انهار
انهار
مطالب خواندنی

نماز جمعه راوند ۲۶ اسفند ۱۴۰۱ مطابق با ۲۴ شعبان المعظّم ۱۴۴۴

بزرگ نمایی کوچک نمایی
خُطبه اول:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ
    
الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ ثُمَّ الصَّلَاهُ وَ السَّلَامُ عَلَى سَیِّدِنَا وَ نَبِیِّنَا و حبیبنا و شَفیع ذنوبنا أبِی القَاسِمِ المصطفی مُحَمَّدٍ (صلی الله وعلیه وآله وسلّم) وَ عَلَى أهلِ بَیتِهِ الطَّیِّبینَ الطَّاهِرینَ المَعصُومینَ المُقَرَّبینَ المُنتَجَبین وَ لَا سِیَّمَا بَقیَّةِ الله فِی الأرَضین وَاللَّعْنَةُ اللَّهِ ‏عَلَى أَعْدَائِهِمْ أَجْمَعِینَ من الآن إلَی یَومِ الدِّینَ.
اوصيکم يا عبادالله و نفسی بتقوي الله.
خود و شما نمازگزاران و بزرگواران را؛ به داشتن تقوا سفارش می کنم.
    
برخی از آثار و برکات تقوا از منظر مرحوم امام:
امام خمینی اثر تقوا را پاک شدن نفس از کدورت‌ها و آلایش‌ها می‌داند که به ‌دنبال آن اعمال نیکو تاثیر بیشتری در آن داشته و به هدف نزدیک‌تر می‌شود.
سرّ بزرگ عبادات نیز که تمرین انسانی و نفوذ اراده آن است، بهتر انجام می‌گیرد.
تقوا نه‌تنها سبب تقویت اراده می‌شود، قوای مادی انسان را نیز تحت سیطره ملکوت نفس قرار می‌دهد.
بنابراین اگر کسی تقوا پیشه سازد، اهل سعادت و نجات خواهد شد. امام‌ خمینی قبولی عبادت را از مهم‌ترین آثار تقوا شمرده است.
و معتقد است تقوای باطن که تطهیر نفس از اخلاق ناپسند است، از شرایط صحت نماز اهل باطن است و انسان تا به مرتبه تقوا و ایمان نرسیده باشد، نمازش معراج مؤمن و سبب قرب الهی نیست، بلکه همچنان در بیت نفس است.
و کسی که به تمام مراتب تقوا می‌رسد، عقل، روح و قلب و تمام قوای ظاهری و باطنی‌اش سالم می‌ماند و دشمنی‌ها از باطنش ریشه‌کن می‌شود.
امام خمینی تقوا را در گستره علم، ضامن حفظ اعتماد و سعادتمندی در دنیا و آخرت و تربیت صحیح نسل‌های آینده دانسته و معتقد است تطمیع‌ها و تهدیدها در دانشمند متقی تاثیر نمی‌گذارد و او را از رسالتش باز نمی‌دارد. امام‌ خمینی علم بدون تقوا را موجب فساد و تباهی می‌داند.
 به اعتقاد امام‌ خمینی ضرر عالم بی تقوا برای اسلام بیش ‌از هر شخص دیگری است و چه‌بسا عالم بی تقوا که با کتاب و سنت، مردم را منحرف کند و آنها را به‌گونه‌ای مطرح کند که موجب انحراف مردم شود.
  
خُطبه دوم:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ
    
الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ وَ الصَّلَاهُ وَ السَّلَامُ عَلَى سَیِّدِنَا وَ نَبِیِّنَا و حبیبنا و شَفیع ذنوبنا أبِی القَاسِمِ المصطفی مُحَمَّدٍ (صلی الله و علیه و آله و سلّم) وَ عَلَى أهلِ بَیتِهِ الطَّیِّبینَ الطَّاهِرینَ المَعصُومینَ المُقَرَّبینَ المُنتَجَبین وَ لَا سِیَّمَا بَقیَّةِ الله فِی الأرَضین و صلّ علي امیرالمؤمنین و صلّ علي فاطمة الزهرا سيدة نساء العالمين و صلّ علي الحسن و الحسين سيدي شباب أهل الجنة و علي علي بن الحسين و محمد بن علي و جعفر بن محمد و موسي بن جعفر و علي بن موسي و محمد بن علي و علي بن محمد و الحسن بن علي و الخلف الصالح القائم المنتظر المهدي حججك علي عبادك و خلفائك في ارضك.
أعوذ بالله من شرور أنفسنا و من سيئات أعمالنا
عبادالله اوصيکم و نفسي بتقوي الله فانه امان من النار و مفتاح للجنة.
بار ديگر خود و شما برادران و خواهران نمازگزار و بزرگوار را به تقوای الهی دعوت ميكنم.
برخی از مناسبتهای مهم:
مهمترین مناسبت شمسی:

۲۵ اسفند ۱۳۷۳ سالروز درگذشت یادگار امام مرحوم حاج احمدآقا میباشد.
مرحوم حاج احمد آقا چهره ارزشمندی بود که بسیاری خواستند به واسطه او در نظام و انقلاب اسلامی اخلال ایجاد کنند اما آرزوهایشان را با خود به گور بردند و نتوانستند این چهره ارزشمند وفادار و صادق و شاخص انقلاب و نظام  منحرف کند.
 
جاه طلبها خواستند او را در ابتدای ارتحال مرحوم امام (قدّس سرّه) در مقابل مقام معظم رهبری امام خامنه ای (حفظه الله) که ولایت و رهبریش تازه شروع شده بود قرار دهند ولی آن مرحوم با بصیرت و آگاهی و هوشیاری کامل نقشه های آنها را باطل و نقش بر آب کرد و آرزوهای آنها را مثل آرزوی های کسانی که از ابتدای انقلاب تا آن زمان و از آن زمان تا این زمان در صدد ضربه زدن به نظام مقدّسمان بودند دست نایافتنی کنند.
 
از اول شکل گیری نظام مقدّسمان؛ علاوه بر سران استکبار جهانی و صهیونیسم جهانی و رؤسای جمهوری آمریکا همچون: کارتر، ریگان، بوش پدر و پسر، کلینتون، ترامپ و رئیس حواس پرت فعلی آمریکا که خود را برتر از همه ی سران دنیا میدانند؛ با همدستی بسیاری از نمک خورهای نمکدان شکن که تا بالاترین قدرت سیاسی کشور در برخی از قوا و نمایندگی و وزارت و مسؤولیتهای کلیدی کشور و استانها و شهرها بعلاوه منافقین و تجزیه طلبهای برخی از استانها و تروریستهای سنگدل تمام زور و تلاش خود را علیه نظام بکار گرفتند ولی جز خفّت و خواری چیزی نصیبشان نشد.
 
 
لذا از همین تریبون نماز جمعه به استکبار و صهیونیسم جهانی میگویم که از نابودی و خفّت و ذلّتی که نصیب گذشتگانتان شد عبرت بگیرید و بدانید همچنانکه چهل سال است برای صدمه و نابودی ایران و نظام مقدسمان غلطی نکردند شما نیز نمیتوانید غلطی کنید به ویژه اینکه الآن استکبار به این نتیچه رسیده که ایران کشوری قدرتمند و شکست ناپذیر است و مجبورند در مقابل قدرت ایران دستهای خود را روی سر بگیرند.
 
و بدانند که ایران عزیز در صدد است دنیا را برای پذیرش حکومت جهانی مولای عالم حضرت خاتم الأوصیاء یعنی حضرت مهدی آماده کنند تا بساط ظلم در جهان برچیده شود.
برخی از مناسبتهای قمری:
(۱) پایان ماه معظم شعبان.
ماه شعبان ماهی است که روزی مؤمنان برای ماه مبارک رمضان افزون می‏شود، و بهشت در این ماه زینت می‏شود. به دلیل آن‌که روزی‏ مؤمنان در این ماه برای ماه رمضان تقسیم‏بندی می‏شود، نام این ماه را شعبان قرار داده‌اند.
ماه شعبان ماهی است که به اعمال خوب انسان هفتاد برابر پاداش داده می‏شود، و کارهای زشت انسان آمرزیده می‏شود، و مورد مؤاخذه واقع نمی‌گردد و عمل نیک پذیرفته می‌گردد.
خدا به بندگان نیک خود مباهات می‌نماید، و از عرش عظمت و قدرت خود به روزه‌داران و عبادت‏کنندگان نظر رحمت می‌افکند، و به سبب ایشان به حاملان عرش خود مباهات می‌نماید...».
اگر خدای ناکرده اهمالی در استفاده از این ماه نورانی و معظّم شد این دعا خوانده شود.
اَللّهُمَّ اِنْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنا فیما مَضى مِنْ شَعْبانَ فَاغْفِرْ لَنا فیما بَقِىَ مِنْهُ
خدایا! اگر در آن قسمت از ماه شعبان که گذشته ما را نیامرزیده اى در آن قسمت که از این ماه مانده، ما را بیامرز.
اگر بخواهیم مشمول آمرزش الهی قرار گیریم خود نیز باید بخشنده دیگران باشیم و دلهایمان را از کینه ها خالی کنیم.
    
برخی از آثار کینه
(۱) نابودکننده خوبی ها
امام على (علیه السلام):« اَلغِلُّ یُحبِطُ الحَسَناتِ؛ كینه، خوبى ها را نابود مى كند.»
(۲) ایجاد فتنه
امام على (علیه السلام): «سَبَبُ الفِتَنِ الحِقدُ؛ علت فتنه ها و آشوب ها كینه توزى است.»
(۳) ایجاد اندوه و عذاب
امام على (علیه السلام):«اَلْحَقودُ مُعَذَّبُ النَّفْسِ، مُتَضاعَفُ لهَمِّ؛ كینه‏توز، روحش در عذاب است و اندوهش دو چندان.»
غررالحكم، ج۱، ص ۱۶۸، ح۶۴۲۹.
همان، ج۴، ص ۱۲۱، ح۵۵۲۲.
همان، ح ۱۹۶۲.
(۲) در استانه ورود به ماه مبارک رمضان
در تمام سال، ماهى به عظمت ماه پربرکت رمضان نیست؛ زیرا ماهى است که خداوند آن را جهت اهداى بالاترین هدیه خود به جهان بشریّت، یعنى «قرآن مجید» برگزیده است.
از سوى دیگر، ماهى است که شب قدر در آن واقع شده، شبى که مقدّرات یکسال انسانها - بر حسب شایستگى ها و لیاقت هایشان - تعیین مى گردد و عبادت آن برتر از عبادت هزار ماه است!
از سوى سوم، بهار عبادت و ماه تعلیم و تربیت، ماه طهارت و پاکى، و ماه تقوا و خودسازى است; ماهى که مراحل قرب الهى و سیر و سلوک الى اللّه را با گام هاى سریع و استوار مى توان پیمود.
در اهمّیّت این ماه همین بس که پیغمبر اکرم (صلى الله علیه وآله و سلّم) در آستانه ماه مبارک رمضان طىّ خطبه اى چنین فرمود:
«اى مردم! ماه خدا با برکت و رحمت و مغفرت به شما روى آورده؛ ماهى که نزد خدا برترین ماه هاست، روزهایش برترین روزها، و شبهایش برترین شبها، و ساعاتش برترین ساعات است.
ماهى است که در آن:
(۱) به میهمانى خدا دعوت شده اید،
(۲) و مورد کرامت و احترام الهى قرار گرفته اید؛
(۳) نفس هاى شما در آن حکم تسبیح را دارد،
(۴) خواب شما در آن عبادت،
(۵) عمل شما مقبولِ (درگاه الهى)
(۶) و دعاى شما در آن مستجاب است!
با نیّت هاى صادق و قلب هاى پاک از خدا بخواهید که شما را موفّق به روزه این ماه و تلاوت قرآن در آن کند؛ زیرا شقىّ و دور از سعادت کسى است که در این ماه (که دریاى رحمت الهى موّاج است) از رحمت و مغفرت او محروم گردد...».
سپس دستورهاى مؤکّدى درباره صدقه به نیازمندان، احترام به بزرگترها، محبّت به کوچکترها، صله رحم، حفظ زبان و چشم و گوش از گناه، نوازش یتیمان و توبه از گناه، دعا کردن ـ به ویژه هنگام نمازها ـ فرمود: سپس درباره اهمّیّت افطارى دادنِ روزه داران سخن گفت، تا آن جا که حتّى کسانى که توانایى ندارند، مى توانند با دانه اى خرما یا جرعه اى از آب در این کار خیر شرکت جویند!
در پایان خطبه فرمود:
(۱) «اى مردم! درهاى بهشت در این ماه گشوده است، از خداوند بخواهید آن را به روى شما نبندد،
(۲) و درهاى دوزخ بسته است، از پروردگارتان بخواهید آن را به روى شما نگشاید!
(۳) و شیاطین در این ماه در زنجیرند، از خداوند بخواهید آنها را بر شما مسلّط نکند!»
امیر مؤمنان على(علیه السلام) عرض کرد: یا رسول اللّه! برترین اعمال در این ماه چیست؟ فرمود: پرهیز از گناهان!»
خوشبخت و سعادتمند کسانى هستند که ارزش والاى این ماه را بشناسند و از برکاتِ بى پایان آن بهره گیرند و مشکلات معنوى و مادّى خود را به برکت روزه ها و عبادات در این ماه حل کنند.
البتّه براى بهره گیرى بیشتر از برکات مادّى و معنوى و آثار و ثواب هاى ماه مبارک رمضان، نباید تنها به روزه گرفتن اکتفا کرد، بلکه باید از گناهان اجتناب نمود و با خودسازى و مراقبت و دورى از آلودگى ها، جان خویش را در معرض وزش نفحات رحمانى و عنایات ویژه سبحانى قرار داد.
بارالها! همه ما را موفّق بدار، و قرین رحمت و عنایت کن.
۱. امالى صدوق، صفحه ۹۳، حدیث ۴ و بحارالانوار، جلد ۹۳، صفحه ۳۵۶.
    
(۳) ۲۸ شعبان سال ۵۰ قمری سالروز مرگ «مغیره بن شعبه» (لعنة الله علیه)
«مغیره بن شعبه» از اصحاب پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلّم) و از افرادی است که در ماجرای هجوم به خانه فاطمه زهرا (سلام الله علیها) نقش داشته است.
او از سوی خلیفه دوم به حکومت بحرین و بصره و کوفه‌ گمارده شد و در حکومت معاویه نیز حاکم کوفه بود. او بر منبر مسجد کوفه، آقا أمیرالمؤمنین علی (علیه السلام) و شیعیانش را لعن می‌کرد.
    
بیان دو نکته:
(۱) تشکر ویژه از اهل علم و طلاب.
اهل علم و طلاب عزیزی که اولاٌ: به اسلام عشق و ارادت دارند.
ثانیاً: به انقلاب و نظام ارادت دارند و با رفتارهای زیبنده و حسنه خود (مانند داشتن اخلاق حسنه و شرکت در نماز جمعه) الگوی مردم هستند.
(۲) تشکر ویژه از بانوان محجبه.
حجاب ارزشمن و موجب زیبایی دختران و بانوان است.
متاسفانه برخی تصور میکنند حجاب داشتن با زیبا بودن منافات دارد، درصورتیکه خانم ها میتوانند ضمن رعایت حجاب، زیبا و شیک باشند. همچنین عده ای دیگر، زیبا بودن را با نمایش جاذبه های جنسی زنانه اشتباه میگیرند.
درحالیکه نمایش بدن نه تنها هیچ تناسبی با زیبایی ندارد بلکه موجب زشتی واقعی و دوری از خداوند سبحان است.
در انسان گرایش به جمال و زیبایی، چه به معنی زیبایی دوستی و چه به معنی زیبایی آفرینی که هنر نامیده می شود، وجود دارد. انسان می خواهد لباسش زیبا باشد، اتاقش زیبا باشد، از طرفی دوست دارد زیبایی بیافریند؛ مثل مسئله هنر که خلق زیبایی است و اصلا انسان جذب زیبایی می شود، چه آن چیز انسان باشد، کتاب باشد، حرف و سخن باشد، ساختمان و مجسمه باشد و...
حجاب چیست؟
حجاب یعنی دختران و بانوان در مقابل مردان نامحرم مو، گردن و گوش را با روسری، شال یا مقنعه و بدن را با لباسی که برآمدگی های بدن (جاذبه جنسی زنانه) را نمایش ندهد بپوشانند. درواقع درمقابل نامحرم فقط گردی صورت و دست ها تا مچ باز میماند.
همچنین طوری لباس نپوشند که وقتی در خیابان راه میروند بخاطر مدل عجیب و غریب لباس یا رنگ های نامتعارف آن، انگشت نمای دیگران شوند.
در هر صورت برخی متاسفانه قدر مهر و رأفت نظام و اولیاء دلسوز نظام به ویژه مهر و علاقه و محبت رهبری معظم انقلاب را ندارند و با بدحجابی و بی حجابی و کشف حجاب به نظام و بویژه خون شهدا دهن کجی میکنند و گاهی فضاهای عمومی و معابر  مردم را از نظر اخلاقی و معنوی ناامن میکنند.
به این بزرگواران میگویم ما و شما با یکدیگر فرزندان این آب و خاکو این کشور عزیزیم و باید دوش به دوش هم در مقابل دشمنان اسلام و دین و نظام و کشورمان بایستیم و بجنگیم تا اسباب زیبایی معنوی کشورمان باشیم.
لذا چون برخی رعایت نمیکنند الحمدلله قانون حجاب در کشور تصویب شده که به بدحجابها و بی حجابها سرویس و خدمات اداری و قانونی انجام نشود و در اماکن کسب و کار خود رعایت کنند.
لذا اگر نافرمانی شد و به دو تذکر مسؤولین انتظامی و ناهیان از منکر اعتنا نکردند در مرحله سوم محل کسبشان پلمپ میشود.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -