انهار
انهار
مطالب خواندنی

دزدی

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سرقت برنامه يا نرم افزار 

سؤال: آیا سرقت برنامه يا نرم افزار از طریق اینترنت از سایتهای دشمن که ما راتحریم کرده اند جايز است؟

جواب : جايز نيست.

 سرقت اسناد اعتباري 

سؤال: آیا می توان سرقت اسناد اعتباری از جمله چک و کارت های اعتباری را با جمیع شرایط سرقت حدی محسوب کرد؟ 

جواب : حد دارد.

پشيماني از دزدي و عدم دسترسي به صاحب مال 

سؤال: شخصى مالي را دزديده و بعداً پشيمان شده و مى خواهد به صاحبش برگرداند ولى دسترسى به او  ندارد. چه وظيفه اي دارد؟ 

جواب : اگر مي‌تواند به هر طريقي ولو ريختن به حساب او رد کند و اگر نمي‌تواند از طرف او رد مظالم به حاکم شرع بدهد.

 خريد مال دزدي 

سؤال: خريد مال مسروقه چه حكمي دارد آيا خريدار مالك مي شود؟ 

جواب : جايز نيست و مالک نمي‌شود.

وظيفه كسي كه در كودكي مالي را دزديده 

سؤال: كسى در كودكى چيزى را از كسى برداشته است اكنون كه بالغ شده است وظيفه او چيست؟ 

جواب : اگر مي‌توانيد رد مي‌کند والا به حاکم شرع ردّ مظالم براي او مي‌دهد.

 نرخ برگر داندن مال دزدي 

سؤال: سارقى به سرقت اعتراف كرده، ولى دسترسى به اصل مال ندارد، آيا بايد قيمت آن را به نرخ روز سرقت پرداخت كند يا به نرخ روز ادا؟ 

جواب : به نرخ روز بايد رد کند.

 سرقت از پدر و رضايت او 

سؤال: شخصى از افرادى از جمله پدر خود چيزى را به سرقت مى برد. بعداً متوجه بدى عمل شده و چون چيزى نداشته، از مال مربوط به پدر مابقى ديون را مى پردازد. سپس از پدر حلاليت مى گيرد و او را به نحوى راضى مى كند، آيا اين پرداخت باعث برائت ذمه مى شود؟ 

جواب : اگر پدر جدي راضي شود کفايت مي‌کند.

ردّ مال دزدي به ورثه 

سؤال: شخصى مال كسى را سرقت كرده و از بين برده است و صاحب مال فوت شده ولى فرزند دارد، وظيفه اش چيست؟ 

جواب : بايد به ورثه رد کند.

 سرقت زن و شوهر از مال يكديگر 

سؤال: آيا زن و شوهر مى توانند از اموال شخصى يكديگر سرقت كنند؟ مثلاً مرد از طلاها و پولهاى زن بردارد يا زن از اموال مرد بدون رضايت او بردارد؟ 

جواب : جايز نيست.

 ترديد در مال دزدي بودن مال خريداري شده 

سؤال: فردي پس از خريد يك مال يا يك جنس مي فهمد كه فروشنده معمولاً مال دزدي مي فروشد، ولي اطمينان پيدا نمي كند كه مال خريداري شده نيز دزدي است يا خير در اين صورت چه وظيفه اي دارد؟آيا مالك آن مال است؟ 

جواب : در فرض مذکور مالک آن مال مي‌شود.

يقيين به دزدي بودن مال خريداري شده 

سؤال: شخصي جنسي را از يك دستفروش خريده است پس از مدتي شخص ديگري به او مراجعه مي كند و مي گويد اين جنس متعلق به من است و كسي كه به تو فروخته جنس را از من دزيده است و از او مي خواهد كه جنس را به او برگداند، حال وظيفه خريدار چيست؟ 

جواب : اگر به گفتۀ او يقين پيدا کند بايد رد کند.

 يقيين به دزدي بودن مال و مجهول بودن مالک آن 

سؤال: شخصي جنسي را خريده و پس از مدتي كه از آن استفاده كرده فهميده است كه مال دزدي بوده است ولي صاحب آن مشخص نيست حال چه وظيفه اي دارد؟آيا جنس از مالكيت او خارج مي شود.؟ 

جواب : بايد به نرخ روز به حاکم شرع رد مظالم بدهد.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -