سؤال 55: آيا بعد از انجام غسل احتياجى به وضوء گرفتن براى نماز هست يا خير؟
جواب: در غسلهاى واجب غير از غسل استحاضه متوسطه و كثيره كه مربوط به خانمهاست، گرفتن وضوء براى نماز واجب نيست و در غسلهاى مستحب نيز با شرحى كه در مسأله 645 در رساله ذكر كردهايم گرفتن وضوء براى نماز واجب نيست.
سؤال 56 : آيا زن كه در عادت ماهيانه است مىتواند به مجالس سخنرانى و موعظه (دعا) و حتّى نماز جماعت و جمعه برود و به خطابه گوش دهد امّا نماز نخواند و كنار بنشيند؟
جواب: در غير مسجد مىتواند بنشيند و گوش بدهد.
سؤال 57: خانمى كه براى جلوگيرى از حاملگى از دستگاه آى يودى يا قرص استفاده مىكند اگر دراين حالت خونريزى يا لك بينى داشته باشد وظيفه چيست؟
جواب: در صورتى كه يك دفعه چند ساعت يا چند دقيقهاى باشد يا ابتدا و انتهاى آن كمتر از سه روز باشد حيض نيست و استحاضه است ولى اگر سه روز يا بيشتر باشد و مصادف با ايام عادت باشد حيض است و احكام هر دو از حيث غسل و وضوء و...در رساله مذكور است.
سؤال 58 : اگر كسى شب خوابهاى شهوتانگيز ببيند و در خواب تحريك شود امّا منى بيرون نيايد، ولى بعد از خواب قبل از ادرار عمل استبراء انجام مىدهد و مىبيند مقدارى ماده سفيد و تقريباً لزج مانند از او خارج مىشود در اينجا حكم و وظيفه شرعى چيست؟ يا اگر كسى در ماه رمضان با خود ملاعبه كند و احساس كند كه منى هم جهش كرده ولى از بيرون آمدن آن جلوگيرى كند، و بعد از چند دقيقه آب سفيدى ببيند روزه او چه حكمى دارد؟ يا اگر در حال بيدارى با توجه به تحريك (عمدى يا غير عمدى) قبل از ادرار و بر اثر تبراء از او اين مادّه بيرون آمد حكم چيست؟ و اگر همين عمل در ماه رمضان باشد و شخص از بيرون آمدن منى جلوگيرى كند و بعداً اين مادّه را ببيند حكم چيست؟
جواب: تا علم به خروج منى پيدا نكند غسل واجب نيست ولى اگر علم حاصل كرد در هر صورت جنب است و احكام جنابت مترتّب مىشود و غسل هم بايد بكند.
سؤال 59 : كسى كه پروستات عمل كرده و موقع مقاربت هم منى غسل خارج نمىشودو يقين دارد كه در مثانه مىريزد چون يكى از مواردِ جنابت دخول است كه چه منى خارج شود يا خير، بايد غسل كند حالا اگر اين آدم در خواب محتلم شود و وقتى كه بيدار شد احساس لذّت و سستى بدن كرد كه اين دو علت جنابت ولى چون در بيدارى هم منى خارج نمىشود و به مثانه مىريزد در خواب هم همين طور است، آيا غسل دارد يا خير؟
جواب: در صورتى كه يقين دارد كه منى از محلّ خود خارج شده است بايد غسل كند.
سؤال 60 : آياغسل جنابت فى نفسه و به خودى خود مستحب است يا خير؟ و اگر مستحب است آيا مىتوان با آن نماز خواند؟
جواب: بلى به خودى خود مستحب است و براى نماز خواندن واجب مىشود و نماز با آن را تا باطل است مىتواند بخواند و وضوء گرفتن واجب نيست.
جواب: با امكان غسل كردن، تأخير آن حرام است ولى اگر بتأخير انداخت تا وقت تنگ شد نماز با تيمم، صحيح است.
سؤال 62: اگر مسافرى در دريا جنب شد آنجا حمّام نيست و خاك هم ندارد تا تيمّم كند وقت نماز هم تنگ است لطفاً بفرمائيد وظيفهاش چيست؟
جواب: اگر غسل و تيمّم هيچيك ممكن نيست «فاقد الطهورين» است نماز را با همان حال بخواند و بعداً با تحصيل طهارت قضا كند.
سؤال 63 : اگر هنگام صبح بيدار شديم و متوجه شديم كه جنب شدهايم و آب و وقت لازم براى غسل نداريم براى خواندن نماز واجب صبح و ظهر و عصر و شام بايد چه كرد. و اگر در ماه مبارك رمضان بود آيا روزه ما صحيح است يا خير؟
جواب: در فرض مذكور لازم است كه تيمّم بدل از غسل كنيد و نماز صبح را بخوانيد و براى نمازهاى بعد نيز اگر ممكن است غسل كنيد و اگر در ماه رمضان بعد از طلوع فجر جنب شدهايد و اين جنابت چون در خواب عارض شده روزهتان صحيح است و براى نماز غسل و يا تيمم بدل از غسل كنيد و شرح آن در رساله توضيح المسائل مذكور است.
سؤال 64: آيا تماس بدن شخص جنب و يا شخص بدون وضو با جواهرات منقّش به تصوير "كعبه مقدس" يا آرم "اللّه" جايز است؟
جواب: جايز نيست .
س65: آيا غسل جمعه براى رفتن به نماز جمعه واجب است يا خير؟
جواب: غسل جمعه واجب نيست ولى با آن مىتوان نماز خواند و احتياج به وضوء نيست.
سؤال 66 : اگر در حين غسل بادى از مخرج غائط خارج شود و يا بول كند آيا اعاده غسل لازم است؟
جواب: غسل را به اتمام برساند ولى نمىتواند با آن نماز بخواند و براى نماز بايد وضوء بگيرد.
ج2:
سؤال 63 - جوانى كه چندى پيش با دخترى عقد بسته است و هنگام صحبت يا ديدن او يا تماس تلفنى با او بى اختيار مايعى به اندازه يك يا دو قطره از محلّ ادرارش بيرون مىآيد كه هيچ نشانهاى از منى بودن را ندارد و فقط چسبندگى جزئى در آن ديده مىشود. و در مورد نماز و روزه و غسل وظيفهاش چيست؟ و اصلاً آيا اين كار حلالست يا خير؟ و نمازها و روزههايى كه در اين مدّت انجام داده چه حكمى دارد؟
جواب: رطوبتى كه از وى خارج مىشود اگر نشانههائى كه در مسأله 347 توضيح المسائل ذكر شده نداشته باشد موجب غسل نميشود و آن رطوبت طاهر است و وضو را هم باطل نمىكند و اين كار از نظر شرعى هم اشكال ندارد و نماز و روزههائى كه انجام داده اگر آن رطوبت نشانههاىِ مذكور را نداشته باشد صحيح است.
سؤال 64 ـ چند سال قبل فردي براي مسجدي سنگي خريده كه در ساختمان آن به كار نرفته و اضافه آمده است . سنگ اضافي را در حمّام همان روستا بكار برده اند ، آيا در آن حمّام غسل كردن جايز است ؟ ، در صورت اشكال آيا مي شود پول سنگ را به مسجد برگرداند يا خير ؟
جواب: : در فرض سوال ، صاحبان سنگ اگر رضايت بدهند مانعي ندارد و در صورتي كه صاحبان آنها معلوم نباشد سنگها مجهول المالك به حساب مي آيند كه با اجازه حاكم شرع استفاده در حمام بلا مانع است .