انهار
انهار
مطالب خواندنی

آیت الله العظمی مظاهری (مدظله)

بزرگ نمایی کوچک نمایی
استفتائات تقلید (آیت الله العظمی مظاهری مدظله)
تقلید از چند مجتهد در مسائل مختلف
سؤال 1:آیا لازم‌ است‌ ملتزم‌ به‌ عمل‌ به‌ فتوای‌ مجتهد واحد بود یا می‌توان‌ هر مسأله‌ای‌ را در هر زمانی‌ با استناد به‌ فتوای‌ مجتهدی‌ عمل‌ کرد؟
پاسخ:اگر اعلم‌ تشخیص‌ داده‌ نشده‌ باشد می‌تواند عرضاً و طولاً از یکی‌ یا بیشتر تقلید کند.
حکم اعمالی که بدون تقلید انجام شده است
سؤال2: کسی از اول بلوغ بدون توجه به مسأله تقلید اعمالی انجام داده است واکنون بنا دارد از حضرتعالی تقلید کند،حال تکلیف اعمالی که قبلاً انجام داده و اعمال بعدی او چیست؟
پاسخ: گذشته را حمل بر صحت کند و از الان به بعد طبق رساله عمل کند.
تخییر در تقلید
سؤال3:از آنجا که‌ تقلید اعلم‌ را واجب‌، و در زمانی‌ که‌ شناخت‌ اعلم‌ مشکل‌ باشد یا در صورت‌ تساوی‌ مجتهدین‌، تخییر را جایز دانسته‌اید:
الف) آیا این‌ تخییر ابتدائی‌ است‌ یا استدامه‌ای‌؟
ب‌) آیا می‌توان‌ (در این‌ زمان‌ که‌ تشخیص‌ اعلم‌ برای‌ اهل‌ علم‌ مشکل‌ و برای‌ عموم‌ مردم‌ محال‌ است‌) رأی‌ اکثریّت‌ مجتهدین‌ را ملاک‌ عمل‌ قرار داد؟
پاسخ: الف ) تخییر استدامه‌ای‌ است‌.
ب‌) از یکی‌ از آنها تقلید کند و می‌تواند از همه‌ یا اکثر یا اقل‌ به‌ طور تبعیض‌ تقلید کند و چند مرجع‌ تقلید داشته‌ باشد.
نیت در تقلید از مرجع
سؤال4: اگر انسان‌ نیّت‌ کند که‌ از فلان‌ مجتهد تقلید نماید،
الف) آیا با داشتن‌ چنین‌ نیّتی‌، تقلید محقّق‌ می‌شود؟
ب‌) با داشتن‌ نیّت‌ تقلید در سؤال‌ (الف)، حکم‌ باقی‌ ماندن‌ بر تقلید آن‌ مجتهد بعد از فوت‌ او چه‌ می‌باشد؟
ج‌) اگر جواب‌ سؤال‌ (الف) و (ب‌) منفی‌ باشد شرط‌ تحقّق‌ تقلید از مجتهد جامع‌ شرائط‌ چیست؟
پاسخ: الف) چون‌ تقلید نزد اینجانب‌ التزام‌ صرف‌ است‌، تقلید محقّق‌ می‌شود.
ب‌) چون‌ بقاء بر تقلید میّت‌ را به‌ صرف‌ التزام‌ جایز می‌دانم‌ بعد از فوت‌ آن‌ مجتهد بقاء در کلیه مسائل‌ جایز است‌.
ج‌) عمل‌ نیست‌ بلکه‌ صرف‌ التزام‌ است.
تقلید یا تحقیق در اصول دین
سؤال5:آیا واجب‌ است‌ که‌ اعتقاد انسان‌ به‌ اصول‌ دین‌ از روی‌ تحقیق‌ باشد یا این‌ که‌ تقلید از اهل‌ فن‌ کفایت‌ می کند؟
پاسخ: اگر یقین‌ پیدا کند کفایت‌ می کند.
انجام اعمال بر طبق فتوای مرجع غیرمشخص حی
سؤال6:اگر انسان‌ یقین‌ کند عملی‌ که‌ انجام‌ می‌دهد مطابق‌ فتوای‌ یکی‌ از مراجع‌ معظّم‌ تقلید است‌، کفایت‌ می کند؟
پاسخ:اگر مطابق‌ حی‌ّ باشد و اعلم‌ هم‌ احراز نشده‌ باشد کفایت‌ می کند.
قبول نداشتن پاره ای از فتاوا
سؤال7:برخی‌ افراد هستند که‌ برخی‌ از احکام‌ فقهی‌ را قبول‌ ندارند، حکم‌ این‌ افراد چیست؟
پاسخ:این‌ گونه‌ افراد گمراه‌ هستند و اگر بشود آنها را هدایت‌ نمود باید ارشاد کرد.
 
اطمینان در اصول دین
سؤال8: در رساله توضیح‌ المسائل‌ مرقوم‌ فرموده‌اید: «مسلمان‌ باید به‌ اصول‌ دین‌ اطمینان‌ داشته‌ باشد»:
1) اطمینان‌ چیست‌؟
2) آیا صرف‌ اطمینان‌ کافی‌ است‌ یا باید همراه‌ دلیل‌ باشد، عموم‌ مردم‌ به‌ توحید و عدل‌ و نبوّت‌ و امامت‌ و معاد اعتقاد و اقرار دارند ولی‌ نمی‌توانند بر این‌ معتقدات‌ دلیلی‌ اقامه‌ کنند، چه‌ وظیفه‌ای‌ دارند؟ آیا کافی‌ است؟
پاسخ:1) به‌ علم‌ عادی‌ که‌ عموم‌ مردم‌ آن‌ را دارند اطمینان‌ گفته‌ می‌شود در مقابل‌ علم‌ دقّیق‌ فلسفی‌.
2) همان‌ مقدار کفایت‌ می‌کند گرچه‌ خوب‌ است‌ اصول‌ دین‌ عموم‌ مردم‌ اجتهادی باشد.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -