سؤال: شخصي بدون گرفتن وكالت در ذبح، از طرف عيالش يا شخص ديگري قرباني مينمايد، به اين خيال كه اذن فحوي از او دارد، و مطمئن است كه وقتي به طرف بگويد راضي است و خوشحال ميشود، اين نحو قرباني مجزي است يا نه؟
پاسخ: مجزي نيست.
سؤال: روزعيد بعض اشخاص بهقربانگاه ميروند، وبدون اينكه در قرباني نيابت داشته باشند خودشان براي رفقايشان قرباني ميكنند، آيا اين قرباني كافي است يا نه؟ و اگر كافي نيست، پول قرباني به عهده چه كسي است؟
پاسخ: كفايت نميكند، و پول از مال كسي خارج ميشود كه خرج كرده است، مگر آنكه غروري در بين باشد.
سؤال: شخصي در قرباني كسي را نايب خود كرد، و پس از آن به ديگري نيابت داد، ولي شخص اول ذبح نمود، آيا صحيح است؟
پاسخ: اگر اولي را از وكالت عزل نكرده كافي است، و مجرد نيابت دادن به دومي، عزل اولي از نيابت نيست.
سؤال: كسي را وكيل در قرباني نموده، آيا وكيل ميتواند به ديگري وكالت دهد؟
پاسخ: اگر وكالت داده كه وكيل خودش قرباني كند، نميتواند به ديگري وكالت بدهد.
سؤال: اگر انسان مريض نتواند در حج تمتّع قرباني كند، و به ديگري نيابت دهد، و نايب و وكيل فراموش كند، و در مدينه يا در ايران يادش بيايد كه قرباني نكرده است، وظيفهاش چيست؟
پاسخ: بر حج او اشكالي نيست، ولي قرباني بر ذمهاش باقي است كه بايد در سال آينده در مني انجام دهد، و اگر در ماه ذيحجه فهميد بايد در صورت امكان در همان ماه قرباني كند.
سؤال: مردي دو گوسفند قرباني خريده، كه يكي را براي خود و ديگري را براي زنش ذبح كند، آيا تعيين قرباني لازم است يا نه؟
پاسخ: بلي تعيين لازم است، و بدون آن كفايت نميكند.
سؤال: شخصي اجير شده تا حج نيابتي براي كسي انجام دهد، خود اين نايب براي قرباني كردن نايب ميگيرد، اكنون آيا شخصي كه قرباني ميكند منوب عنه خود را قصد كند يا منوب عنه اول را؟
پاسخ: احتياط آن است كه نيّت كندكه از طرف منوب عنه خودم براي منوب عنه اول، قرباني ميكنم.
سؤال: حاج پيش از قرباني خودش، ميتواند جهت ديگران قرباني كند يا نه؟
پاسخ: مانعي ندارد.
سؤال: كسي كه حج نيابتي انجام ميدهد، اگر در قرباني شخصي ثالثي را وكيل كرد، ذابح چگونه نيّت كند؟ آيا بايد نيّت كند كه به وكالت از ميّت قرباني ميكنم، يا بايد نيّت وكالت از نايب ميّت كند؟ در هر صورت آيا بايد نام ميّت را هم ببرد؟
پاسخ: ذابح نيّت كند: ذبح مينمايم اين گوسفند را براي آنچه در ذمه موكّل من است قربة الي اللّه و اگر نام ميّت را هم ذكر كند بهتر است.
سؤال: اگر زني بتواند خود عمل قرباني (ذبح) را انجام دهد مجزي است يا بايد نايب بگيرد؟
پاسخ: بلي، مجزي است.
سؤال: آيا زني كه نيابتاً به حج آمده در قرباني ميتواند نايب بگيرد؟
پاسخ: در قرباني مباشرت شرط نيست و نائب هم ميتواند ديگري را در قرباني وكيل نمايد.