انهار
انهار
مطالب خواندنی

نیابت در اعمال

بزرگ نمایی کوچک نمایی

١ – وظیفه نائب در طواف نسبت به نماز آن

سؤال: اگر برای طواف نائب گرفته نماز طواف بر عهده نائب است یا منوب عنه؟

جواب:در صورتی که فقط برای طواف نائب گرفته باشد و نماز را منوب عنه می تواند بجا آورد نماز بر عهده اوست.

٢ – نائب گرفتن برای افراد سالخورده ای که سلس بول دارند

سؤال: پیرمردى سلس بول دارد و خود را براى طواف از تنجیس لباس و مسجد حفظ نمى کند و به راهنمایى و ارشاد دیگران توجه ندارد; آیا مى تواند براى طواف نایب بگیرد؟

جواب:باید نایب بگیرد.

٣ – وظیفه کسانی که قادر به انجام طواف نیستند

سؤال: آیا کسانى که قادر به انجام طواف نیستند باید نایب بگیرند؟ یا لازم است توسّط چرخ، یا تخت هاى مخصوص طواف داده شوند; هر چند آنها را در خارج از محدوده، یا از طبقه بالا، طواف دهند؟

جواب:نیابت لازم نیست، و طواف به شکل مزبور صحیح است، و طواف از طبقه بالا به هنگام ضرورت مانعى ندارد.

٤ – نائب گرفتن برای بخشی از طواف

سؤال: آیا قسمتى از طواف، براى کسانى که قادر نیستند تمام آن را خودشان انجام دهند، قابل نیابت هست؟

جواب:در صورت امکان آنها را در باقیمانده سوار بر چرخ و مانند آن طواف دهند، در غیر این صورت، براى تمام طواف نایب بگیرند.

٥ – نائب گرفتن به خاطر عدم تمکن مالی بر اجاره تخت روان

سؤال: شخص ناتوانى که به خاطر گرانى نمى تواند طواف را بوسیله تخت روان و مانند آن انجام دهد، آیا مى تواند نایب بگیرد؟

جواب:مانعى ندارد.

٦ – نیابت از طرف معذور قبل از انجام طواف خود

سؤال: آیا مُحرم مى تواند قبل از انجام طواف واجب خود (چه طواف عمره باشد، یا حج، یا طواف نساء) به نیابت از معذور طواف انجام دهد؟

جواب:مانعى ندارد.

٧ – پوشیدن لباس احرام برای نائب در طواف

سؤال: آیا کسى که فقط نیابت در طواف یا سعى مى کند لازم است لباس احرام بپوشد؟

جواب:لازم نیست.

٨ – شک نائب در انجام قربانی

سؤال: معمولا در هر کاروانى چند نفر براى قربانى از طرف تمامى اعضا کاروان نایب مى شوند و به قربانگاه مى روند. اگر نایب شک کند براى فلان شخص قربانى کرده یا نه، وظیفه اش چیست؟

جواب:باید قربانى کند.

٩ – اگر نائب قربانی کردن را فراموش کند

سؤال: هرگاه شخصى بر اثر عذرى نتواند خودش قربانى کند، و دیگرى را مامور این کار نماید و نایب فراموش کند و در مدینه یا ایران یادش بیاید که قربانى نکرده، وظیفه اش چیست؟

جواب:حجّ او اشکالى ندارد، ولى قربانى بر ذمّه اش مى ماند. اگر ماه ذى الحجّه تمام نشده، در وطنش قربانى مى کند. در غیر این صورت، در سال آینده در ماه ذى الحجّه قربانى مى نماید.

١٠ – تقدم ذبح قربانی دیگران بر قربانی خود توسط نائب

سؤال: آیانایب مى تواندقبل از ذبحِ قربانىِ خود،براى دیگران ذبح کند؟

جواب:مانعى ندارد.

١١ – تقدم ذبح قربانی دیگران بر قربانی خود توسط نائب

سؤال: آیانایب مى تواندقبل از ذبحِ قربانىِ خود،براى دیگران ذبح کند؟

جواب:مانعى ندارد.

١٢ – وکیل گرفتن برای قربانی توسط وکیل

سؤال: آیا وکیل حق دارد دیگرى را وکیل در ذبح قربانى کند؟

جواب:اگر شرط کرده که خودش قربانى کند، نمى تواند به دیگرى وکالت دهد.

١٣ – نیت وکیل در قربانی در حج نیابی

سؤال: کسى که حج نیابى انجام مى دهد اگر در قربانى، شخص دیگرى را وکیل کند، قربانى کننده، که نایبِ نایب است، چگونه نیّت نماید؟ آیا باید نیّت کند که به وکالت از سوى میّت قربانى مى کنم، یا به وکالت از سوى نایب میّت؟ و در هر صورت، آیا ذکر نام میّت هم لازم است؟

جواب:بردن نام میّت لازم نیست، بلکه کافى است نیّت کند که آنچه را بر عهده نایب است انجام مى دهد.

١٤ – نیت نائب در طواف نساء

سؤال: نیّت نایب در طواف نساء چگونه است؟

جواب:احتیاط آن است که نیّت ما فى الذّمه کند; هر چند مى تواند به نیّت منوب عنه انجام دهد.

١٥ – نائب گرفتن کسی که می تواند بعد از ظهر روز دهم رمی کند

سؤال: هرگاه افرادى صبح روز دهم بر اثر ازدحام جمعیّت از رمى معذور باشند، ولى اطمینان دارند که بعد از ظهر خلوت مى شود و قادر بر رمى خواهند بود، آیا چنین افرادى مى توانند صبح نایب بگیرند؟

جواب:اگر مى توانند در عصر همان روز رمى کنند، نمى توانند نایب بگیرند.

١٦ – کسی که بدون عذر برای رمی جمره نائب گرفته

سؤال: در زمان حج اگر برای سنگ زدن به شیطان برای بار دوم کسی به جای اینکه خودش برود شخص دیگری را بفرستد البته که این شخص مشکلش بیماری و به علت دستور پزشک نبوده بلکه توسط دو نفر که او را ترغیب به این کار کرده اند و او قبول کرده و نرفته بلکه کسی را فرستاده حال باید چه کاری انجام دهد؟

جواب:حج او باطل نیست ولی سال آینده نایبی بگیرد که به جای او این عمل را انجام دهد.

١٧ – موارد جواز نیابت زن در حج

سؤال: در استفتائات حج در پاسخ این سوال که : آیا زن به نیابت از دیگرى مى تواند نماز طواف بخواند؟

فرموده اید : در مواردى که نیابت جایز است مانعى ندارد.

بفرمایید در کدام موارد نیابت جایز است ؟

جواب:مواردی که زن عاقله و بالغ و آشنا به مسائل شرع باشد و احتیاطاً عذری نداشته باشد.

١٨ – نیابت زن برای نماز طواف

سؤال: آیا زن به نیابت از دیگرى مى تواند نماز طواف بخواند؟

جواب:مانعى ندارد.

١٩ – شرایط نائب گرفتن برای نماز طواف

سؤال: در مسأله نیابت در نماز طواف آیا فرقى بین کسى که مى تواند قرائتش رابه تدریج تصحیح کند بین کسى که اصلا قدرت بر تصحیح ندارد هست؟

جواب:اگر قادر بر تصحیح به تدریج هست بر او واجب است به تدریج تصحیح کند و الاّ جایز است به همان مقدار که قدرت دارد نماز را بخواند و لازم نیست که نایب بگیرد و یا آن را با جماعت به جا آورد.

٢٠ – نیابت رمی جمرات از افراد سالم

سؤال: آیا در رمى جمرات مى توان به نیابت از افرادى که سالم هستند عمل رمى را انجام داد؟

جواب:جایز نیست.

٢١ – نائب گرفتن زن برای رمی جمرات

سؤال: آیا خانمها براى این که بدنشان با نامحرم برخورد نکند مى توانند در رمى جمرات مردان را نایب کنند؟

جواب:خود زن باید رمى کند.

٢٢ – کسی که به خاطر بیماری قادر به انجام اعمال نیست

سؤال: وظیفه کسى که به خاطر بیمارى و مانند آن قادر به انجام اعمال منى یا طواف و سعى و اعمال مکّه نیست چه مى باشد؟

جواب:این شخص در حکم محصور است ولى اگر مى تواند نایب بگیرد این کار از اعاده حج کفایت مى کند و لازم نیست در سال آینده حج را مجدداً بجاآورد.

٢٣ – انجام نماز طواف بعد از سعی توسط نائب

سؤال: آیا نائب مى تواند نماز منوب عنه را، بعد از انجام سعى توسّط منوب عنه بجا آورد؟

جواب:باید بعد از طواف بجا آورد.

٢٤ – انجام اعمال خیر به نیابت افراد زنده

سؤال: آیا در حیات کسى، مى توان به نیابت از او، اعمال خیر مثل اهداى قرآن به مساجد و ... انجام داد؟

جواب:انجام اعمال خیر به نیّت احیا و اموات اشکال ندارد.

٢٥ – نیابت زن از دیگری

سؤال: آیا زن به نیابت از دیگرى مى تواند نماز طواف بخواند؟

جواب:در مواردى که نیابت جایز است مانعى ندارد.

٢٦ – انجام طواف نیابتی حج در غیر ایام حج

سؤال: آیا براى کسى که در طواف عمره تمتّع یا طواف حج، نایب شده جایز است که طواف را در غیر ایّام حج انجام دهد؟

جواب:باید طواف حجّ تمتّع را تا آخر ذى الحجّه، و طواف عمره تمتّع را در ماههاى حج، قبل از عرفات بجا آورد.

٢٧ – نائب گرفتن افراد سالخورده برای اعمالی که نمی توانند صحیح انجام دهند

سؤال: پیرمرد یا پیرزنى محرم شده، امّا هوش و حواس کافى ندارد. مثلا به هنگام نماز از «ایاک نعبد» به «غیر المغضوب علیهم» منتقل مى شود آیا لازم است براى وى نایب گرفته شود؟

جواب:به مقدارى که خودش مى تواند انجام دهد، و نایب هم بگیرد.

٢٨ – نیابت مادر در اعمال کودک محرم

سؤال: اگر مادری دختر بچه (مثلا ) سه ساله اش را در سفر مکه معظمه همراه ببرد و آنچه از اعمال را دختر بتواند انجام دهد او را وادار به انجام آن کند و آنچه را قادر نیست مادر به نیابت از او انجام دهد . آیا حج این دختر صحیح است و پس از رشد و بلوغ می تواند ازدواج کند؟

جواب:آرى از احرام خارج شده، و مى تواند ازدواج کند.

٢٩ – نیابت از کسی که روز عید قربان بالاجبار از مکه خارج شده

سؤال: یکى از حجّاج را در روز عید قربان و قبل از تراشیدن سر دستگیر کرده و به ایران فرستاده اند. آیا رفقاى او مى توانند از وى نیابت نموده، بقیّه اعمالش را انجام دهند؟ چنین شخصى چگونه از احرام خارج مى شود؟

جواب:این کار بدون این که نیابت به کسى بدهد صحیح نیست، و براى خروج از احرام اگر ممکن است باید به منى بیاید و تقصیر کند، سپس اعمال بعدى را انجام دهد تا از احرام خارج شود، و اگر نمى تواند به منى برود، در محلّ خودش حلق یا تقصیر مى کند، و بنابر احتیاط مستحب موهاى خود را به منى مى فرستد، و براى اعمال بعدى نایب مى گیرد.

٣٠ – شرط ایمان نائب در اعمال حج

سؤال: آیا شرط ایمانِ نایب، که در اصل نیابت حج شرط است، در ذبح و سایر اعمالى که نیابت در آن جایز است، مثل رمى جمرات و طواف، نیز شرط است؟

جواب:در ذبح شرط نیست; ولى در بقیّه موارد بنابر احتیاط واجب شرط است.

٣١ – حج تبرعی نائب معذور

سؤال: شخصى معذور است، ولى عذرش به گونه اى است که ضررى به حج و عمره خودش نمى زند. آیا چنین شخصى حق دارد به شکل تبرّعى (مجّانى) از سوى پدر یا مادر یا همسر یا یکى از اموات، یا حضرات معصومین(علیهم السلام) عمره یا حجّ نیابتى بجا آورد؟

جواب:اشکالى ندارد.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -