انهار
انهار
مطالب خواندنی

احکام غسل

بزرگ نمایی کوچک نمایی
.
احکام غسل ، آیت الله صافی مدظله
سؤال108- شخصی تاکنون غسلش را چنین انجام می داده (اول طرف راست بعد طرف چپ بعد سر و گردن) تکلیف نماز و روزه ها و همچنین حج او با این نحوه غسل چیست؟
پاسخ: نمازهاییکه شخص مزبور با این حال خوانده قضا ولی قضا روزه واجب نیست و حج او نیز باطل است و احرام او باقی است و باید با اعمال مفرده از احرام خارج شود. والله العالم.
سؤال109- در مودر غسل وقتی به نیت غسل زیر شیر می ایستیم هر قسمت را چند بار باید غسل دهیم؟ آیا دست کشیدن لازم است یا خیر؟
پاسخ: هر قسمت را یکبار بشویید کافی است و دست کشیدن لازم نیست یعنی به نیت مثلا سر و گردن غسل می کنید باید آب به همه جای سر و گردن برسد وقتی به همه جا رسید غسل سر و گردن تمام شده و همینطور طرف راست و طرف چپ.
سؤال110- کسانی که بدنی چرب دارند و بدنشان چربی ترشح می کند مخصوصا صورت که چربی زیادی ترشح می کند آیا وجود این چربی در بدن در وضو و غسل اشکالی به وجود می اورد یا خیر؟
پاسخ: اگر چربی بدن به طور متعارف باشد و مانع ریدن آب به پوست نشود به وضو و غسل ضرر ندارد. والله العالم.
سؤال111- کسی که در ماه مبارک رمضان چند غسل نموده مثلا یک غسل را در پانزدهم و یکی را در بیستم و غسل سوم را در بیست و پنجم کرده باشد و بعد یقین کرده باشد که یکی از این غسل ها باطل بوده لطفا وظیفه این شخص را نسبت به نماز و روزه بیان فرمایید؟
پاسخ: روزه های شخص مذکور محکوم به صحت است و نسبت به نمازها آن مقدار را که یقین تفصیلی دارد بدون طهارت انجام داده باید قضا کند یعنی ملاحظه نماید در صورت بطلان غسل اول چند روز نماز قضا بعهده او آمده و در صورت بطلان غسل دوم چند ورز و در صورت بطلان غسل سوم چند روز و هر کدام کمتر بود همان مقدار را قضا کند و اگر بعد از غسل سوم موقعی توجه به بطلان یکی از اغسال پیدا کرده که هنوز هیچ نمازی با آن نخوانده چیزی بر او نیست فقط برای نمازهای بعد غسل بجا اورد.
سؤال 112- با غسل مستحبی مثل غسل جمعه می توان نماز خواند؟
پاسخ: غیر از غسل جنابت برای نماز خوانن با اغسال دیگر وضو لازم است.
سؤال113- آیا به همان ترتیب گفته شده در رساله می شود غسل را زیر دوش انجام داد یا باید حتما کاسه کاسه روی خودمان بریزیم؟
پاسخ: غسل زیر دوش که فعلا در حمامها معمول است صحیح و بی اشکال است.
سؤال114- در پادگان هفته ای یک بار بیشتر امکان رفتن به حمام را نداریم و به همین خاطر امکان غسل کردن برایم نیست برای انجام فریضه نماز چه باید بکنم؟
پاسخ: اگر مجبور به خدمت در آنجا هستید و واقعا دسترسی به آب ندارید با تیمم نماز بخوانید و صحیح است. والله العالم.
سؤال 115- اگر مانند فردی که از ادرار خود نمی تواند جلوگیری کند مرتب جنابت برای او حاصل شود وظیفه او برای نماز و غسل چیست؟
پاسخ: جنابت موجب غسل است و در فرض سوال در هر دفعه که می تواند غسل کند باید برای نمازها غسل کند و هر وقت غسل ممکن نباشد باید تیمم بدل از غسل کند. والله العالم.
 سؤال116- آیا برای غسل می توان با وسیله ای راه ادرار را مسدود نموده و غسل جبیره ای انجام دهد؟
پاسخ: خروج ادرار ضرر به غسل نمیزند با همان حال غسل کنید و صحیح است لکن باید بعد از غسل بری خواندن نماز و امثال آن وضو هم بگیرید و اگر در موقع وضو هم ادرار خارج می شود چنانچه مسدود نمودن محل ادرار در حین وضو ضرر ندارد موقع وضو آنجا را مسدود کنید و اگر ضرر دارد با همان حال وضو بگیرید و بعد از وضو تیمم هم بنمایید لکن اگر مواقعی هست که ادرار خارج نمی شود وضو را در آن موقع بگیرید و در اینصورت احتیاج به تیمم ندارد و لازم است به توضیح المسائل از مسأله 313 به بعد هم مراجعه نمایید.

جامع الاحکام، ج1


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -