انهار
انهار
مطالب خواندنی

نيابت در ذبح

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال: شخصي بدون گرفتن وكالت در ذبح، از طرف عيالش يا شخص ديگري قرباني مي‎نمايد، به اين خيال كه اذن فحوي از او دارد، و مطمئن است كه وقتي به طرف بگويد راضي است و خوشحال مي‎شود، اين نحو قرباني مجزي است يا نه؟

پاسخ: مجزي نيست.

سؤال: روزعيد بعض اشخاص به‎قربانگاه مي‎روند، وبدون اينكه در قرباني نيابت داشته باشند خودشان براي رفقايشان قرباني مي‎كنند، آيا اين قرباني كافي است يا نه؟ و اگر كافي نيست، پول قرباني به عهده چه كسي است؟

پاسخ: كفايت نمي‎كند، و پول از مال كسي خارج مي‎شود كه خرج كرده است، مگر آنكه غروري در بين باشد.

سؤال: شخصي در قرباني كسي را نايب خود كرد، و پس از آن به ديگري نيابت داد، ولي شخص اول ذبح نمود، آيا صحيح است؟

پاسخ: اگر اولي را از وكالت عزل نكرده كافي است، و مجرد نيابت دادن به دومي، عزل اولي از نيابت نيست.

سؤال: كسي را وكيل در قرباني نموده، آيا وكيل مي‎تواند به ديگري وكالت دهد؟

پاسخ: اگر وكالت داده كه وكيل خودش قرباني كند، نمي‎تواند به ديگري وكالت بدهد.

سؤال: اگر انسان مريض نتواند در حج تمتّع قرباني كند، و به ديگري نيابت دهد، و نايب و وكيل فراموش كند، و در مدينه يا در ايران يادش بيايد كه قرباني نكرده است، وظيفه‎اش چيست؟

پاسخ: بر حج او اشكالي نيست، ولي قرباني بر ذمه‎اش باقي است كه بايد در سال آينده در مني انجام دهد، و اگر در ماه ذيحجه فهميد بايد در صورت امكان در همان ماه قرباني كند.

سؤال: مردي دو گوسفند قرباني خريده، كه يكي را براي خود و ديگري را براي زنش ذبح كند، آيا تعيين قرباني لازم است يا نه؟

پاسخ: بلي تعيين لازم است، و بدون آن كفايت نمي‎كند.

سؤال: شخصي اجير شده تا حج نيابتي براي كسي انجام دهد، خود اين نايب براي قرباني كردن نايب مي‎گيرد، اكنون آيا شخصي كه قرباني مي‎كند منوب عنه خود را قصد كند يا منوب عنه اول را؟

پاسخ: احتياط آن است كه نيّت كندكه از طرف منوب عنه خودم براي منوب عنه اول، قرباني مي‎كنم.

سؤال: حاج پيش از قرباني خودش، مي‎تواند جهت ديگران قرباني كند يا نه؟

پاسخ: مانعي ندارد.

سؤال: كسي كه حج نيابتي انجام مي‎دهد، اگر در قرباني شخصي ثالثي را وكيل كرد، ذابح چگونه نيّت كند؟ آيا بايد نيّت كند كه به وكالت از ميّت قرباني مي‎كنم، يا بايد نيّت وكالت از نايب ميّت كند؟ در هر صورت آيا بايد نام ميّت را هم ببرد؟

پاسخ: ذابح نيّت كند: ذبح مي‎نمايم اين گوسفند را براي آنچه در ذمه موكّل من است قربة الي اللّه و اگر نام ميّت را هم ذكر كند بهتر است.

سؤال: اگر زني بتواند خود عمل قرباني (ذبح) را انجام دهد مجزي است يا بايد نايب بگيرد؟

پاسخ: بلي، مجزي است.

سؤال: آيا زني كه نيابتاً به حج آمده در قرباني مي‎تواند نايب بگيرد؟

پاسخ: در قرباني مباشرت شرط نيست و نائب هم مي‎تواند ديگري را در قرباني وكيل نمايد.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -