انهار
انهار
مطالب خواندنی

(۱۱) وظایف ما در دورن غیبت امام زمان (علیه السلام)

بزرگ نمایی کوچک نمایی
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِمِ.
وظایف ما در دورن غیبت امام زمان (علیه السلام)
زمان: ۶ اسفند ۱۴۰۲ مطابق با نیمه شعبان ۱۴۴۵.
مکان کاشان: خیابان شهید رجائی مسجد وثوق.
(جلسه اصناف و بازاریان)
مسأله شرعی:
برخی از معاملات حرام‏
{۱} خرید و فروش نجاسات؛ و همه مسکرات مایع.
{۲} خرید و فروش چیزهایی که از راه قمار یا دزدی به دست آمده باشد.
{۳} خرید و فروش چیزهایی که منافع معمولی آن‏ها حرام است، مانند آلات قمار و موسیقی.
{۴} خرید و فروش چیزهایی که مال نیست (مالیت ندارد)، مانند حشرات.
{۵} خرید و فروش کتاب‏های گمراه کننده (کتب ضاله).
{۶} فروش اسلحه به دشمنان اسلام و چیزهای دیگری که موجب تقویت آن‏ها بر ضد مسلمانان باشد.
{۷} معامله‏‌ای که در آن ربا باشد و...
    
موضوع بحث:
پنج وظیفه ما در دوران غیبت امام زمان (علیه السلام).
(۱) کسب دانش دین و فقه عبادات
(۲) اصلاح عبادات
(۳) اصلاح اخلاق
(۴) اصلاح معاملات
(۵) زمینه سازی برای فرج امام (علیه السلام)
    
توضیح موضوع بحث:
(۱) کسب دانش دین و فقه عبادات
کسب دانش آنقدر مهم است که در احادیث آمده:
{۱} الغدّ و الرّواح في تعليم العلم أفضل عند اللَّه من الجهاد.
صبح و شب در كار تعليم دانش بسر بردن نزد خدا از جهاد بهتر است.
{۲} طلب العلم أفضل عند اللَّه من الصّلاه و الصّیام و الحجّ و الجهاد فی سبیل اللَّه عزّ و جلّ.
کسب دانش نزد خدا از نماز و روزه و حجّ و جهاد در راه خدا عز و جل بهتر است.
{۳} لیس منّی إلا عالم أو متعلّم.
هیچ کس از من نیست به جز دانشمند یا دانش آموز.
{۴} ارزش بی نظیر جلسه دانش.
عَنْ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ (علیه السلام) قَالَ:
بَیْنَمَا أَنَا جَالِسٌ فِی مَسْجِدِ النَّبِیِّ (صلی الله علیه و آله و سلّم) إِذْ دَخَلَ أَبُوذَرٍّ فَقَالَ یَا رَسُولَ اللَّهِ جَنَازَةُ الْعَابِدِ أَحَبُّ إِلَیْکَ أَمْ مَجْلِسُ الْعَالِمِ
فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله و سلّم) یَا أَبَاذَرٍّ
الْجُلُوسُ سَاعَةً عِنْدَ مُذَاکَرَةِ الْعَالِمِ أَحَبُّ إِلَى اللَّهِ مِنْ أَلْفِ جَنَازَةٍ مِنْ جَنَازَةِ الشُّهَدَاءِ؛
وَ الْجُلُوسُ سَاعَةً عِنْدَ مُذَاکَرَةِ الْعِلْمِ  أَحَبُّ إِلَى اللَّهِ مِنْ قِیَامِ أَلْفِ لَیْلَةٍ یُصَلَّى فِی کُلِّ لَیْلَةٍ أَلْفُ رَکْعَةٍ؛
وَ الْجُلُوسُ سَاعَةً عِنْدَ مُذَاکَرَةِ الْعِلْمِ  أَحَبُّ إِلَى اللَّهِ مِنْ أَلْفِ غَزْوَةٍ؛
وَ قِرَاءَةِ الْقُرْآنِ کُلِّهِ؛
قَالَ یَا رَسُولَ اللَّهِ مُذَاکَرَةُ الْعِلْمِ خَیْرٌ مِنْ قِرَاءَةِ الْقُرْآنِ کُلِّهِ؟؟
فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله و سلّم):یَا أَبَاذَرٍّ
الْجُلُوسُ سَاعَةً عِنْدَ مُذَاکَرَةِ الْعِلْمِ أَحَبُّ إِلَى اللَّهِ مِنْ قِرَاءَةِ الْقُرْآنِ کُلِّهِ اثْنَا عَشَرَ أَلْفَ مَرَّة؛
{{{{ عَلَیْکُمْ بِمُذَاکَرَةِ الْعِلْمِ فَإِنَّ بِالْعِلْمِ تَعْرِفُونَ الْحَلَالَ مِنَ الْحَرَامِ }}}}
وَ مَنْ خَرَجَ مِنْ بَیْتِهِ لِیَلْتَمِسَ بَاباً مِنَ الْعِلْمِ؛
کَتَبَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ بِکُلِّ قَدَمٍ ثَوَابَ نَبِیٍّ مِنَ الْأَنْبِیَاءِ؛
وَ أَعْطَاهُ اللَّهُ بِکُلِّ حَرْفٍ یَسْتَمِعُ أَوْ یَکْتُبُ مَدِینَةً فِی الْجَنَّةِ؛
وَ طَالِبُ الْعِلْمِ أَحَبَّهُ اللَّهُ وَ أَحَبَّهُ الْمَلَائِکَةُ وَ أَحَبَّهُ النَّبِیُّونَ؛
وَ لَا یُحِبُّ الْعِلْمَ إِلَّا السَّعِیدُ وَ طُوبَى لِطَالِبِ الْعِلْمِ یَوْمَ الْقِیَامَةِ؛ یَا أَبَاذَرٍّ:
وَ الْجُلُوسُ سَاعَةً عِنْدَ مُذَاکَرَةِ الْعِلْمِ خَیْرٌ لَکَ مِنْ عِبَادَةِ سَنَةٍ صِیَامٍ نَهَارُهَا وَ قِیَامٍ لَیْلُهَا؛
وَ النَّظَرُ إِلَى وَجْهِ الْعَالِمِ خَیْرٌ لَکَ مِنْ عِتْقِ أَلْفِ رَقَبَةٍ؛
وَ مَنْ خَرَجَ مِنْ بَیْتِهِ لِیَلْتَمِسَ بَاباً مِنَ الْعِلْمِ کَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِکُلِّ قَدَمٍ ثَوَابَ أَلْفِ شَهِیدٍ مِنْ شُهَدَاءِ بَدْرٍ؛
وَ طَالِبُ الْعِلْمِ حَبِیبُ اللَّهِ؛
وَ مَنْ أَحَبَّ الْعِلْمَ وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ؛
وَ یُصْبِحُ وَ یُمْسِی فِی رِضَا اللَّهِ؛
وَ لَا یَخْرُجُ مِنَ الدُّنْیَا حَتَّى یَشْرَبَ مِنَ الْکَوْثَرِ وَ یَأْکُلَ مِنْ ثَمَرَةِ الْجَنَّةِ؛
وَ لَا یَأْکُلُ الدُّودُ جَسَدَهُ؛
وَ یَکُونُ فِی الْجَنَّةِ رَفِیقَ الْخَضِرِ (علیه السلام)؛
وَ هَذَا کُلُّهُ تَحْتَ هَذِهِ الْآیَةِ قَالَ اللَّهُ تَعَالَى
یَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ الَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجات .
پس وقتی حضرت میفرماید: عَلَیْکُمْ بِمُذَاکَرَةِ الْعِلْمِ!!
بخاطر این هست که: فَإِنَّ بِالْعِلْمِ تَعْرِفُونَ الْحَلَالَ مِنَ الْحَرَامِ.
    
(۲) اصلاح عبادات
متأسفانه عبادات بسیاری از اهل عبادت مخدوش است
{۱} در ترک انجام واجباتِ واجبات.
{۲} در خواندن نماز در لباس و مکان حرام.
{۳} در داشتن اخلاق های مذموم
{۴} در ترک سایر وظایف دینی همچون امر به معروف و نهی از منکر و جهاد و بویژه جهاد تبیین و روشنگری
{۵} در یاری نکردن دین و ولیّ دین.
{۶} در رسیدگی نکردن به فقرا.
{۷} در درد دین نداشتن و...
    
(۳) اصلاح اخلاق
{۱} اخلاق زشت با همسر
{۲} اخلاق زشت با فرزند.
{۳} اخلاق زشت با مشتری.
{۴} اخلاق زشت با زیردست مانند کارگر و خدمتکار و شاگرد.
{۵} اخلاق زشت با مردم.
{۶} همیشه عبوس.
مَن ساءَ خُلقُهُ ضاقَ رِزْقُهُ.
هركه اخلاقش بد باشد، روزیش تنگ شود.
منبع: غرر الحكم: 8023 منتخب میزان الحكمة: 184..

    
(۴) اصلاح معاملات
{۱} ترک گرانفروشی.
{۲} ترک تدلیس و فریبکاری.
{۳} ترک غش در معامله.
{۴} معاملات ربوی.
{۵} ترک قبول نکردن اقاله در معامله.
    
(۵) زمینه سازی برای فرج امام (علیه السلام)
{۱} منتظر واقعی بودن.
{۲} احیاء مراسم مربوطه مانند: دعای ندبه و زیارت آل یاسین و... .
{۳} انفاق در راه امام زمان (علیه السلام).
عَنِ اَلْحُسَيْنِ بْنِ أَبِي حَمْزَةَ قَالَ سَمِعْتُ  أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ «أَنْفِقْ وَ أَيْقِنْ بِالْخَلَفِ
وَ اِعْلَمْ أَنَّهُ مَنْ لَمْ يُنْفِقْ فِي طَاعَةِ اَللَّهِ اُبْتُلِيَ بِأَنْ يُنْفِقَ فِي مَعْصِيَةِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ
وَ مَنْ لَمْ يَمْشِ فِي حَاجَةِ وَلِيِّ اَللَّهِ اُبْتُلِيَ بِأَنْ يَمْشِيَ فِي حَاجَةِ عَدُوِّ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ»
 آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمودند:
«انفاق كن، و يقين بدار كه جاى آن پر خواهد شد؛ و بِدان كه چون كسى در راه طاعت خدا انفاق نكند، گرفتار آن خواهد شد كه در راه معصيت خداى عزّ و جلّ‌ انفاق كند، و كسى كه در پى حاجت دوست خدا گام نسپارد، گرفتار آن خواهد شد كه در پى حاجت دشمن خداوند رهسپار گردد.»
من لايحضره‌الفقيه، جلد ۴، صفحه ۴۱۲.
بحارالأنوار، جلد ۹۳، صفحه ۱۳۰.
{۴} خواندن ادعیه و دعاهای سلامتی آقا امام زمان (علیه السلام).
    


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -