انهار
انهار
مطالب خواندنی

{۵} مکروهات روزه

بزرگ نمایی کوچک نمایی
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِمِ
وَ اَلسَّلاَمُ عَلَى عِبَادِ اَللَّه
{۵} مکروهات روزه
    
انجام مواردی که مکروه هست روزه را باطل نمیکند ویانجام آنها ثواب روزه را کمتر می‌کند بنابراین ترک آنها بهتر است.
    
(۱) دوا ريختن به چشم و سرمه كشيدن در صورتي كه مزه يا بوي آن به حلق برسد.
آیةالله العظمی امام خامنه ای: ریختن دارو در چشم و سرمه کشیدن در صورتی که بو یا مزه ی آن به حلق برسد
آیةالله العظمی مکارم شیرازی: اگر یقین دارد به فضای حلق می رسد و فرو می رود برای روزه اشکال دارد
آیةالله العظمی جوادی آملی: سرمه كشیدن و دارو ریختن در چشم، هرچند در حلق، اثر آن را حسّ كند
(۲) انجام دادن هر كاري كه مانند خون گرفتن و حمام رفتن باعث ضعف مي شود.
آیةالله العظمی امام خامنه ای: هر کاری که سبب ضعف شود؛ (مانند خون دادن و حمام رفتن)
آیةالله العظمی جوادی آملی: حمّام رفتنی كه ایجاد ضعف كند، خون گرفتن با حجامت كه سبب ضعف شود؛ همچنین هر عملی كه ضعف‌آور باشد
(۳) انفيه كشيدن* اگر نداند كه به حلق مي رسد و اگر بداند به حلق مي رسد جايز نيست**.
* آیةالله العظمی سیستانی: دارو در بيني ريختن
** آیةالله العظمی امام خامنه ای: ریختن دارو در بینی در صورتی که به حلق نرسد
** آیةالله العظمی شبیری زنجانی: اگر نداند كه بلعيده مي شود، و اگر بداند بلعيده مي شود جايز نيست
** آیةالله العظمی سبحانی: اگر بداند به حلق می رسد نباید انجام دهد
** آیةالله العظمی جوادی آملی: انفیه ریختن در بینی
(۴) بو كردن گياههای معطر.
آیةالله العظمی امام خامنه ای: بوییدن گیاه خوشبو؛ (عطر زدن مکروه نیست)
آیةالله العظمی جوادی آملی: بوییدن گل‌ها و هر بویی؛ به ویژه گل نرگس.
(۵) نشستن زن درآب.
آیات عظام: گلپايگاني، صافي گلپايگاني: أحوط ترك نشستن زن است در آب است
آیةالله العظمی مکارم شیرازی: نشستن زن درآب بنابر احتياط
آیةالله العظمی جوادی آملی: نشستن در آب
(۶) استعمال شياف.
آیةالله العظمی مکارم شیرازی: استعمال شیاف به جهت درمان بنابراحتیاط
آیات عظام امام خامنه ای و جوادی آملی؛ این مورد را در رساله خود نیاورده اند
(۷) تر كردن لباس در بدن.
آیةالله العظمی امام خامنه ای: خیس کردن لباسی که بر تن است
آیةالله العظمی جوادی آملی: تَر‌ْ كردن لباس و پوشیدن آن برای خنک شدن
(۸) كشيدن دندان و هر كاري كه بواسطه آن از دهان خون بيايد.
آیةالله العظمی مکارم شیرازی: کشیدن دندان و هر کاری که سبب خون آمدن از دهان و موجب ضعف شود
آیةالله العظمی جوادی آملی؛ این مورد را در رساله خود نیاورده اند
(۹) مسواك كردن به چوب تر.
آیةالله العظمی مکارم شیرازی: مسواک کردن با چوب تازه
آیةالله العظمی جوادی آملی: مسواک كردن، به شرط اینكه مسواک خشک باشد؛ یا آب مسواکِ تر، از حلق فرو نرود
(۱۰) انسان بدون قصد بيرون آمدن مني زن خود را ببوسد، يا كاري كند كه شهوت خود را به حركت در آورد* و اگربه قصد بيرون آمدن مني باشد در صورتي كه مني بيرون آيد روزه او باطل مي شود**.
* آیةالله العظمی مظاهری: [و] هر کاری که شهوت را تحریک کند.
* آیةالله العظمی فاضل لنکرانی: و مطمئن باشد كه با اين قبيل كارها از او منی بيرون نمي آيد و اگر اطمينان نداشته باشد كه مني بيرون نمي آيد در صورتي كه مني بيرون آيد روزه او باطل مي شود.
* آیةالله العظمی شبیری زنجانی: و اگر با توجه به مسأله و به قصد بیرون آمدن منی باشد روزه او باطل می شود همچنین اگر به قصد بیرون آمدن منی نباشد ولی اطمینان داشته باشد که با این کار منی بیرون می آید و در این دو صورت اگر منی بیرون نیاید همانند کسی است که قصد روزه نکرده است.
* آیةالله العظمی سیستانی: بقیه مسأله را نفرموده است.
** آیات عظام: اراكي، خوئي، گلپايگاني، وحید خراسانی، صافي گلپايگاني، تبريزي، نوري: اگر به قصد بيرون آمدن مني باشد روزه او باطل مي شود.

** آیةالله العظمی سبحانی: اگر به قصد بيرون آمدن مني باشد روزه او باطل مي شود اگر چه منی بیرون نیاید.

** آیةالله العظمی امام خامنه ای: لمس کردن همسر و شوخی با او و هر کاری که موجب برانگیخته شدن شهوت شود

** آیةالله العظمی مکارم شیرازی: بوسیدن همسر بدون قصد بیرون آمدن منی، و هر کاری که شهوت را به حرکت دراورد، اما اگر به قصد بیرون آمدن منی باشد روزه او باطل می شود.

** آیةالله العظمی جوادی آملی: بوسیدن همسر؛ لمس او؛ به خیال‌آوردن صورت او؛ نگاه شهوت‌انگیز به او بدون قصد انزال منی، در صورتی که این کارها به صورت عادی باعث خروج منی از او نشده و منی هم خارج نشود.

(۱۱) آیةالله العظمی مظاهری: مسافرت برای فرار از روزه.
(۱۲) آیات عظام خوئی، گلپایگانی، صافی گلپایگانی، تبریزی، سیستانی، شبیری زنجانی، وحید خراسانی: بي جهت آب با چيزي در دهان كردن.
(۱۳) آیةالله العظمی امام خامنه ای: چشیدن غذا و مانند آن
(۱۳) آیةالله العظمی جوادی آملی: چشیدن غذا برای ادراک مزهٔ آن؛ ولی فرو بردن آن، روزه را باطل میكند.
(۱۴) آیةالله العظمی امام خامنه ای: مضمضه زیاد
(۱۵) آیةالله العظمی جوادی آملی: مكیدن چیزی مانند عقیق.
(۱۶) آیةالله العظمی جوادی آملی: مكیدن زبان طفل، اگر با رطوبت دهانش همراه نباشد و به حلق فرو نرود.
(۱۷) آیةالله العظمی جوادی آملی: جویدن غذا برای تغذیه طفل.
(۱۸) آیةالله العظمی جوادی آملی: دندان زدن و خُرد كردن غذا برای پرندگان.
(۱۹) آیةالله العظمی جوادی آملی: جویدن چیزی مانند سقز یا آدامس، هرچند مزه و بوی دهان را تغییر دهد، در صورتی که با موادی همراه نباشد.
آیةالله العظمی بهجت؛ این مسأله را در رساله فارسی خود نیاورده اند ولی بطور مبسوط در رساله عربی خود «وسیلةالنجاة ج ۱ ص ۳۰۹ آورده اند».
    
به نقل از:

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -