انهار
انهار
مطالب خواندنی

آگاهی از احکام حج

بزرگ نمایی کوچک نمایی

١ – اجیر گرفتن کسی که قرائتش صحیح نیست

سؤال: کسى که نماز او چندان کامل نیست اگر براى خود یا به نیابت از کسى به حج برود آیا در انجام نماز طواف مى تواند دیگرى را نایب کند؟

جواب: در مورد حجّ خودش باید به اندازه اى که توانایى دارد انجام دهد و کوشش کند تا آن جا که مى تواند قرائت نماز را اصلاح کند ولى اگر قرائتش صحیح نیست نایب شدن او براى دیگران مشکل است.

٢ – انجام اعمال حج قبل از وقوفین

سؤال: اگر زنى که نیابت را پذیرفته، نیز خوف حیض یا مرض داشته باشد آیا مى تواند اعمال حج را بر وقوفین و اعمال منى مقدّم بدارد؟

جواب: در فرض سوال می تواند مقدم بدارد.

٣ – کسی که نمازش صحیح نیست

سؤال: کسى که بى سواد است و نماز او چندان کامل نیست یعنى خوب یاد نگرفته، در عین حال الآن به نیابت از پدر مرحومش به حج مى رود آیا حج او درست است؟

جواب: در صورتى که بتواند در خلال این مدّت تا موقع نماز طواف، نمازش را کامل کند مانعى ندارد، ولى در غیر این صورت نیابت او مشکل است.

٤ – نایبی که اول عمره ای برای خود انجام داده و بعد عمره نیابتی

سؤال: اگر شخصی را نایب کند که در این ماه رجب عمره انجام دهد، ولی نایب (که دفعه اول اوست) به نیت خودش محرم شده و عمره انجام داده. و بعد مجددا محرم شده به نیابت از منوب عنه! آیا کفایت از منوب عنه می کند؟

جواب: در هر حال تکلیف این نیابت و اجرتی که گرفته چیست؟

جواب: لازم است در ماه دیگر انجام دهد و در صورتی که مقید به ماه رجب کرده و در رجب برای خودش به جا آورده اصل استیجار اشکال و بنابر احتیاط واجب باید اجرت را پس دهد مگر این که اجازه بگیرد و دیگری را در همان ماه نایب بگیرد.

٥ – نایب شدن کسی که قرائت نمازش صحیح نیست

سؤال: کسی که قرائت نمازش درست نیست آیا می تواند برای حج یا عمره نایب شود؟ چه برای واجب و چه مستحب؟

جواب: اشکال دارد.

ولی نیابت کسانی که اگر تا پایان عمر هم تعلیم ببینند نمی تواند قرائت صحیح را یاد بگیرند (مثلا غیر المغضوب را گیر المغضوب می گوید) مانعی ندارد.

٦ – نیابت کسی که یقین دارد لباس احرامش نجس خواهد شد

سؤال: روحانى کاروان، که به مقتضاى وظیفه اش باید بر اعمال حجّاج نظارت داشته باشد، مى داند که احرامى او در روز عید در قربانگاه آلوده به خون خواهد شد، و باید چند ساعتى در احرامى نجس باشد، تکلیفش چیست؟ آیا با علم به این مطلب مى تواند حجّ نیابتى به جا آورد؟

جواب: اگر قادر بر تطهیر یا تعویض آن نباشد اشکال ندارد، و نیابتش صحیح است.

٧ – وقوف اضطراری در مشعر برای خدمه ای که نایب شده

سؤال: آیا وقوف اضطراری در مشعر به همراه مضطرین و خانم ها و زدن سنگ در شب عید قربان برای خدمه کاروان که قبول نیابت کرده جایز است؟

جواب: وقوف اضطراری مانعی ندارد ولی زدن سنگ را به روز موکول کند؛ و اگر بتواند خانم ها را در منی اسکان دهد و خودش بین الطلوعین به مشعر بازگردد


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -