انهار
انهار
مطالب خواندنی

موسسات قرض الحسنه و مالي اعتباري

بزرگ نمایی کوچک نمایی

مقدار و محل مصرف کارمزد قرض‌الحسنه 

سؤال:صندوق قرض الحسنه خانوادگي داريم كه ماهانه مبلغي پرداخت مي‌كنيم و از منابع آن به نوبت وام مي‌گيريم و براي هزينه هاي آن كارمزد پرداخت مي‌كنيم؛ آيا كارمزد را براي راه‌هاي ديگر به عنوان مثال براي پرداخت كارمزد خريد يك وام ديگر از يك موسسه ديگر پرداخت كرد تا زمان انتظار وام اعضاي اين صندوق كاهش يابد؟ اگر كارمزد در پايان سال باقي بماند قابل انتقال به سال بعد مي‌باشد تا از افزايش كارمزد جلوگيري شود؟

جواب: کارمزد متناسب با هزينه‌هاي صندوق، جايز است و دريافت کارمزد بيشتر براي سودآوري و کسب درآمد و صرف در ساير امور جايز نيست، ولي اگر از آن کارمزد متناسب با هزينه‌ها، چيزي باقي ماند، مصرف آن در صندوق قرض‌الحسنه اشکال ندارد.

قرض الحسنه خانوادگي 

سؤال:اگر گروهي با هم توافق کنند که ماهيانه مبلغي روي هم بگذارند و سپس با قرعه‌کشي هر ماه تمام مبلغ را به يک نفر بدهند و ماه‌هاي بعد اين کار تا آخرين نفر تکرار شود:

1) آيا اين توافق، مصداق قرض است يا شبهۀ ربا دارد؟ گرفتن چک تضميني در قبال مبلغ دريافت شده و ملزم بودن يا نبودن در پرداخت ماهيانه در حکم تأثيري دارد؟

2) آيا مي‌توان اين پول را هبۀ معوّض قرار داد؟ با توجّه به اينکه موهوب له قبل از قرعه مشخّص نيست.

جواب: اشکال  ندارد.

خمس سپرده قرض الحسنه 

سؤال:من در دوره تحصیل به صورت پاره وقت کار می‌کنم و درآمد مازاد بر خرجم را در قرض الحسنه می‌گذارم تا برای آبنده‌ام بماند. ولی در طول سال ممکن است نیاز بشود و چندین بار مقداری از آن پول بردارم و دوباره پس انداز کنم. آیا به آن مقدار که دست نخورده خمس تعلق می‌گیرد؟

جواب: خمس دارد.

مصرف مبالغ اضافۀ قرض الحسنه در خيريه 

سؤال:تحويل‌داران يکي از قرض‌الحسنه‌هاي شهر در پايان بعضي از روزها مبلغي اضافه وجه دارند كه بعضاً سال‌هاست صاحب واقعي آن مشخص نشده و در حسابي نگه‌داري شده است؛ لذا از محضر حضرتعالي تقاضامنديم اعلام فرماييد آيا مي‌توان وجوه فوق‌الذكر را به خيريه همين محل كه ثبت شده و قانوني مي‌باشد تحويل داد تا بين فقرا، مستمندان و يتيمان تحت پوشش به صورت اجناس خوراكي توزيع گردد.

جواب: اجازه می‌دهم طبق آنچه نوشته اید عمل کنید.

خمس پس انداز قرض الحسنه فاميلي 

سؤال:آیا به وام های بدون سود قرض الحسنه رایج بین دوستان و خانواده‌ها خمس تعلق می گیرد؟

جواب: پولی که سال برآن بگذرد، خمس دارد.

ملاحظۀ قدرت خريد در قرض الحسنه 

سؤال:باسلام و آرزوي سلامتي و توفيق براي حضرتعالي، همان‌گونه كه مستحضريد در بازار و فضاي اقتصادي به وفور از كلاه‌هاي شرعي استفاده مي‌شود. قشر متدين خود را فريب مي‌دهد و قشر بي‌توجه به دين هم كه برايش مهم نيست! يكي از مواردي كه در بازار و اقتصاد بسيار مهم است، نرخ سود تضمين شده(نرخ بهره) است. در جامعه ما قرض الحسنه بسيار بي رونق است و علت آن هم تورم اقتصادي است. درجامعه ما درصورتي‌كه نرخ تورم 20% باشد اگر فردي مبلغ يك ميليون تومان را بصورت قرض الحسنه به فرد ديگري بدهد و بعد از يك‌سال قرض گيرنده مبلغ يك ميليون تومان را عيناً به قرض دهنده پس بدهد، در اصل به وي يك ميليون تومان نمي‌دهد بلكه مبلغ معادل هشتصد هزار تومان مي‌دهد؛ چون قدرت آن پول كاهش يافته است و ما درفقه داريم كه اگر در يك معامله يك طرف سود برد و طرف ديگر متضرر شد، آن معامله باطل است، مگر آنكه ضرر جبران شود. به نظر مي‌رسد به اين خاطر است كه از قرض الحسنه استقبال نمي‌شود و مردم به معاملات ربوي روي آورده‌اند. درصورتي‌كه برخي كل سيستم اقتصادي را متهم به ربوي بودن مي‌كنند و برخي معتقدند كه چون حکومت، اسلامي است، پس معاملات بانكي ربوي نيست، ولي در هر صورت مردم سرگردان هستند. خواهشمندم نظر مبارك را ارايه فرماييد.

جواب: اقتصاد ما بيمار است، ولی چون فعلاً چاره ای نیست، حکومت، معاملات بانک‌ها را تجویز نموده است. امّا قرض الحسنه که باید در آن سود نباشد،‌ برای این است که قرآن کريم، قدرت خرید را با ثواب‌های فراوان جبران کرده است و وعدۀ جبران مالی هم داده است.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -