انهار
انهار
مطالب خواندنی

بازخوانی فتنه از نگاه کارشناسان و فعالان سیاسی

بزرگ نمایی کوچک نمایی
بازخوانی فتنه از نگاه کارشناسان و فعالان سیاسی
فتنه ۸۸ سوءتفاهم نبود طراحی سرویسهای اطلاعاتی بود
در آستانه چهارمین سالگرد حماسه 9دی، جمعی از فعالان و چهره‌های سیاسی و تشکل‌های سیاسی و دانشجویی در اظهارات و بیانیه‌های جداگانه‌ای به واکاوی جریان فتنه ۸۸ و لزوم ریشه‌یابی این موضوع تاکید کردند.
آیت‌الله سیدمحمدرضا مدرسی‌یزدی، عضو فقهای شورای نگهبان در جمع ناظران انتخاباتی استان کرمان ضمن تشریح جایگاه مهم شورای نگهبان در حفظ و حراست از نظام و انقلاب، درباره فتنه ۸۸ گفت: عدم امکان تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری را هر انسان عاقلی که به فرآیند انتخابات، اندکی تأمل کند می‌فهمد. اینها را تمام افراد دست‌اندرکار و درگیر انتخابات، می‌دانند. عده‌ای که خودشان مدتی مجری انتخابات ریاست‌ جمهوری بوده و حتی برخی از آنها نقش نظارتی در انتخابات داشته‌اند، مثل آفتاب می‌دانستند که دارند دروغ می‌گویند. با این وجود باز هم در مقابل نظام اسلامی ایستادند.
وی با تأکید بر وظیفه مهم شورای نگهبان ادامه داد: کسانی که با اسلام، با ولایت‌فقیه، با شیعیان و با جمهوریت نظام مخالفند شورای نگهبان را هدف قرار می‌دهند چون نمی‌توانند ایستادگی این نهاد را تحمل کنند. زیرا اگر شورای نگهبان محکم و استوار باشد و مسیر خودش را بپیماید، همه نقشه‌های آنها بر باد می‌رود. طبیعی است که آنها هر کاری که بتوانند علیه شورای نگهبان انجام می‌دهند. لذا از داخل، از بیرون، سرویس‌های جاسوسی و عناصر معاند داخل همه این هدف را دنبال می‌کنند که شورای نگهبان را تضعیف کنند.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر تداوم فتنه گفت: از حرکات و رفتار فتنه‌گران معلوم است که قصد آنها برای فتنه‌انگیزی ادامه دارد. آنان هنوز هم توبه نکرده‌اند. هر وقت، در لفظ و در عمل اعلام کردند که توبه کرده‌اند، معلوم می‌شود که دیگر فتنه‌انگیزی آنان، ادامه ندارد.

طراحی سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم، رئیس‌ سازمان عقیدتی سیاسی ارتش نیز در جمع دانشجویان دانشگاه امام علی(ع)، با بیان این که فتنه ۸۸ نتیجه طراحی و برنامه‌ریزی طولانی‌مدت و بسیار پیچیده سرویس‌های اطلاعاتی دشمنان ملت ایران و در رأس آنها آمریکا بوده است، تأکید کرد: مقام معظم رهبری، ولی‌امر مسلمین در یکی از سخنرانی‌های خود در آن سال فرمودند که طراحی و مدیر صحنه این فتنه در بیرون از مرزها قرار دارد و در داخل نیز برخی دانسته و برخی نیز ندانسته با آنها همکاری کردند.
وی خاطر نشان کرد: اهانت فتنه‌گران به ساحت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در روز عاشورا، توهین به ارزش‌های اسلامی و اعتقادات دینی مردم، زیر سوال بردن نهادهای قانونی نظام، شبهه‌آفرینی علیه نظام اسلامی و شعارهای ساختارشکنانه؛ از جمله پیامدهای منفی این فتنه بود.
آل‌هاشم دیگر اثرات فتنه ۸۸ را تغییر رفتار آمریکا و غرب و تشدید تحریم‌ها علیه ایران عنوان کرد و افزود: قبل از فتنه، ادبیات دشمنان نرم‌تر بود ولی بعد از فتنه لحن آنان عوض شد به گونه‌ای که با تشدید تحریم‌ها با فتنه‌گران همراهی کردند. وی افزایش مطالبات دشمن در موضوع هسته‌ای را از دیگر پیامدهای تأسف برانگیز فتنه ۸۸ دانست و تصریح کرد: این فتنه بهانه به دست دشمن داد و موجب افزایش امید به براندازی نظام جمهوری اسلامی از سوی آنان شد.

دسته‌کشی خیابانی برای خواسته‌ ناحق
همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین محمد محمدیان مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، در مصاحبه‌ای خاطر نشان کرد: فتنه‌گران کسانی بودند که همیشه از قانون‌مداری دم می‌زدند ولی خیلی زود چهره واقعی خود را به مردم و نظام نشان دادند و بجای اینکه از طریق قانونی مطالبات خود را پیگیری کنند با دسته‌کشی خیابانی و به زور قصد داشتند خواسته ناحق خود را طلب کنند.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در خاتمه خاطر نشان کرد: یکی از مهمترین پیام‌های حماسه 9 دی این است که هر کسی که بر خلاف آحاد مردم حرکت و به جای اتکا به قانون بخواهد با زور و ساختارشکنی مطالبات خود را طلب کند، اولین چیزی را که در مقابل خود خواهد دید خشم، عصبانیت و انزجار مردم و ملت ایران اسلامی است.

توبه راه بازگشت
به گزارش خبرگزاری‌ها، حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی معاون اول قوه قضائیه نیز با حضور در مراسم عزاداری دهه آخر صفر حزب موتلفه‌ اسلامی، اظهار داشت: خداوند از کسانی که فتنه سال ۸۸ را به راه انداختند نگذرد چرا که ظلم بزرگی به انقلاب اسلامی کردند.
وی با تأکید بر اینکه راه بازگشت از این ظلم بزرگ به انقلاب عذرخواهی، ندامت و پشیمانی است، گفت: باید عذرخواهی و اظهار ندامت کنند نه اینکه بر یک موضوع باطل ایستادگی داشته باشند.
معاون اول قوه قضائیه ادامه داد: فتنه‌گران در انتخابات سال ۸۸ فضا را به گونه‌ای جلوه دادند که دشمن فکر کرد جای پایی در نظام جمهوری اسلامی دارد بنابراین معتقدم که تنها راه بازگشت توبه، اظهار ندامت و عذرخواهی از ملت ایران و خداوند است.

ریشه‌یابی برای جلوگیری از تکرار فتنه
همچنین غلامعلی حداد عادل، در برنامه تلویزیونی«دیروز، امروز، فردا» گفت: اگر حوادث سال ۸۸ را تحلیل و ریشه‌یابی نکنیم و با عبارت‌های احساسی و عاطفی داستان را تمام کنیم، معلوم نیست کار درستی کرده باشیم. آیا چیزی که در سال ۸۸ اتفاق افتاد یک سوءتفاهم بوده که باید فراموش شود؟ بنده چنین اعتقادی ندارم. اگر موضع‌گیری‌ها، بیانیه‌ها، مصاحبه با بیگانگان، موضع‌گیری بیگانگان نسبت به اتفاقات کشور... را بررسی کنیم می‌بینیم جفای بزرگی به کشور و انقلاب شده است. وی ادامه داد: چه تضمینی هست که دوباره فردا این اتفاقات تکرار نشود ما مایلیم این اتفاقات تکرار نشود و هر کاری که می‌شود باید در این مسیر انجام شود. یکی از راه‌های جلوگیری از تکرار این اتفاقات این است که مقصر مشخص شود.
نماینده مردم تهران تصریح کرد: آدم‌هایی که با اصل نظام مخالف بودند و انتخابات را قبول نداشتند و رای هم نداده بودند شعار نوشتند که رای ما را پس دهید.

9 دی؛ نمایش وحدت بود
حجت‌الاسلام رحیمیان هم در این برنامه گفت: منظور از وحدت چیست و یا کیست؟ اگر مسئله مردم است، مردم وحدت خود را در روز نه دی ۸۸ به نمایش گذاشتند. جمعیتی که روز نه دی آمدند فقط منحصر به یک جناح خاص سیاسی نبود و همه مردم حضور داشتند. بسیاری از افراد را در متن راهپیمایی دیدم که به آن دو کاندیدا رای داده بودند. این وحدت همچنان برقرار است. جامعه ما در عرصه‌های مختلف وحدت خود را حول محور نظام، انقلاب و ولایت همواره نشان داده است. این وحدت الان هم وجود دارد و باید از آن صیانت کرد.
وی افزود: جریانی که در خدمت یا هماهنگ با دشمنان کینه‌توز اسلام حرکتی را انجام دادند که در جهت براندازی نظام بود و منشا آثار بسیار بدی برای اسلام و انقلاب بود. پاسخگوی خون‌های ریخته شده کیست؟ پاسخگوی آبروی ریخته شده نظام کیست؟

بیانیه جبهه پیروان خط امام و رهبری
جبهه پیروان خط امام و رهبری نیز به مناسبت سالگرد ۹ دی بیانیه‌ای صادر کرد که در بخشی از آن آمده است؛ «شاید ساده‌اندیشی باشد که هشدارهای مکرر رهبری معظم انقلاب اسلامی مدظله ‌العالی را در ارتباط با فتنه ۸۸ تنها در حد مطالبه برخورد با یکی چند انسان فتنه‌گر خلاصه کنیم. رویه انبیاء و اولیاء الهی برخورد با جهل است تا جاهل.
اگرچه جاهل در مقابل عمل خود مسئول است. اما تجربه گرانسنگ برخورد با فتنه نبایستی فدای ساده‌اندیشی و یا تندروی عده‌ای خاص گردد. تجربه فتنه ۸۸ پیام همیشگی خود را دارد که دشمن خارجی بیدار است اگر ما بخواب برویم به فرمایش مولای‌مان امیرالمومنین علی علیه‌السلام دشمن بخواب نمی‌رود، تجربه سال ۸۸ به ما می‌گوید ماهیت فتنه خود باطل است و همه ظرافت امر فریب نخوردن و سکوت نکردن در مقابل فتنه است.»

بیانیه بسیج دانشجویی
بسیج دانشجویی نیز در بیانیه‌ای تاکید کرد؛ «حق رای دادن و موثر بودن این رای در تعیین سرنوشت کشور از اساسی‌ترین حقوق شهروندان هر جامعه است، کودتای فتنه‌گران علیه رای مردم در سال ۸۸ بزرگ‌ترین نقض حقوق شهروندی بود، دولت محترم اگر در پی استیفای حقوق شهروندان است، ابتدا باید با اصلی‌ترین ناقضان حقوق شهروندی مردم در سال ۸۸ که علیه رای ۴۰ میلیونی ملت دست به کودتا زدند، برخورد کند و حامیان آنان را طرد کند.
سران فتنه که مطابق اصول فقهی و حقوقی مفسد فی‌الارض محسوب شده حکم آنان اعدام می‌باشد، تاکنون با صبر مردم و رأفت نظام اسلامی به پای دار مجازات کشانده نشده‌اند، لکن اکنون که پرده‌دری و جسارت فتنه‌گران در چند ماه اخیر هویدا گشته و کار بدان جا رسیده است که ادعا می‌کنند: «از طلب ۸۸ گذشتیم!»، ما دانشجویان انقلابی مطالبه محاکمه هرچه سریع‌تر فتنه‌گران و سران فتنه را از دستگاه قضا داریم.»


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -