انهار
انهار
مطالب خواندنی

حجاب

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال1527 -سيستم آموزشى و كارى دانشگاههاى ما اسلامى است امّا به دليل امكانات كم و كمبود اساتيد خانم در بعضى از دانشگاهها اجبارا از اساتيد مرد براى دانشجويان دختر استفاده مى‌شود. از سوى ديگر يكى از اساسى‌ترين و مهمترين مراحل روشهاى استريل در بيمارستانها و بخصوص در اتاق عمل شستن دستها به روش جراحى (به اصطلاح اسكراب كردن) است بطورى كه كوچكترين خطا و اشتباه در آن مى‌تواند زندگى بيمار را به خطر اندازد و او را دچار انواع امراض عفونى و نهايتا مرگ كند، با وجود چنين شرايطى خانمها مى‌توانند دست خود را تا ناحيه آرنج آن برهنه كنند (به سبب شستن دستها تا آرنج كه براى عمل ضرورى و واجب است) در جايى كه بعلت نبود امكانات در برخى از بيمارستانها فقط يك محل براى اسكراب كردن (بصورت مشترك براى آقايان و خانمها) وجود دارد. آيا انجام چنين كارى از نظر شرعى كه اكثر اوقات آقايان نيز آنجا حضور دارند جايز است يا خير؟

جواب:بسمه تعالى -در هر حال زنان لازم است و لو در كلاس درس حجاب شرعى را رعايت كنند؛ و در فرض سؤال، استفاده از استاد مرد در صورتى كه استاد زن موجود نباشد و استاد مرد متديّن و مورد اطمينان باشد مانعى ندارد. و برهنه بودن دستهاى زن در حين عمل جراحى به مقدار ضرورت مانعى ندارد، و اللّه العالم.

سؤال1528 -حدّ دقيق حجاب براى بانوان چيست؟ آيا پوشيدن چادر الزامى است؟ آيا امورى همچون بستن موى سر به نحو جالب توجه، جورابهاى نازك بدن‌نما، چادر يا مانتوهاى رنگى جالب توجه، عطر زدن، مانتوى تنگ و مشخّص اندام پوشيدن، جايز است يا خير؟ و آيا در صورت جواز بين دختران جوان با چهره‌هاى زيبا و غير آنها، و يا مكانهاى تماس زياد با اجنبى و غير آن تفاوت است؟

جواب:بسمه تعالى -بر زن لازم است بدن خود را در غير وجه و كفين از نامحرم بپوشاند و نيز بايد زينت خود را از نامحرم بپوشاند چه در وجه و كفين باشد يا در غير آن، بلى انگشتر متعارف و سرمه‌اى كه حتى در زنهاى پير متعارف است پوشاندن آن لازم نيست. و لباسى كه زينت حساب مى‌شود آن را هم بايد از نامحرم بپوشاند و كارى كه موجب جلب نظر نامحرم مى‌شود مثل عطر زدن و غيره جايز نيست و از نظر نوع پوشش بايد لباسش طورى باشد كه بدن و زينت او را بپوشاند و با چادر-كه در زير آن لباس ديگر هم باشد-زن مى‌تواند بهتر خود را بپوشاند، و اللّه العالم.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -