان پول به پدر عيال خود پرداختم تا نيابتاً سرقفلى يك باب مغازه را براى بنده خريدارى نمايند. ليكن ايشان رسيد سرقفلى را از صاحب ملك نگرفته. لذا صاحب ملك پس از گذشت 7 سال اقدام به تخليه مغازه نمود و قرار گذاشتند مغازه را به پدر عيال بنده واگذار نمايند و مغازه مذكور در اختيار پدر عيال بنده قرار گرفت و ايشان در قبال اين واگذارى چكى به مبلغ شش ميليون تومان به بنده پرداختند. ولى متأسفانه دو ماه قبل از موعد، چك مفقود گرديد. آيا در اين خصوص پدر عيال بنده ضامن پرداخت وجه هستند يا نه؟

جواب:  در صورتى كه چك مربوط به پدر عيال شما بوده، وى ضامن است كه مبلغ مذكور در چك را به شما بدهد مگر اينكه چك مفقود شده به دست فرد ديگرى برسد و آن شخص مبلغ چك را از بانك دريافت كند كه در اين صورت خود شما مسؤول هستيد همچنين اگر چك مربوط به فرد ديگرى باشد و كسى كه آن را پيدا كرده مبلغ چك را از بانك بگيرد، مسئوليت متوجه خود شما مى باشد.

سؤال 415 -آيا معامله با فرقه بهائيت صحيح است؟

جواب:  اگر موجب تقويت آنان شود اشكال دارد.

سؤال 416 -اهل محلّه اى مبالغى را جهت خريد فرش مسجد جمع آورى نموده بودند. براى اينكه هم از نظر قيمت و كيفيت جنس مناسب باشد، فرد يا افرادى را جهت خريد فرش هاى مورد نظر به شهرستان كاشان مأمور مى نمايند. فروشنده چون متوجّه شده است، خريد براى مسجد است و كلّى نيز بوده تخفيف ويژه و مناسب را مى دهد؛ سؤال اينجاست: آيا فرد يا افرادى كه مأمور شده اند مى توانند از اين موقعيت (تخفيف دادن قيمت به خاطر مسجد) استفاده نموده و چند تخته فرش با همان قيمت مسجد براى شخصِ خود خريدارى نمايند؟

جواب:  لازم است با فروشنده تماس بگيرند و حقيقت امر را به وى بگويند و رضايتش را جلب كنند.

سؤال 417 -در بخش عقود، فروش يك ملك به صورت زمانى به چند نفر چه حكمى دارد؟مثلاً ملكى به 4 نفر فروخته شده، اين ملك در هر فصل سال در اختيار مالك همان فصل است كه خودش استفاده كند يا اجاره دهد و يا...

جواب:  جايز نيست و در اين قبيل موارد كه اشخاص متعدّد از ملك ديگرى فائده مى برند اگر بدون پول و رايگان باشد عاريه است و اگر در برابر پرداخت پول باشد، اجاره و يا مصالحه است.

سؤال 418 -مشتبه شدن هر يك از امور زير چه تأثيرى در معامله دارد؟الف: موضوع معامله.

جواب:  چون سبب جهل به مبيع مى شود، معامله باطل است.ب: زمان و مكان اجراى معامله.

جواب:  اگر زمان و مكان تأثيرى نسبت به شناخت عوضين و اوصاف آنها نداشته باشد، و همچنين در رغبت و ميل طرفين نيز مؤثّر نباشد، معامله صحيح است.د: مقدار و قيمت موضوع معامله.

جواب:  اشتباه در مقدار و قيمت موضوع معامله، موجب بطلان آن است.ه': مطالبه خسارت چه حكمى دارد؟ و خسارت را چه كسى بايد متحمّل شود؟

جواب:  موارد اشتباه، مختلف است كه هر كدام حكم خاص خود را دارد، در صورتى كه از قبيل خيار رؤيت باشد و آن را بر خلاف آنچه مشاهده نموده، دريافت كند و خسارتى پيش آيد؛ خسارت بعهده فروشنده جنس مى باشد.و: اگر اشتباه از ناحيه وكيلِ يكى از طرفين صورت گرفته باشد، خسارت بر عهده كيست؟

جواب:  در صورتى كه وكيل كوتاهى نكرده باشد، خسارت متوجه او نمى شود.ز: آيا عدم النفع نيز خسارت است؟

جواب:  عدم النفع، خسارت نيست.

سؤال 419 -آيا مشترى مى تواند از قبول ثمن معامله اى كه انجام شده خوددارى و بايع را ملزم به تحويل مورد ديگرى با همان كميّت و كيفيّت بنمايد؟

جواب:  نمى تواند ولى حق مطالبه جبران ضرر - در صورتى كه متضررّ شده است - را دارد.

سؤال 420 -احتراماً به استحضار مى رساند در برخى حسينيه ها و تكايا در ايّام محرّم الحرام سهميه نذورات برنج كه از محل ارز شناور تأمين و با يارانه اى خاص در اختيار قرار مى گيرد بصورت آزاد و به نيّت تبديل به احسن بفروش مى رسد نظر به اينكه فروش اقلام سهميه اى در بازار آزاد بنحوى مربوط به تخلّفات عرضه خارج از شبكه بوده و مشمول قوانين تعزيرات حكومتى مى گردد و همچنين وجود اين نوع از كالا از بازار آزاد موجبات آشفتگى بازار مى شود متمنى است نظر حضرتعالى در خصوص اين عملكرد در برخى از حسينيه ها اعلام گردد.لازم به توضيح است اين قلم از كالاهاى اساسى به قيمت حدود 1100 ريال به حسينيه ها عرضه شده كه در بازار آزاد در هر كيلو گرم بيش از 4000 ريال فروخته مى شود.

جواب:  در صورتى كه برنج مذكور در فوق بعنوان صرف در حسينيّه داده شده است فروش آن جائز نيست.

سؤال 421 -فردى زمينى را از شخصى ديگر خريدارى و بعداً صاحب اصلى زمين فوت نموده و خريدار پول آن زمين را به ورّاث مسترد نكرده است و حال قصد دارد بدون اذن و اجازه ورّاث در زمين مذكور مسجد بسازد لذا نظر به اهميّت و ارزش والاى مسجد و نماز در جامعه اسلامى مستدعى است نظر مبارك را در اين زمينه مرقوم فرمائيد؟

جواب:  در صورتى كه معامله با شرائطش محقّق شده باشد خريدار مالك زمين است و هر گونه تصرّفى مى تواند در آن انجام دهد ولى قيمت زمين را به ورثه متوفّئ بدهكار است و بهتر است كه اوّل بدهى را پرداخت كند بعد مسجد بسازد.

سؤال 422 -مردى سند مالكيت خودرو خود را بصورت صورى و بدون قصد تملّك به همسرش منتقل نموده، در حاليكه زن نيز از عدم قصد تملك مطّلع بوده است، اكنون آيا زن مى تواند ادّعا يا تصرفى در خصوص اين خودرو داشته باشد؟

جواب:  در فرض سؤال نمى تواند در آن تصرّف نمايد يا مدّعى حقّى باشد.

سؤال 423 -آيا دادن مبلغى پول قبل از معامله به فروشنده به منظور نگهدارى مال براى خريد تا زمان انجام معامله صحيح است؟ اين كار براى هر يك از خريدار و فروشنده چه الزامى مى آورد؟

جواب:  دادن بيعانه بدون انجام معامله، الزامى نمى آورد.

سؤال 424 -خريد و نگهدارى گندم چه حكمى دارد؟

جواب:  در صورتى كه موجب احتكار نشود اشكال ندارد


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -