انهار
انهار
مطالب خواندنی

آیةالله العظمی مکارم شیرازی (مدّظلّه) در باره متولیان و اختیاراتشان

بزرگ نمایی کوچک نمایی

بسم الله الرحمنالرحمن
پاسخ های آیةالله العظمی مکارم شیرازی (مدّظلّه) در باره متولیان و اختیاراتشان
    
{1} محدوده اختیارات متولی مسجد
سؤال: لطفاً در مورد محدوده اختيارات متولّى مسجد به سؤالات زير پاسخ دهيد.
الف: اگر براى متولّى شرعى و قانونى مسجد (كه حتّى سند شش دانگ ملك وموقوفات به نام اوست و واقف او را به عنوان متولّى منصوص مسجد تعيين نموده، واختيارات كامل در اداره امور مسجد به وى داده) عدم صلاحيّت امام جماعت، ثابت شود، آيا مى‌تواند او را از اقامه نماز در مسجد منع كند؟
ب: در صورتى كه امام جماعت به گفته متولّى مسجد اعتنا نكرده، و به نماز جماعت مبادرت ورزد، نمازش چه حكمى دارد؟
ج: به طور كلّى، رضايت يا عدم رضايت متولّى شرعى و قانونى مسجد در صحّت وعدم صحّت جماعت تأثير دارد؟
پاسخ الف ‌تا ج: متولّى در عزل ونصب امام جماعت دخالتى ندارد؛ بلكه اگر مردم كسى را براى امامت صالح ديدند، مى‌توانند او را به عنوان امام جماعت انتخاب كنند.
    
{2} عدم لزوم کسب رضایت واقف یا متولی جهت فعالیت های دینی در مسجد
سؤال: آیا هیئت امناء یا بانی یا متولی مسجد مى توانند مانع فعالیتهاى فرهنگى، دینى (مانند برگزاری کلاس قرآن ) در مسجد شوند؟
پاسخ: پس از تحقّق وقف مسجد کلیّه کارهائى که موجب تقویت برنامه مسجد و مراسم نماز و نشر حقایق تشیّع در آن است، احتیاج به اجازه دیگران حتّى واقف یا متولّى ندارد ، همچنین نماز و اقامه جماعت و رعایت نظر آنها در این گونه موارد لازم نیست، ولى بهتر است هماهنگى برقرار گردد و در هر حال مزاحمتى براى نمازگزاران به وجود نیاید.
    
{3} وظایف متولی مسجد
سؤال: متولّى مسجد داراى چه مسؤولیّتى است؟
پاسخ: وظیفه متولّى آن است که اگر مسجد موقوفاتى دارد، آنها را حفظ نموده، و صرف مسجد کند، و بقیّه امور مربوط به نمازگزاران است.
    
{4} لزوم وجود هیأت امنا در مسجد در عصر حاضر
سؤال: لطفاً نظر مبارك را در مورد سئوالات زير مرقوم فرماييد:
الف: آيا در صدر اسلام هم هيأت امناى مساجد، كه الآن مرسوم است، وجود داشت؟ اگر بوده سابقه آن از چه زمانى مى‌باشد؟
ب: نظر اسلام درباره وظايف اين هيأت‌ها چيست؟
ج: آيا مجموعه‌هاى فرهنگى و افراد دلسوز، براى برگزارى مراسم‌هاى مذهبى وبرنامه‌هاى فرهنگى در مسجد، بايد از اعضاى هيأت امنا اجازه بگيرند؟
د: آيا اعضاى هيأت امنا صلاحيّت تأييد يا ردّ برنامه‌هاى مذهبى و فرهنگى را دارند؟
پاسخ الف تا د: در صدر اسلام هيأت اُمنا به صورتى كه امروز مرسوم است وجود نداشته، ولى با توجّه به مشكلاتى كه در امر اداره مساجد در عصر و زمان ما وجود دارد نياز به هيأت اُمنا احساس مى‌شود و هيأت اُمنا بايد از افراد صالح وامام جماعت مسجد انتخاب شوند و تمام كسانى كه مى‌خواهند تصرّفاتى در مسجد كنند با موافقت آنها باشد.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -