انهار
انهار
مطالب خواندنی

شهادت آيه الله حاج شيخ حسين غفارى (1353)

بزرگ نمایی کوچک نمایی

شـيـخ حـسـيـن غفارى آذر شهرى ، در سال 1335 ه‍ ق برابر با 1295 شمسى در روستاى آذرشهر تبريز، در خانواده اى كشاورز و مذهبى متولد شد و ديـرى نـپـايـيـد كـه پـدرش را از دسـت داد و تـحـت كـفـالت بـرادر بـزرگـتـرش قـرار گـرفـت . دوران مـقـدمـاتـى تـحـصـيـل را در هـمـان زادگـاه خـود سـپـرى كـرد و آنـگـاه هـمـراه بـرادرش عـازم تـبـريـز گـرديـد. در تـبـريـز بـه آمـوخـتـن شـرح لمـعـه و اصـول و كـلام پـرداخـت . پـس از مـدتـى بـه آذر شـهـر بـر مـى گـردد و نـزد دايـى خـود، حـجـت الاسـلام سـيـد مـحـسـن مـيـر غـفـارى بـه فـراگـيـرى رسـائل و مـكـاسـب هـمـت مـى گـمـارد. سـرانـجـام پـس از 30 سـال زنـدگـانـى فـقـيـرانـه و تـحـصـيـل عـلوم ديـنـى در سـال 1365 ه‍ ق بـرابـر بـا 1324 شـمـسـى ، عـازم قم مى گردد و در آنجا به فراگيرى كفايه و مكاسب نزد آيات عظام بروجردى ، فيض قمى و خوانسارى بزرگ مى پردازد و پس از يازده سال ، قم را ترك كرده به تهران مى آيد.
 

مبارزات آيه الله غفارى
در سـال 1340 شـمـسـى ، زمـانـى كـه / مـنـصور، نخست وزير وقت ، طرح انجمنهاى ايالتى و ولايتى را مطرح كرد، آيه الله غفارى به سهم خود با مسافرتها و تماسهاى پيوسته كوشيد تا اين طرح شكل نگيرد.
در سال 1341، در اوج مبارزات روحانيت به رهبرى امام (ره )، ايشان با سخنرانيهاى مستمر خود كوشيد تا هرچه بيشتر جنايات رژيم را افشا كند.
او در محرم سال 1342، همزمان با شكل گيرى قيام خونين 15 خرداد، مبارزه عليه رژيم را وجهه همت خود ساخت و به تنوير افكار عمومى پرداخت .
در شب 12 محرم 42، هنگامى كه از سخنرانى برگشته بود ماءمورين رژيم به خانه اش ريخته و او را دستگير و زندانى كردند. اين بازداشت همراه بـا دسـتـگـيـرى ديگر روحانيان مبارز تهران و شهرستان بود. رژيم قصد داشت با دستگيرى بيش از آيه الله غفارى مورد بازجويى و شكنجه قرار گـرفـت . پس ‍ از آزادى همچنان به مبارزه خود عليه رژيم ادامه داد تا اينكه دوباره از طرف ماءموران ساواك دستگير و مورد بازجويى قرار گرفت . اما چون مدركى عليه او نيافتند، آزاد گرديد.
در سال 1350 بار ديگر دستگير و زندانى شد.
شـهيد در طى سالهاى 1353- 1350، به مبارزات خود شكل تازه اى داده و كمتر در ميان آشنايان ظاهر مى شدند. در تيرماه 1353، در تهران دستگير شدند كه اين آخرين دوران زندان اين مبارز نستوه بود.
برگه بازجويى شهيد آيه الله غفارى روح بزرگ و اراده مصمم و تزلزل ناپذير او را بخوبى نشان مى دهد:
س - چرا به زندان آورده شده ايد؟
ج - نمى دانم .
س - آيا قبلا به زندان آمده ايد؟
ج - نيامده ام ، آورده اند.
س - نظر شما راجع به شاهنشاه آريامهر چيست ؟
ج - ايشان با كودتاى پدرشان به سر كار آمدند و غاصب اند.
س - نظر شما راجع حزب رستاخيز چيست ؟
ج - اين حزب شه ساخته است ، به مردم هيچ ربطى ندارد.
س - نظر شما نسبت به آقاى خمينى چيست ؟
ج - من فكر مى كنم كسى كه مى تواند ايران را نجات دهد آيه الله خمينى است .
در طى اين بازجوئى ها، اين پير شصت ساله مبارز را تا سر حد مرگ مورد شكنجه قرار دادند، دندانها و دستهايش را شكستند.
پسر شهيد غفارى در مورد آخرين ملاقات پدر مى گويد:
((پدر را در آخرين ملاقات كشان كشان با پاها و دستهاى شكسته در حالى كه بيش از يكى دو دندان در دهانش باقى نمانده بود و سراسر صورت و انـدامـش زيـر شـكـنـجـه هـاى وحـشـيـانـه در هـم كـوبـيـده شـده بـود، روى زمـيـن كـشـيـده ، پـشـت مـيـز مـلاقـات آوردنـد. بـيش از يكى دو جمله ميان ما رد و بدل نشد.
او گفت : تصور نمى كنم ديگر يكديگر را ببينيم ...
صـحـبـت را بـه امـام مـوسـى بن جعفر (عليه السلام ) كشاند و چون نتوانست قطره هاى اشكش - را كه هيچ كس را جز خدا لايق ديدن آنها نمى دانست - با دسـتـانى كه بخاطر شكسته شدن استخوان هايش قدرت بالا آمدن نداشتند، بزدايد، سر را پايين آورد و به كمك زانوان در هم كوبيده اش آن قطرات پاك را از گوشه چشمانش سترد...
بـا ديـدن آن صـحـنـه بـا اعتراض از آنجا بيرون آمديم . فرداى همان روز شنيديم كه ساعت 2 بعد از ظهر (7 دى 1353) پدر از محيط رنج آورى كه آخرين مرحله امتحان بندگى را در آن گذراند، آسوده شده ، به وصال معبود رسيده است ))


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -