انهار
انهار
مطالب خواندنی

استفتائات کسب های حرام- قمار، شطرنج، بیلیارد و...- آیت الله العظمی بهجت قدس سره

بزرگ نمایی کوچک نمایی
استفتائات کسب های حرام- آیت الله العظمی بهجت قدس سره
قمار، شطرنج، بیلیارد و...
قمار چیست؟
سؤال1882. تعریف قمار و آلت قمار چیست؟
پاسخ: قمار، بازى همراه با برد و باخت به وسیله‏ى آلات مخصوص فراهم شده براى قمار با در میان گذاشتن و قرار پول یا چیز دیگر به عنوان عوض است و بین اقسام بازى‏ها و اقسام آلات فراهم شده براى قمار در هر عصرى، فرقى وجود ندارد.
موارد جواز برد و باخت
سؤال1883. شرط برد و باخت در چه مسابقاتى جایز و در چه مسابقه‏اى حرام مى‏باشد؟ و حکم مالى که برنده از بازنده مى‏گیرد چیست؟
پاسخ: مسابقه با آلت غیر معدّه جهت قمار یا بدون آلات قمار ـ مثل کشتى ـ بنابر اظهر جایز است و مسابقه با آلات قمار، حتّى بدون عوض بنابر احوط، جایز نیست و مال قمار را واجب است به مالک آن ردّ کند.
سؤال1884. بازى شطرنج که امروزه از آلت قمار بودن افتاده و جنبه‏ى یک بازى و ورزش فکرى را پیدا کرده است، چه حکمى دارد؟
پاسخ: بازى با آلات قمار با معاوضه حرام و بدون معاوضه خلاف احتیاط است.
بازى با شطرنج و پاسور بدون برد و باخت
سؤال1885. بازى شطرنج و پاسور هر چند بدون برد و باخت چه صورتى دارد؟
پاسخ: این همان مورد احتیاطى است که بازى با آلات معدّه بدون معاوضه، محل احتیاط است، و در شطرنج و مانند آن احتیاط شدید است.
سؤال1886. بازى کردن با شطرنج بدون برد و باخت چه حکمى دارد؟ خرید و فروش آن و نگاه کردن به افرادى که بازى مى‏کنند چه طور؟
پاسخ: بازى با آلات معدّة بدون عوض، مورد احتیاط است و این احتیاط در شطرنج و نرد شدید است و اگر در معامله انتزاع جواز مطلق شود (زیرا معاوضه نیز امرى است قصدى) و در آن ترویج حرام باشد، جایز نیست و تکسّب با چیزى که منفعت محلّله ندارد، جایز نیست و نگاه کردن به افراد اگر ضدّ نهى‏ازمنکر نباشد، حرام نیست.
سؤال1887. نظر حضرتعالى درباره‏ى شطرنج و خرید و فروش آلات و ابزار آن چیست؟
پاسخ: شطرنج با همان خصوصیاتى که از قدیم داشته، ساختنش حرام است، و نگهدارى آن هم حرام است، اگر فایده‏اى غیر از بازى کردن با آن نداشته باشد، خرید و فروش آن نیز در این‏صورت حرام است.
بازى با شرط‏بندى با غیر وسایل قمار
سؤال1888. آیا بازى با غیر آلات معدّه براى قمار با شرط‏بندى، به گونه‏اى که صدق عرفى آلات بر آن نکند ـ مانند بازى با رایانه در موارد غیر صدق قمار ـ جایز است؟
پاسخ: اشکال ندارد، ولى اگر آن احتمال ضرر و خطر داشته باشد (مانند مصارعت) جایز نیست.
رجوع به غیر مرجع تقلید در مسأله شطرنج و ...
سؤال1889. آیا در مسأله شطرنج و ورق و پاسور، رجوع به غیر (کسانى که این بازى‏ها را بدون برد و باخت جایز مى‏دانند) در این مسأله، براى کسانى که از شما تقلید مى‏کنند، جایز است؟
پاسخ: در احتیاط واجب، مطلقا رجوع به مجتهد اعلم بعدى جایز است؛ بنابراین فقط در صورتى که بازى با این آلات بدون برد و باخت است، رجوع به مجتهد دیگر جایز است.
بازى با شطرنج و پاسور
سؤال1890. حکم بازى با شطرنج و پاسور چیست؟
پاسخ: بازى کردن با آلات قمار، از قبیل نرد و پاسور و شطرنج، با برد و باخت حرام قطعى است و بدون برد و باخت، احتیاط در ترک آن است و در شطرنج، احتیاط شدیدتر است.
ورق و شطرنج کامپیوترى
سؤال1891. آیا بازى‏هایى که حرام است مانند: ورق و شطرنج اگر با کامپیوتر انجام شود، چه صورتى پیدا مى‏کند؟
پاسخ: فرق نمى‏کند، فى الجمله.
خرید و فروش منچ، شطرنج و...
سؤال1892. خرید و فروش وسایل سرگرمى مانند شطرنج و منچ و کارت بازى و سایر اشیاى سرگرمى، چه حکمى دارد؟
پاسخ: در مورد شطرنج جایز نیست. (به مسأله‏ى 1624 رساله رجوع شود.)
برگزارى دوره‏هاى آموزشى شطرنج
سؤال1893. با توجه به این که در بیشتر مدارس، بازى با شطرنج رواج دارد، آیا بازى با آن و برگزارى دوره‏هاى آموزشى آن جایز است؟
پاسخ: جایز نیست.
نگهدارى وسایل قمار
سؤال1894. اگر کسى یکى از آلات قمار را به انسان هدیه کرد، آیا مى‏شود آن را به عنوان یادگارى نگه داشت و از آن استفاده نکرد؟
پاسخ: خیر، باید آن را از بین برد.
تماشا و تشویق قماربازان
سؤال1895. تشویق قمارباز و یارى کردن او به شکل تشویق یا راه‏هاى دیگر، چه حکمى دارد؟ تماشاى آن، چه صورتى دارد؟
پاسخ: تشویق و اعانت و کمک به او مطلقا حرام است.
احداث باشگاه بیلیارد
سؤال1896. لطفا حکم بازى کردن و کسب و درآمد از طریق احداث باشگاه بیلیارد را بیان فرمایید.
پاسخ: جایز نیست.
بازى بیلیارد
سؤال1897. آیا بازى بیلیارد جایز است؟ اگر بدون برد و باخت باشد چه طور؟
پاسخ: جایز نیست و بدون برد و باخت هم بنابر احتیاط جایز نیست.
بازى با شرط‏بندى
سؤال1899. در مسابقاتى ـ مثل فوتبال ـ اگر جوایزى تهیه شود و یا شرط‏بندى شود و برد و باخت در کار باشد، حکم مسأله را توضیح دهید؟
پاسخ: اگر جوایز از اموال بازنده تهیه شود و به برنده داده شود، حرام است.
بازى همراه با جایزه
سؤال1900. اگر از طرف فرد ثالث جایزه‏اى براى تیم برنده قرار داده شود، بازى به قصد برنده شدن، چه حکمى دارد؟ با فرض این که تیم بازنده مخارج مصرف شده جهت کسب آمادگى و تهیه امکانات را از دست مى‏دهد.
پاسخ: ظاهرا اشکال ندارد.
تماشا و شرکت در بازى‏هاى شرط‏بندى شده
سؤال1901. اگر برد و باخت بین بعضى از بازیکنان و مربیان و غیره باشد، بازى براى بازیکنانى که برد و باخت شامل حال آن‏ها نمى‏شود، چگونه است، نیز براى تماشاگران چه حکمى دارد؟
پاسخ: اگر تشویق و کمک بر مرتکبین حرام محسوب شود، حرام است.
کسب از طریق بازى‏هاى کامپیوترى، آتارى و...
سؤال1902. کسب درآمد از راه قرار دادن وسایل بازى در اختیار دیگران ـ مانند میزهاى فوتبال دستى، آتارى یا بازى‏هاى کامپیوترى ـ در صورت عدم شرط‏بندى، براى صاحب باشگاه، چه صورتى دارد؟
پاسخ: اگر بازى با آلات معدّه قمار نیست ـ که حتى بدون برد و باخت هم محلّ احتیاط باشد ـ اشکال ندارد.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -