انهار
انهار
مطالب خواندنی

حیض

بزرگ نمایی کوچک نمایی
استفتائات احکام بانوان (آیت الله العظمی فاضل قدس سره)
حیض
سؤال 161 :خانمى بعد از پنج روز ایام عادتش پاک شده و غسل کرده، روز هشتم یک قطره خون مى بیند، اینخون چه حکمى دارد؟
پاسخ: در فرض سؤال حیض است و باید دو مرتبه غسل کند.
سؤال 162 :زن پس از ایام عادت که معمولاشش یا هفت روز است پاک شده ولى بعد از آن باز خون زرد رنگى مى بیند و شک دارد که خون حیض است یا نه و آیا تا ده روز تمام مى شود یا نه، وظیفه اش چیست؟
پاسخ: اگر خون بر آن صدق کند و از ده روز نگذرد احکام حیض رادارد.
سؤال 164 :زنى پس از شش روز از خون حیض پاک مى شود و هیچ خونى نمى بیند و روز نهم ترشح خونى بسیار کمى مى بیند بعد هم کاملا پاک مى شود حکم این خون چیست؟
پاسخ: در فرض سؤال، خونى که روز نهم دیده خون حیض است و روزهایى که در بین پاک بوده، حکم حیض را دارد و اگرمعمولا با چنین وضعى مواجه مى شود و اطمینان دارد که ترشحى خواهد بود. بنابر احتیاط واجب کارهایى که بر حائض حرام است ترک کند و خوبست کارهاى مستحاضه را نیز رجاءاًبجا آورد.
سؤال 165:زنى حیض شد، روز دوم حیض رحمش را با عمل جراحى درآوردند، که حیض سه روز نشد، آیا غسل حیض واجب است؟
پاسخ: خیر غسل حیض واجب نیست، چون موضوع احکام حیض خونى است که کمتر از سه روز نباشد، و در فرض سؤال غسل استحاضه بکند.
سؤال166 :رحم زنى را طى یک عمل جراحى برداشته اند، خونهایى که بعداً مى بیند محکوم به چیست؟
پاسخ: اگر یائسه نشده و خون نشانه هاى حیض را دارا باشد،احتیاطاً احکام حیض را بر آن جارى کند.
سؤال 167:آیا زن حائض مى تواند در مجالس ختم قرآن که معمولا در ماه مبارک رمضان تشکیل مى شود شرکت کند و قرآن را گوش بدهد و مى داند در آن حال سوره هاى سجده داررا هم مى خوانند
پاسخ: مانعى ندارد و خواندن سوره هاى سجده دارجایز نیست ولى گوش دادن به آنها اشکال ندارد، ولى اگر آیه سجده را شنید باید ماننددیگران سجده کند.
سؤال 168:گاهى بانوان در مجالس ترحیم در مساجد با حالت عادت ماهانه شرکت مى کنند و جهل به حکم آن دارند، باید چه کرد؟
پاسخ: لازم است آنها را آگاه کنند که در چنین حالى به مسجد وارد نشوند و در صورت جهل معصیتى نکرده اند

سؤال 169:آیا زن در حالعادت مى تواند در حرم امامزادگان برود؟
پاسخ: اشکال ندارد.
سؤال 171 :آیا داخل شدن حائض وجنب در رواقها و قسمتهاى متصل به حرم امام رضا (علیه السلام) جایز است؟
پاسخ: اگر مسجد نباشد مانعى ندارد.
سؤال 172 :زنى حائض بوده و غسل حیض را فراموش کرده و مدتى نماز خوانده، البته براى نمازهاى خود وضو مى گرفته، آیا اگر در این مدت غسل مستحبى انجام داده باشد نمازهاى خود را قضا کند؟
پاسخ: چون غسل مستحبى کفایت از واجب نمى کند بایدغسل حیض کند و لازم است نمازهاى خود را قضا کند.
سؤال 173 :زنى حائض بوده و غسل حیض را فراموش کرده و مدتى نماز خوانده، البته براى نمازهاى خود وضو مى گرفته آیا نمازهاى او صحیح است؟
پاسخ: لازم است نمازهایى که در این مدت خوانده قضا کند بلى اگر در این مدت یک غسل واجب صحیح انجام داده، نمازهایى که بعد از آن غسل انجام داده صحیح است

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

ویژه نامه ماه مبارک رمضان




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -