انهار
انهار
مطالب خواندنی

شرایط پرداخت

بزرگ نمایی کوچک نمایی

محصولاتي که با آب چاه به عمل مي آيند 

سؤال:  زكات‌ محصولاتي‌ مانند گندم‌ كه‌ بوسيله موتور از چاه‌ عميق‌ مشروب‌ شده‌، چه‌ مقدار است‌؟

جواب:  بايد ده‌ يك‌ بپردازد.

 انگور فبل از کشمش شدن 

سؤال:   اگر انگور را قبل‌ از كشمش‌ شدن‌ بفروشد در صورتي‌ كه‌ كشمش‌ آن‌ به‌ حدّ نصاب‌ برسد، آيا زكات‌ دارد؟

جواب: بايد زكات‌ بدهند.

 سکه ها 

سؤال:   آيا سكه‌هاي‌ بهار آزادي‌ و امثال‌ آن‌ از سكه‌هاي‌ متعلق‌ زكات‌ است‌؟

جواب: همه سكه‌ها، اگر به‌ حدّ نصاب‌ برسد متعلق‌ زكات‌ است‌.

 زکات نقدين 

سؤال:   در رساله توضيح‌ المسائل‌، مسأله 1422 و 1446 يكي‌ از شرايط‌ وجوب‌ زكات‌ در غلاّت‌ و انعام‌ را «بلوغ‌» و «عقل‌» صاجب‌ مال‌ دانسته‌ايد. و همچنين‌ فرموده‌ايد: «بتواند در آنها تصرّف‌ كند».

1) آيا «عقل‌» و «بلوغ‌» در وجوب‌ زكات‌ نقدين‌ نيز شرط‌ است‌؟

2) جمله «بتواند در آنها تصرّف‌ كند» به‌ معني‌ «در اختيار داشتن‌» است‌ يا به‌ معني‌ «عدم‌ الحجر» و عدم‌ السفاهه‌»؟

جواب:  1) بلي‌، شرط‌ وجوب‌ زكات‌ در نقدين‌ نيز «بلوغ‌» و «عقل‌» و «عدم‌ حجر» است‌.

2) مراد «عدم‌ حجر» است‌.

 طلايي که شامل زکات مي شود 

سؤال:   زكات‌ طلا، آيا براي‌ طلاي‌ سكّه‌دار است‌ يا طلاي‌ زينتي‌؟ و حدّ نصاب‌ آن‌ چيست‌؟

جواب: طلاي‌ سكّه‌دار كه‌ 15 مثقال‌ باشد زكات‌ دارد.

طلاي ازدواج 

سؤال:   آيا طلايي‌ كه‌ براي‌ ازدواج‌ و به‌ نيّت‌ آن‌ خريداري‌ شده‌ است‌، اگر به‌ حدّ نصاب‌ لازم‌ براي‌ وجوب‌ زكات‌ برسد، آيا زكات‌ بر آن‌ واجب‌ مي‌شود؟

جواب: بايد زكات‌ آن‌ را بدهد


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -