انهار
انهار
مطالب خواندنی

حیض

بزرگ نمایی کوچک نمایی
.
استفتائات خون حیض آیت الله تبریزی قدس سره
[1] سئوال 256 ـ آیا عرق حائض پاک است ؟ و اگر پاى انسان آلوده به عرق جنب از حرام باشد به تشک , فرش و پتو سرایت نماید چگونه است ؟
پاسخ: بسمه تعالى عـرق حـائض پـاک اسـت و نـمـاز خواندن روى تشک و فرش وپتویى که عرق جنب از حرام به آن سرایت کرده مانعى ندارد ,واللّه العالم .
[2] سئوال 257 ـ بـا تـوجـه به این که امروزه زنان را به بقیع و حرم امامان آعلیهم السلام ـ راه نمى دهند آیا توقف آنان کنار دیوار بقیع براى زیارت در حال عادت ماهانه جایز است ؟
پاسخ: بسمه تعالى مانعى ندارد , واللّه العالم .
[3] سئوال 258 ـ آیا زن حائض غیر از حرم ائمه اطهار ـ علیهم السلام آیا می تواند وارد امام زاده ها شود ؟
پاسخ: بسمه تعالى رفتن آنها به امامزاده ها مانعى ندارد و حرم آنها حکم حرم ائمه اطهار ـ علیهم السلام ـ و مساجد را ندارد , واللّه العالم .
[4] سئوال 259 ـ در حالت یقین یا ظن به عدم طهارت , آیا براى زن لازم است قبل از هر نماز تفحص کند که آیا طاهر شده یا نه , درحالت شک چطور ؟
پاسخ: بسمه تعالى اگر در ظاهر قطع شود و یقین یا اطمینان به بازگشت خون قبل از ده روز دارد که از ده روز هم تـجـاوز نـمـى کـنـد , آثـار حـیض رامترتب کند , و اگر چنین نیست , چه در ظن و چه در شک واجب است تفحص کند , واللّه العالم .
[5] سئوال 260 ـ اگـر زنـى از دوران بلوغ تاکنون که بعد از ازدواج حیض نشده باشد احکام دینى اش چگونه است ؟
پاسخ: بسمه تعالى در صـورتـى کـه هـیـچ خونى نبیند اعمال طاهر را باید عمل کند , وچنانچه طلاق بگیرد در سن کـسـانـى باشد که حیض مى بینندباید عده زنهایى که حیض نمى بینند یعنى سه ماهه را نگه دارد ,واللّه العالم .
[6] سئوال 261 ـ در صـورتـى کـه در ایـام حیض مردى براى مجامعت درفرج , زن را اکراه کند ایا باز هم زن گناهکار است ؟
پاسخ: بسمه تعالى بر زن حائض جایز نیست که اختیارا تمکین کند , واللّه العالم .
[7] سئوال 262 ـ آیا زن مى تواند با مصرف قرص از خون حیض جلوگیرى کند؟ نماز و روزه اش چگونه است ؟
پاسخ: بسمه تعالى در صورتى که خوف ضرر مهمى باشد جایز نیست , و الا جایزاست .و در هر حال اگر خون لااقل تا سه روز ادامه پیدا نکند حکم استحاضه را دارد و با جلوگیرى از عادت , نماز و روزه صحیح است و در صورت تحقق حیض در اثر مصرف دارو حکم حیض مترتب مى شود , واللّه العالم .
[8] سئوال 263 ـ بـا عـمل جراحى رحم زنى را بیرون آورده اند خونى که ازراه مجراى طبیعى خارج مى شود محکوم به چیست ؟
پاسخ: بسمه تعالى چنانچه شرایط حیض را داشته باشد , حیض است , والا محکوم به استحاضه است , واللّه العالم .
[9] سئوال 264 ـ عادت ماهانه ام هفت روز بوده بعد از گذاشتن (( آیودى )) به ده روز مبدل شده تکلیف چیست ؟
پاسخ: بسمه تعالى اگر دو ماه متوالى ده روز خون دیده شود , عادت وى به ده روزمبدل مى شود , واللّه العالم .
[10] سئوال 265 ـ آیا زن حائض و نفساء مى توانند در سایر مساجد مدینه منوره عبور کنند ؟
پاسخ: بسمه تعالى عبور به طورى که از یک در وارد شود و از در دیگر خارج شود در غیر مسجد النبى( صلی الله علیه وآله و سلم ) و مسجد الحرام مانعى ندارد , واللّه العالم .
[11] سئوال 266 ـ زنـى پیش از وقت نماز خوابیده و بعد از دخول وقت بیدارشده , دیده حیض شده است , در حالى که نمى داند قبل ازدخول وقت حیض شده یا بعد از آن ایا قضاء لازم است ؟
پاسخ: بسمه تعالى شک در فوت دارد , و قضا لازم نیست .
[12] سئوال 267 ـ وطى در دبر زن حائض و غیر آن چه حکمى دارد ؟
پاسخ: بسمه تعالى در هر حال بر خلاف احتیاط است , واللّه العالم .
[13] سئوال 268 ـ تفخیذ و وطى در دبر و سایر لذات به جز آمیزش مستقیم باهمسر چه حکمى دارد؟ در حال حیض چطور؟
پاسخ: بسمه تعالى اسـتمتاع از همسر به هر نحوى که باشد مانعى ندارد , ولى وطى در دبر احوط ترک آن است .
و در حـال حیض وطى در قبل حرام است و احوط ترک وطى در دبر است , ولى سایر استمتاعات مانعى نـدارد گـر چه استمتاع از قسمتى که بین ناف تازانوهاست مکروه مى باشد , مگر آن که از روى ساتر باشد , واللّه العالم .

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -