استفتائات کسب های حرام- آیت الله العظمی بهجت قدس سره
موسیقی
معیار حرمت موسیقى
سؤال1756. آیا معیار حرمت موسیقى فقط مطرب و لهوى بودن آن است یا این که میزان تحریک و تهییج آن هم تأثیر دارد؟ و اگر باعث حزن و گریه شنونده شود، چه حکمى دارد؟
پاسخ: مطرب بودن قیدى است که در غنا مطرح است نه در موسیقى و اصل اطراب شأنى، معیار حرمت است و نیز هر تحریک و تهییجى که سبب فرح یا حزن شود اما در موسیقى تلهّى (نواختن موسیقى لهوى) با آلات معدّهى (دستگاهها و ابزار ویژهى موسیقى) مطلقا جایز نیست، بلکه استعمال آنها در غیر لهو هم بنابر احتیاط واجب جایز نیست.
سؤال1757. 1) کدام موسیقى حرام است و آیا گوش دادن به آن براى رفع خستگى ناشى از کار یا افسردگى و مانند آن اشکال دارد؟
پاسخ: آنچه مطرب است، از حیث غناى حرام است و از حیث لهو با آلات موسیقى، پس مطلقا حرام است و اگر استعمال آنها در غیر لهو باشد، بنابر احتیاط جایز نیست.
2) رقص و آواز در مجالس عروسى که زنها و مردها جدا باشند، آیا اشکال دارد؟
پاسخ: رقص خلاف احتیاط است، آواز هم به غنا و غیر غنا منقسم مىشود که در صورت غنایى بودن حرام مىباشد.
ملاک حلّیت موسیقى
سؤال1758. مبانى فقهى حرمت موسیقى و معیار تعیین مصداق موسیقى مطرب چیست؟
پاسخ: ملاک حرمت اطراب شأنى است که معمولاً در زدن با آلات و ابزارهاى آن مطرب شأنى مىشود و علامت آن غلبهى مقرونیّت آنها با محرّمات دیگر است.
مجالس لهو و لعب
سؤال1759. منظور از مجالس لهو و لعب چه مىباشد؟
پاسخ: مجالس لهو و لعب، مجالسى است که مناسبت با مجالس اهل فسق و گناه دارد.
تفاوت موسیقى و ترانه سنتى و غیر سنتى
سؤال1760. آیا فرقى بین موسیقى سنّتى و غیرسنّتى، ترانه به زبان محلى و یا زبانهاى دیگر و استفاده از نوار ضبط شده آن وجود دارد؟ خرید و فروش این گونه نوارها چگونه است؟
پاسخ: در حرمت موسیقى تفاوتى بین سنتى و غیرسنتى آن وجود ندارد و در صورت حرمت اصل موسیقى، خرید و فروش نوارهاى آن نیز حرام است.
آثار روحى موسیقى
سؤال1761. گوش کردن موسقى باعث چه تحولاتى در روح انسان مىشود؟ آیا حکم موسیقى تابع این امور است؟
پاسخ: گوش دادن موسیقى آثار منفى فراوانى در روح انسان دارد، ولى حکم شرعى آن دایر مدار آن آثار نیست.
رابطه علم موسیقى با حکم فقهى آن
سؤال1762. هنر موسیقى، مبتنى بر اصول و قواعد علمى و تاریخى است، چرا افراد دیندار آشنا با موسیقى، مرجع تشخیص حکم آن قرار نگیرند؟
پاسخ: مرجع تشخیص حکم در تمام احکام شرعى، مرجع تقلید جامع شرایط است که بر فهم و استنباط نظر شارع قدرت دارد و در تشخیص موضوعات، به متخصصین و خبرهى آن مراجعه مىشود.
موسیقى درمانى
سؤال1763. آیا موسیقى درمانى جایز است؟
پاسخ: استفاده موسیقى براى درمان نیز همانند موارد دیگر آن جایز نیست.
استفاده از موسیقى براى اغراض علمى و...
سؤال1764. آیا استفاده و آموزش موسیقى در مواردى مثل هنر و طبابت و افزایش شیر دام و رشد گیاه و... ، جایز است؟
پاسخ: موارد استفاده از موسیقى موجب تغییر حکم شرعى آن نمىشود.
استماع، ساخت، فروش، تعلیم و تعلّم موسیقى مطرب و آلاتش
سؤال1765. گوش دادن به آهنگها، ساخت، فروش، تعلیم و تعلّم موسیقى و آلاتش چه حکمى دارد؟
پاسخ: ظاهرا همهى اینها جایز نیست.
شنیدن موسیقى در خانواده
سؤال1766. در خانوادهاى که یک یا چند نفر از اعضاى آن موسیقى گوش مىکنند و بقیه با اجبار و قهرا صداى موسیقى به گوش آنها مىخورد و امر به معروف و نهىازمنکر آنها فایدهاى ندارد، چه حکمى دارد و گناه گوش کردن این نوارها بالاخص در ماه محرم و صفر و رمضان به عهده کیست؟
پاسخ: به گوش خوردن موسیقى، همانند شنیدن آن حرام نیست و گناه عمل حرام اعم از شنیدن موسیقى و... در ماههاى حرام مضاعف است.
موسیقى و یاد خدا
سؤال1767. اگر شنیدن موسیقى و یا غنا انسان را به یاد خداوند متوجه کند، آیا شنیدن آن مانعى دارد؟
پاسخ: انسان با عملى که مورد رضاى خداوند نیست، نمىتواند به یاد خداوند باشد و چنین امورى نمىتواند موجب تغییر حکم شرعى موسیقى و غنا باشد.
ملاک جواز و عدم جواز نوارهاى ترانه و موسیقى
سؤال1768. آیا داشتن مجوز از وزارت ارشاد دلیل بر مجاز بودن صداى خواننده یا ترانهى او مىباشد؟
پاسخ: مجوّز آن وزارتخانه، نمىتواند مجوّز شرعى براى نوارهاى موسیقى و ترانه باشد.
شنیدن موسیقىهاى صدا و سیما
سؤال1769. شنیدن موسیقىهایى که از صدا و سیما پخش مىشود چه صورت دارد؟
پاسخ: فرقى با موارد دیگر نمىکند و به طور کلّى شنیدن موسیقى مطرب حرام است و در فرض مذکور به هر نحو ممکن باید از شنیدن آن اجتناب نمود.
تجلیل از نوازندگان در رسانه عمومى
سؤال1770. تشویق و تجلیل از بعضى نوازندگان و حرفه آنها در بعضى روزنامهها و مجالس و رسانههاى خبرى دیگر و شرکت در این برنامهها و تشویق آنها چه حکمى دارد؟
پاسخ: چون نواختن و شنیدن موسیقى مطرب حرام است، کلیّه امورى که به عنوان مقدمه یا ترویج آن محسوب مىشود نیز حرام است.
دیدن فیلم با آهنگ
سؤال1771. آیا کارتونهاى خارجى که آهنگهاى شاد دارند، حرام است؟
پاسخ: اگر مطرب باشند، شنیدن موسیقى آن حرام است و در این صورت دیدن فیلم، بدون آهنگ از این جهت اشکالى ندارد.
شنیدن موسیقى بدون حالت طرب
سؤال1772. شنیدن نوارهاى ترانه خواننده زن و مرد و نواختن ارگ یا آهنگهاى رادیو و تلویزیون، اگر به خود گوش دهنده آن حالت طرب دست ندهد، چه حکمى دارد؟
پاسخ: چون میزان در مطرب بودن اطراب شأنى است نه فعلى؛ بنابراین در فرض سؤال نیز شنیدن آنها حرام است.
نى زدن
سؤال1773. نى زدن اگر موجب فساد نباشد، چه حکمى دارد؟
پاسخ: نى از آلات مخصوص موسیقى است و اشکال دارد.
موسیقى حلال
سؤال1774. آیا موسیقى حلال نیز وجود دارد، موسیقى آرام چه وجهى دارد؟
پاسخ: اگر با آلات و ابزار لهو باشد، صورت حلال ندارد.
شنیدن آهنگهاى شاد براى شادابى روحى
سؤال1775. براى رفع خستگى روح و جانم آهنگهاى شاد گوش مىکنم، زیرا خدا آزار رساندن به روح توسط خود انسان را محکوم مىکند، پس گمان نمىکنم رفع خستگى روح با آهنگ اشکالى داشته باشد؟
پاسخ: موسیقى بزرگترین و بیشترین آسیب را به روح انسان وارد مىسازد و او را از قرب پروردگار متعال دور مىسازد، بنابراین شما که نگران روح خود هستید، باید از شنیدن موسیقى حرام خوددارى نمایید.
عدم تأثیر نوارهاى مبتذل
سؤال1776. برخى مىگویند نوارهاى ترانه روى ما تأثیر منفى ندارند، آنها را چگونه ارشاد کنیم؟
پاسخ: ملاک حرمت تأثیر فعلى نمىباشد، بنابراین در این صورت نیز آنها نباید موسیقى گوش کنند.
شنیدن ترانهى غمگین
سؤال1777. آیا شنیدن ترانهى غمگین جایز است؟
پاسخ: تفاوتى با انواع دیگر موسیقى ندارد و غمگین بودن سبب حلیّت نمىشود.
شنیدن ترانهى دیگرى
سؤال1778. گوش دادن به صداى کسى که ترانهاى را زمزمه مىکند، چه حکمى دارد؟
پاسخ: اگر ترانه را به آن سبک بخواند، به صورتى که به حالت غنا برسد، حرام است.
شنیدن اجبارى موسیقى مبتذل
سؤال1779. انسان اگر به اجبار به موسیقى مبتذل گوش کند، چه حکمى دارد؟
پاسخ: اختیارا خودش نباید گوش دهد و حکم به گوش خوردن موسیقى (سماع) با شنیدن آن (استماع) فرق مىکند.
شنیدن موسیقى در وسایل نقلیه عمومى
سؤال1780. در صورتى که در شرایط زمانى یا مکانى خاص، سوار اتومبیل عمومى باشیم که چارهاى جز شنیدن ترانه و موسیقى نباشد، تکلیف چیست؟
پاسخ: خود انسان اختیارا نباید گوش دهد، پس مىتواند به گونهاى خود را مشغول ذکر و یا امور دیگر نماید که شنوندهى موسیقى نباشد، هر چند صداى آن به گوش وى بخورد.
پخش آهنگ در مسجد و حسینیه
سؤال1781. حکم پخش کردن آهنگهاى مذهبى در مساجد و حسینیهها چه مىباشد؟
پاسخ: انجام امورى که موجب هتک حرمت مسجد مىشود، حرام است و گناه آن مضاعف است.
حکم دایره زدن
سؤال1782. آیا دایره زدن حلال است؟
پاسخ: دایره نیز از آلات و وسایل طرب مىباشد و استعمال آن حرام است.
شکستن وسایل موسیقى
سؤال1783. حکم وسایل طرب و استفاده و خرید و فروش و ساختن و تعلیم و تعلم آنها از قبیل تار، سه تار، سنتور، تنبور، قانون، قیچک، کمانچه، نى، تنبک، دف، پیانو، ویولون، ویلا، کلارینت، فلوت، هورن، ترومپت، و سازهاى کوبهاى، چه صورتى دارد و خانهها و مؤسسات و اشتغال و درآمد از این راه چه حکمى دارد؟ شکستن آنها ضمانآور است یا خیر؟
پاسخ: چون وسایل ذکر شده، ابزار و آلات ویژه لهو مىباشند اشتغال و درآمد آنها و کلّ امور مذکور حرام است و از بین بردن صورت و شکل ظاهرى آنها واجب است و در این خصوص ضمانى ندارد.
کسب از طریق آموزش نوازندگى
سؤال1784. آیا از لحاظ شرعى نواختن موسیقى و آموزش و فراگیرى آن، شغل و درآمد آن حلال محسوب مىشود؟
پاسخ: اشتغال و کسب درآمد از چنین حرفههایى حرام است.
آموزش خوانندگى و نوازندگى
سؤال1785. یادگیرى خوانندگى یا نوازندگى موسیقى توسط جوانان و نوجوانان چه حکمى دارد؟
پاسخ: حرام است.
اجرت تکثیر نوارهاى مبتذل
سؤال1786. آیا گرفتن اجرت براى تکثیر نوارهاى صوتى که محتوى امور حرامى هستند، جایز است؟
پاسخ: خیر، حرام است.
خرید و فروش آلات و وسایل موسیقى
سؤال1787. خرید و فروش اسباب مشترکه موسیقى، چه حکمى دارد؟
پاسخ: خرید و فروش آلات لهو، مثل تار و حتى سازهاى کوچک حرام است؛ مگر این که منفعت مشروع و حلالى از آن برده شود و معامله براى آن منفعت حلال واقع شود که بنابر اظهر در این صورت معامله صحیح است.
آلات موسیقى در مجالس اهل بیت ـ علیهمالسّلام ـ
سؤال1788. استفاده از طبل، سنج و شیپور در مراسم عزادارى چه حکمى دارد؟
پاسخ: خلاف احتیاط است.
مصونیت از مفاسد عمل حرام
سؤال1789. آیا مىتوان به استناد این که از مفسده حرام مثل رقص و قمار و شراب و غنا مصونیت دارم، مرتکب حرام؟
پاسخ: هر عمل حرامى داراى مفسده است، چه فرد آن را درک نماید و چه متوجه آن نشود؛ بنابراین در هر صورت از چنین اعمال حرامى باید پرهیز نمود.
|