انهار
انهار
مطالب خواندنی

مبارزه با پديده شوم تبعيض نژادى

بزرگ نمایی کوچک نمایی
اول فروردین/ 21 مارس
سیاست تبعیض نژادی شریرانه ترین و غیر قابل تحمل ترین سیاستها در نظامهای نژادی طبقاتی است که از جانب جامعه سفید پوستان سرمایه دار در آفریقای جنوبی ارائه شد که تحت هیچ قانون ، دین ، آداب و سنتی مشروعیت آن تجویز نشده است. تدوین سیاست " آپارتاید"* به شکل جدید و امروزی خود ، کار کمیسیون ویژه ای بود که از طرف دفتر مرکزی حزب ناسیونالیست آفریقای جنوبی در سال 1947 تشکیل شد. منظور از سیاست       " آپارتاید" این است که با جدا کردن سفید پوستان و غیر سفید پوستان از یکدیگر ، از اصطکاک و تصادم آنها در هر زمینه ای جلوگیری شود ( تا سفید پوستان فرصت کافی برای اعمال نظر و اجرای سیاستهای استعماری خود پیدا کنند ) و غیر سفید پوستان باید تحت قیومیت سفید پوستان به زندگی خود ادامه دهند. تبعیض نژادی علی رغم اینکه در دنیای پیشرفته امروز رواجی کامل دارد ، اما از هیچ فلسفه و پایه علمی برخوردار نیست.
سیاستی که حزب ملی کشور آفریقای جنوبی تحت عنوان آپارتاید از سال 1948تا 17 ژوئن 1991 اعمال کرد در حقیقت شکل به اصطلاح قانونی سیاست تبعیض نژادی بود که از اواسط قرن هفدهم همگام با آغاز استعمار اروپاییان در آفریقای جنوبی رواج داشت . آپارتاید صورتی از تبعیض نژادی وحشتناکی بود که شامل همه جنبه های زندگی افراد غیر سفید یعنی بیش از هشتاد درصد جمعیت کشورمی شد. سیاست آپارتاید ( نژادپرستی) ، گروههای نژادی را به سیاهان ، رنگین پوستان و هندوها تقسیم می کرد ، که در آن رنگین پوستان و هندیها گروههایی به شمار می رفتند که حکم سپر بلای اقلیت سفید پوست را در برابر اکثریت سیاه پوست داشتند. در این مسیر ، سفید پوستان تا جایی پیش رفتند که هسته مرکزی" آپارتاید" چند سال پیش از کسب پیروزی حزب کنگره در آفریقای جنوبی اعلام داشت که : هندیها ، بانتوها ( گروه نژادی در آفریقا که دارای لهجه ها و گویش های بسیاری است) و مردم دورگه بدانند که سیاست آپارتاید همه گروههای نژادی را فروتر از سفید پوستان می داند.
قاره آفریقا که 23 درصد کل مساحت زمین را داراست و بیش از 30 میلیون کیلومتر مربع وسعت و 8 درصد کل جمعیت جهان را در بردارد ، تاریخی شگفت آور و بسیار کهن دارد . این قاره زمانی از یک فرهنگ غنی بومی و اصیل برخوردار بوده است . آفریقا از قرن ششم تا نوزدهم به علت تجارت برده به دست اروپاییان ، متحمل ویرانی و لطمات زیادی شد ، و یکصد میلیون نفر از جمعیت خود را از دست داد.
در قرن نوزدهم که برده فروشی به شکل قدیم منسوخ شد ، استعمارگران اروپایی دریافتند که می توان از وجود آفریقاییها به عنوان کارگران ارزان و حتی مجانی ( یعنی صورت دیگری از بردگی ) در محل استفاده کرد تا بدین ترتیب هم از دسترنج آنها برخوردار شوند و هم به سرزمین های بکر این قاره حکومت کنند.
امروزه نژاد پرستی (Racism) اگر چه در اغلب کشورهای جهان هنوز به اشکال مختلف بر زندگی مردم سایه افکنده است اما هیچ جای دنیا مانند قاره آفریقا از این حیث تحت ستم نبوده است . سرانجام مبارزات آزادیخواهانه مردم آفریقای جنوبی علیه آپارتاید در جهان ، به نتیجه رسید و پس از کوششهای بسیار در 17 ژوئن 1991 پارلمان آفریقای جنوبی پس از 43 سال قانون آپارتاید را لغو کرد.
* واژه آپارتاید ، آپارتهاید و یا آپارتهید به معنی جدایی ، و در اصطلاح مساوی با تبعیض نژادی و راسیسم به معنی نژاد پرستی می باشد.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -