انهار
انهار
مطالب خواندنی

احکام غسل

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال 55: آيا بعد از انجام غسل احتياجى به وضوء گرفتن براى نماز هست يا خير؟

جواب:  در غسلهاى واجب غير از غسل استحاضه متوسطه و كثيره كه مربوط به خانمهاست، گرفتن وضوء براى نماز واجب نيست و در غسلهاى مستحب نيز با شرحى كه در مسأله 645 در رساله ذكر كرده‏ايم گرفتن وضوء براى نماز واجب نيست.

سؤال 56 : آيا زن كه در عادت ماهيانه است مى‏تواند به مجالس سخنرانى و موعظه (دعا) و حتّى نماز جماعت و جمعه برود و به خطابه گوش دهد امّا نماز نخواند و كنار بنشيند؟

جواب:  در غير مسجد مى‏تواند بنشيند و گوش بدهد.

سؤال 57: خانمى كه براى جلوگيرى از حاملگى از دستگاه آى يودى يا قرص استفاده مى‏كند اگر دراين حالت خونريزى يا لك بينى داشته باشد وظيفه چيست؟

جواب:  در صورتى كه يك دفعه چند ساعت يا چند دقيقه‏اى باشد يا ابتدا و انتهاى آن كمتر از سه روز باشد حيض نيست و استحاضه است ولى اگر سه روز يا بيشتر باشد و مصادف با ايام عادت باشد حيض است و احكام هر دو از حيث غسل و وضوء و...در رساله مذكور است.

سؤال 58 : اگر كسى شب خوابهاى شهوت‏انگيز ببيند و در خواب تحريك شود امّا منى بيرون نيايد، ولى بعد از خواب قبل از ادرار عمل استبراء انجام مى‏دهد و مى‏بيند مقدارى ماده سفيد و تقريباً لزج مانند از او خارج مى‏شود در اينجا حكم و وظيفه شرعى چيست؟ يا اگر كسى در ماه رمضان با خود ملاعبه كند و احساس كند كه منى هم جهش كرده ولى از بيرون آمدن آن جلوگيرى كند، و بعد از چند دقيقه آب سفيدى ببيند روزه او چه حكمى دارد؟ يا اگر در حال بيدارى با توجه به تحريك (عمدى يا غير عمدى) قبل از ادرار و بر اثر تبراء از او اين مادّه بيرون آمد حكم چيست؟ و اگر همين عمل در ماه رمضان باشد و شخص از بيرون آمدن منى جلوگيرى كند و بعداً اين مادّه را ببيند حكم چيست؟

جواب:  تا علم به خروج منى پيدا نكند غسل واجب نيست ولى اگر علم حاصل كرد در هر صورت جنب است و احكام جنابت مترتّب مى‏شود و غسل هم بايد بكند.

سؤال ‏59 : كسى كه پروستات عمل كرده و موقع مقاربت هم منى غسل خارج نمى‏شودو يقين دارد كه در مثانه مى‏ريزد چون يكى از مواردِ جنابت دخول است كه چه منى خارج شود يا خير، بايد غسل كند حالا اگر اين آدم در خواب محتلم شود و وقتى كه بيدار شد احساس لذّت و سستى بدن كرد كه اين دو علت جنابت ولى چون در بيدارى هم منى خارج نمى‏شود و به مثانه مى‏ريزد در خواب هم همين طور است، آيا غسل دارد يا خير؟

جواب:  در صورتى كه يقين دارد كه منى از محلّ خود خارج شده است بايد غسل كند.

سؤال 60 : آياغسل جنابت فى نفسه و به خودى خود مستحب است يا خير؟ و اگر مستحب است آيا مى‏توان با آن نماز خواند؟

جواب:  بلى به خودى خود مستحب است و براى نماز خواندن واجب مى‏شود و نماز با آن را تا باطل است مى‏تواند بخواند و وضوء گرفتن واجب نيست.

جواب:  با امكان غسل كردن، تأخير آن حرام است ولى اگر بتأخير انداخت تا وقت تنگ شد نماز با تيمم، صحيح است.

سؤال 62: اگر مسافرى در دريا جنب شد آنجا حمّام نيست و خاك هم ندارد تا تيمّم كند وقت نماز هم تنگ است لطفاً بفرمائيد وظيفه‏اش چيست؟

جواب:  اگر غسل و تيمّم هيچيك ممكن نيست «فاقد الطهورين» است نماز را با همان حال بخواند و بعداً با تحصيل طهارت قضا كند.

سؤال 63 : اگر هنگام صبح بيدار شديم و متوجه شديم كه جنب شده‏ايم و آب و وقت لازم براى غسل نداريم براى خواندن نماز واجب صبح و ظهر و عصر و شام بايد چه كرد. و اگر در ماه مبارك رمضان بود آيا روزه ما صحيح است يا خير؟

جواب:  در فرض مذكور لازم است كه تيمّم بدل از غسل كنيد و نماز صبح را بخوانيد و براى نمازهاى بعد نيز اگر ممكن است غسل كنيد و اگر در ماه رمضان بعد از طلوع فجر جنب شده‏ايد و اين جنابت چون در خواب عارض شده روزه‏تان صحيح است و براى نماز غسل و يا تيمم بدل از غسل كنيد و شرح آن در رساله توضيح المسائل مذكور است.

سؤال 64: آيا تماس بدن شخص جنب و يا شخص بدون وضو با جواهرات منقّش به تصوير "كعبه مقدس" يا آرم "اللّه" جايز است؟

جواب:  جايز نيست .

س‏65: آيا غسل جمعه براى رفتن به نماز جمعه واجب است يا خير؟

جواب:  غسل جمعه واجب نيست ولى با آن مى‏توان نماز خواند و احتياج به وضوء نيست.

سؤال 66 : اگر در حين غسل بادى از مخرج غائط خارج شود و يا بول كند آيا اعاده غسل لازم است؟

جواب:  غسل را به اتمام برساند ولى نمى‏تواند با آن نماز بخواند و براى نماز بايد وضوء بگيرد.

ج2:

سؤال  63 - جوانى كه چندى پيش با دخترى عقد بسته است و هنگام صحبت يا ديدن او يا تماس تلفنى با او بى اختيار مايعى به اندازه يك يا دو قطره از محلّ ادرارش بيرون مى‏آيد كه هيچ نشانه‏اى از منى بودن را ندارد و فقط چسبندگى جزئى در آن ديده مى‏شود. و در مورد نماز و روزه و غسل وظيفه‏اش چيست؟ و اصلاً آيا اين كار حلالست يا خير؟ و نمازها و روزه‏هايى كه در اين مدّت انجام داده چه حكمى دارد؟

جواب:  رطوبتى كه از وى خارج مى‏شود اگر نشانه‏هائى كه در مسأله 347 توضيح المسائل ذكر شده نداشته باشد موجب غسل نميشود و آن رطوبت طاهر است و وضو را هم باطل نمى‏كند و اين كار از نظر شرعى هم اشكال ندارد و نماز و روزه‏هائى كه انجام داده اگر آن رطوبت نشانه‏هاىِ مذكور را نداشته باشد صحيح است.

سؤال  64 ـ چند سال قبل فردي براي مسجدي سنگي خريده كه در ساختمان آن به كار نرفته و اضافه آمده است . سنگ اضافي را در حمّام همان روستا بكار برده اند ، آيا در آن حمّام غسل كردن جايز است ؟ ، در صورت اشكال آيا مي شود پول سنگ را به مسجد برگرداند يا خير ؟

جواب:  : در فرض سوال ، صاحبان سنگ اگر رضايت بدهند مانعي ندارد و در صورتي كه صاحبان آنها معلوم نباشد سنگها مجهول المالك به حساب مي آيند كه با اجازه حاكم شرع استفاده در حمام بلا مانع است .


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -