انهار
انهار
مطالب خواندنی

استفتائات کسب های حرام- آیت الله العظمی وحید مدظله

بزرگ نمایی کوچک نمایی
استفتائات کسب های حرام- آیت الله العظمی وحید مدظله
کروات
سوال 259 : آیا کروات بستن جایز است؟
پاسخ:اگر کروات شعار غیر مسلمین حساب شود جایز نیست و اگر شعار نباشد اشکال ندارد .
آلات موسیقی مثل تار
سوال 260 : آیا شنیدن موسیقی که ملایم یا غمگین است یعنی مناسب مجالس لهو و لعب نیست حرام است یا نه؟
پاسخ:استماع موسیقی که با آلات لهو مثل تار و پیانو و سنتور نواخته می‌شود، در صورتی‌که مناسب با مجالس لهو و لعب باشد حرام است و اگر مناسب با مجالس لهو و لعب نباشد بنابر احتیاط واجب جایز نیست، و استماع آنچه که با آلات مشترکه نواخته می‌شود، در صورتی‌که مناسب با مجالس لهو و لعب باشد جایز نیست.
یادگیری آلات موسیقی مثل سنتور
سوال 261 : رفتن به کلاس آموزش آلات موسیقی مثل سنتور و یادگیری آن چه حکمی دارد؟
پاسخ:استفاده از آلات موسیقی مثل سنتور و خرید و فروش آن و یاد گیری آن جایز نیست .
خرید و فروش سازهای موسیقی سنتی و استعمال آن
سوال 262 : حکم خرید و فروش ساز های موسیقی سنتی و همچنین نواختن آن را برای استفاده شخصی بیان فرمایید ، البته در صورتی که مورد استفاده در مجالس لهو و لعب نباشد.
پاسخ:خرید و فروش آن حرام و باطل است، و همچنین نواختن آن ولو براى استفاده شخصى حرام است و از گناهان کبیره مى باشد ولو مورد استفاده در مجلس لهو و لعب نباشد، آلات موسیقى حتى سنتى، آلات مختصه به لهو است و اشتغال به آن، اشتغال به ملاهى است، و بنابر احتیاط واجب خرید و فروش سازهای کوچک که برای بازی بچه ها است، جایز نمی باشد.
سوال 263 : حکم شرعی غنا چیست؟
هر صدایى که مناسب با مجالس لهو و لعب باشد حرام است و تشخیص موضوع با عرف است.
چهچهه زدن در مداحی و قرائت قرآن
سوال 264 : آیا چهچه زدن در مداحی یا قرائت قران یا اذان و هرچیز دیگر اشکال دارد؟ اگر تفصیلی دارد لطفا بیان کنید.
پاسخ:اگر غناء نشود و به حد غناء نرسد اشکال ندارد .
مجالس عروسی
سوال 265 : شرکت در مجالس زنانه (عروسی) که هیچ گونه مردی نمی باشد حتی بچة ممیز، اگر روی میز بزنند و خانم ها برقصند چه حکمی دارد؟
پاسخ:احتیاط واجب انجام ندادن این دو کار است.
اجاره دادن یا فروختن منزل در صورت علم به استفاده حرام از آن
سوال 266 : آیا می توانیم منزلمان را به کسی اجاره داده یا بفروشیم که می دانیم در آن منزل عمل حرام انجام می دهد؟
پاسخ:در فرض مذکور در صورتی که در عقد اجاره طرفین بر انجام آن کار حرام توافق نکرده اند ، و فروشنده یا اجاره دهنده به قصد کار حرام ، آن معامله را انجام نداده باشد، بیع و اجاره جایز است.
خرید و فروش عروسک
سوال 267 : خرید و فروش و نگهدارى انواع عروسک اعم از انسانى و یا حیوانى چه حکمى دارد؟
پاسخ:خرید و فروش و نگهدارى آن جایز است اگرچه احتیاط مستحب ترک است.
نقاشی انسان یا حیوان
سوال 268 : آیا نقاشی کشیدن از انسان یا حیوان اشکال شرعی دارد؟
پاسخ:بنابر احتیاط واجب باید از نقاشى کردن انسان یا حیوان اجتناب شود.
بازی با شطرنج
سوال 269 : آیا بازى با شطرنج جایز است؟
پاسخ:در صورتی که برد و باخت مالی باشد حرام است ، ودر صورتی که برد و باخت مالی نباشد بنا بر احتیاط واجب اکید حرام است ، و زمانی برد و با خت نیست که قرار نباشد چیزی به برنده بدهند و فقط بازی کردن باشد .
پاسور بازی
سوال 270 : بازی با پاسور چه حکمی دارد؟
پاسخ:با برد و باخت حرام است و بدون آن بنابر احتیاط واجب أکید جایز نیست.
بازی با تخته نرد
سوال 271 : حکم بازی کردن با تخته نرد چیست؟
پاسخ:در مفروض سؤال با شرط بندی جایز نیست و بدون آن بنا بر احتیاط واجب اکید جایز نیست.
احضار روح
سوال 272 : آیا احضار روح جایز است ؟
پاسخ:جایز نیست.
تسخیر جن
سوال 273 : آیا تسخیر جن برای حل مشکلات مردم مؤمن جایز است ؟
پاسخ:تسخیر جن در صورتى که موجب ضرر به کسى باشد که ضرر رساندن به او جائز نیست حرام است.
ناسزا گفتن والدین به فرزند یا معلّم به شاگرد
سوال 274 : در مواردی که والدین به فرزندان و یا معلمین به دانش آموزان عباراتی از قبیل «نفهم، بی شعور،....» را به کار می برند، آیا مرتکب معصیت می شوند؟
پاسخ:در مورد معلم کلماتی که موجب اهانت به مؤمن است، جایز نیست ، چه طرف بالغ باشد یا غیربالغ، و در والدین هم احتیاط در ترک است .
خلف وعده
سوال 275 : حکم خلف وعده مرد نسبت به همسر و فرزندانش چیست؟
پاسخ:خلف وعده جایز است ولی کراهت شدید دارد ، و در صورتی که هنگام وعده دادن بنای بر خلف وعده داشته حرام است، و بنابر احتیاط واجب در صورتی که نمیخواهد به وعده وفا کند از وعده دادن به اهلش مثل همسر وفرزندان باید اجتناب نماید .
تراشیدن ریش و ریش پروفسوری
سوال 276 : تراشیدن ریش تمام صورت چه حکمى دارد و آیا مى توانیم ریش پروفسورى بگذاریم یعنى ریش چانه را نزده و ریش قسمتهاى دیگر را بتراشیم؟
پاسخ:بنابر احتیاط واجب تراشیدن ریش چانه یا قسمتى از آن جایز نیست و اگر به مقدارى ریش بگذارد که عرفاً صدق کند ریش دارد کافى است و ریش پروفسورى در صورتى که عرفاً صدق کند که ریش دارد ، مانعى ندارد.
گرفتن اجرت بر تراشیدن ریش
سوال 277 : آیا گرفتن اجرت در قبال تراشیدن ریش تمام صورت جایز است؟
پاسخ:تراشیدن ریش چانه یا قسمتى از آن بنابر احتیاط واجب جایز نیست و اخذ اجرت بر آن بنابر احتیاط واجب حرام است.
تراشیدن ریش در صورت تمسخر و مشقت
سوال 278 : آیا تراشیدن ریش در موردى که موجب مسخره شدن باشد جایز است؟
پاسخ:احتیاط واجب این است که ریش را نتراشد مگر اینکه نتراشیدن موجب سخریه و مهانت شدید باشد که عقلاء تحمّل این سخریه و مهانت را نداشته باشند.
شنیدن غیبت کسی که او رانمی شناسد ولی عکس او را دیده
سوال 279 : آیا گوش دادن به غیبت در مورد کسی که او را نمی شناسیم هیچ برخورد و ملاقاتی با او نداشته ایم وفقط عکس او را دیده ایم، جایز است؟
پاسخ:در مفروض سؤال احتیاط واجب در ترک گوش دادن است.
رقص
سوال 280 : حکم رقصیدن مرد جلوی مرد، و زن جلوی زن، و مرد اجنبی جلوی محارمش، یا رقصیدن محارم جلوی یکدیگر و همچنین رقصیدن زن و شوهر جلوی یکدیگر چیست؟
پاسخ:در تمام صور مذکوره احتیاط واجب در ترک است ، و فقط رقصیدن زن جلوی شوهرش در صورتی که زن یا مرد دیگری چه محرم و چه نا محرم نبیند، جایز است.
استمناء (خود ارضائی) بانوان
سوال 281 : حکم استمناء برای خانمها چست؟
پاسخ:د رحرمت استمناء فرقی بین زن و مرد نمی باشد.
ملاعبه بدون قصد استمناء
سوال 282 : آیا بازی کردن و ملاعبه در صورتی که منی بیرون نیاید و قصد استمناء هم نداشته باشد، جایز است؟
پاسخ:در فرض مذکور ملاعبه شخص با خودش اگر به قصد تحریک شهوت باشد بنابر احتیاط واجب ترک شود.
راه درمان خود ارضائی
سوال 283 : جوانی هستم که مبتلا به خود ارضائی شده ام، چه راهی برای درمان خود ارضائی پیشنهاد می شود؟
پاسخ:اینکه شما گرفتار این مفسده شده اید ، قابل حل است .چون یک خصوصیت بسیار مهم ومفید و ارزشمند هنوز در شما باقی است ،وآن اینکه شما عمل بد خود را بد می بینید ، وای بحال کسانی که عمل بد خود را خوب می بینند (زیّن له سوء عمله). شما بااین خصوصیت می توانید گذشته را جبران کنید ، ودر آینده یک شخصیت مفید باشید. پیشنهادات کلی: 1 - سعی کنید نماز خود را اول وقت بخوانید . 2- بعد از نماز صبح دعای عهد را که آخر مفاتیح است بخوانید ،وتوسل به صاحب خود ولی عصر علیه‌السلام داشته باشید . 3- اول صبح پنج مرتبه آیة الکرسی را بخوانید . نسبت به خود ار ضایی: 1. با پزشک مشورت کنید . 2. ورزش بیشتر بنمایید . 3. خود را به خواندن داستان انبیاء و بزرگان مشغول کنید . 4. در صورتی که توانایی جسمی داشته باشید روزه مستحبی بگیرید. 5. از مطالعه و فکر و هرچه که موجب تحریک شهوت می شود دوری کنید. 6. از معاشرت با اشخاص آلوده اجتناب نموده و با دوستان متدین همنشینی و رفاقت داشته باشید. 7. در مجالس دینی و مذهبی و مجالس اهل بیت علیهم السلام شرکت کنید. 8. سعی کنید وقت اضافه ای برای شما باقی نماند. 9. بعد از خستگی کامل به رختخواب بروید. 10. وسائل و مقدمات ازدواج خود را فراهم آورید، خداوند به شما کمک خواهد فرمود.
عطر برای بانوان
سوال 284 : آیا خانمها می توانند در خارج از منزل از عطر استفاده نمایند؟
پاسخ:اگر به صورتی باشد که بوی آن به نامحرم برسد بنابر احتیاط واجب جایز نیست.
حکم تقلّب در امتحان
سوال 285 : آیا تقلب در امتحان جایز است؟
پاسخ:جایز نیست.
سیگار
سوال 286 : آیا سیگار کشیدن جائز است؟
پاسخ:در صورتی که ضرر معتنی به داشته باشد ، جایز نیست .
مخالفت با دستور پدر و مادر
سوال 452 : اینجانب می خواهم به وطن پدری خود برگردم ولی پدر و مادرم مخالف هستند، آیا می‌توانم بدون اذن آنها بروم اگر چه ناراضی باشند؟
پاسخ:اگر موجب اذیّت پدر و مادرتان شود جائز نیست. (استفتاء/2570) (منهاج 2/29)
حصول رضایت پدر یا درمان دختر
سوال 470 : شخصی به دلیل مداوای فرزند دختر معلول پنج ساله خود به اجبار از وطن خود به شهر دیگری نقل مکان نموده است و پیگیر مداوای فرزند خود است، ادامه درمان، فقط با سکونت موقت (سه سال) در شهر دوم امکان پذیر است، در صورتی که پدر بزرگ دختر با سن هفتاد سال رضایت به سکونت پسر خود (پدر دختر معلول) در شهر دوم نداشته باشد و فقط دارای همین پسر و سه فرزند دختر متأهل دیگر باشد ، این شخص بین دو واجب،کدام را انتخاب نماید. برای پسر حصول رضایت پدر یا درمان دختر، فقط یکی امکان پذیر است؟
پاسخ:در صورتیکه سکونت در آن شهر باعث اذیت پدر نشود عمل بر طبق رضای او لازم نیست و اگر باعث ایذاء او می شود باید اهمّ را بگیرد پس اگر درمان فرزند شما اهمّ باشد مقدّم خواهد بود. (استفتاء/12620)
استفاده از ماهواره برای مقاصد مباح و شرعی
سوال 486 : آیا استفاده از آنتن ماهواره برای مقاصد مباح و شرعی چه حکمی دارد؟ (با توجه به اینکه اینجانب یک محقق هستم و درباره مسیحیت و یهودیت تحقیق می‌کنم)
پاسخ:در فرض سؤال در صورتی که خوف انحراف عقیده یا سستی در مسائل شرعی نباشد و یا ارتکاب حرام برای دیگران نیز پیش نباید، اشکالی ندارد. (استفتاء/13188) (منهاج 3/م 8)
منع والدین از مسجد رفتن فرزندشان
سوال 487 : آیا منع پدر از آمدن به مسجد نافذ است و باید پذیرفت؟ در رابطه با مادر چگونه است و اگر والدین با شرایع دینی معاند باشند؛ چگونه است؟
پاسخ:اگر رفتن به مسجد موجب اذیّت شدن آنها گردد رفتن جایز نخواهد بود مگر برای امر واجبی مثل یاد گرفتن حکم شرعی که مورد نیازاو باشد و مگر در فرضی که آنها از نماز ومسجد و غیر آن چون مظاهر و نمادهای اسلامند متنفّر باشند که در این دو صورت اطاعت آنها واجب نیست. (استفتاء/3497) (منهاج 2/م 29)
مجسّمه سازی و خرید و فروش و نگهداری آن
سوال 503 : لطفا حکم مجسمه سازی، آموزش آن، نگهداری مجسمه، خرید و فروش و نصب و ارائه آن در اماکن عمومی را توضیح دهید؟
پاسخ:ساختن مجسمه جاندار حرام است و همینطور گرفتن اجرت بر ساخت آن حرام است و خرید و فروش و نگهدارى آن جایز است گرچه احتیاط مستحب در ترک آن است. (استفتاء/2164) (منهاج 3/م 16 با حاشیه 787)
هدیه به مدیران دولتی و شرکتها
سوال 504 : حکم استفاده از هدایایی را که مشاوران، پیمانکاران و … بواسطه جایگاه شغلی و دولتی، به مدیران دولتی و شرکتها میدهند بیان فرمایید و آیا ناچیز بودن هدیه ( مانند سررسید، کارت تبریک، شکلات و ….) موجب تفاوت در حکم است؟
هدیه اگر براى تطمیع و وادار کردن گیرنده هدیه به تخلّف از قانون یا شرع باشد مثل اینکه بخواهد حق دیگران را تضییع نماید گرفتن آن جایز نیست و در صورتى که براى تسهیل در امر هدیه دهنده باشد خلاف اخلاق ایمانى است و اگر براى تشویق زیردستان از طرف کارفرما است مانعى ندارد. (منهاج 3/م 32) (استفتاء/2073)
شرکت در مجالس عروسی که در آن موسیقی پخش می‌شود
سوال 523 : در بعضی مجالس عروسی موسیقی تند پخش می‌شود، حکم شرکت در این مجالس چیست و اگر بعد از حضور ما موسیقی شروع شود می توان مجلس را ترک کرد و توهین به صاحب مجلس نیست؟
پاسخ:در صورتی که موسیقی مناسب با مجالس لهو و لعب است شرکت کردن در آن مجلس جائز نمی‌باشد و در مفروض سؤال در صورتی که احتمال تأثیر می دهید باید نهی کنید و در ادامه آن مجلس را ترک نمائید. (استفتاء/10907) (منهاج 3/م 17)

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -