انهار
انهار
مطالب خواندنی

محرم و نامحرم

بزرگ نمایی کوچک نمایی
محارم و غیر محارم در صورت ازدواج مجدد
سؤال: همسر اینجانب فوت شده و ازدواج مجدد کرده‌ام دختر همسر اولم در شرف ازدواج است. آیا دامادم نسبت به همسر دومم محرم مى‌شود؟
پاسخ: داماد شما به همسر دوم شما مَحْرم نمى‌شود.
محرمیت فرزند خوانده
سؤال: مردى داوطلبانه وظیفه بزرگ کردن دخترى را به عهده مى‌گیرد تا اینکه دختر بالغ مى‌شود. آیا براى این دختر حفظ حجاب جلوى این مرد واجب است؟
پاسخ: صِرف بزرگ کردن دختر محرمیت نمى‌آورد.
شیوه‌هاى مَحْرم کردن بچه شیرخوار
سؤال: از آنجا که بچه‌دار نمى‌شویم پسر 4 تا 6 ماهه را به فرزند خواندگى گرفته‌ایم چه راههایى وجود دارد تا این پسر با همسرم محرم گردد؟
پاسخ: براى ایجاد محرمیت در فرض سوال راههایى موجود است؛ از جمله:
1ـ اگر خواهر این خانم شیر داشته باشد چنانچه با رعایت شرائط مذکور در رساله این بچه را شیر دهد این خانم، خاله او شده و با او محرم است.
2ـ اگر مادر این خانم شیر داشته باشد و به او شیر دهد این بچه برادر رضاعى آن خانم بوده و محرم است.
3- اگر خواهرزاده یا برادرزاده یا زن برادر این خانم به او شیر دهند.
محدوده محرمیت سببى فرزندان
سؤال1: آیا با ازدواج مردى که فرزند پسر دارد با زنى که فرزند دختر دارد, آن پسر و دختر را بر یکدیگر محرم مى‌کند؟
2: آیا آن پسر و دختر بر والدین و اجداد این زن و مرد محرم مى‌شوند؟
ج1) ازدواج آن مرد و زن، موجب محرمیت پسر و دختر نمى‌شود.
ج2) پسر و دخترِ زن و مرد مذکور بر والدین و اجداد این زن و مرد محرم نیستند.
شرایط حصول رضاع شرعى
سؤال: اگر کودک پانزده مرتبه یا یک شبانه روز کامل شیر زنى را بخورد ولى در این مدت غذاى دیگرى هم خورده باشد، آیا این مقدار، باعث محرمیّت مى‌شود؟
پاسخ: غذا خوردن در بین پانزده مرتبه مانع از تحقق محرمیت نیست ولى در بین یک شبانه‌روز، مانع محسوب مى‌شود مگر آنکه غذا خوردن به قدرى کم باشد که عرفاً نگویند غذا خورده است.
محرمیت در فرزندانى که از یک پدر و مادر نیستند
سؤال: اگر مردى از زن اول خود فرزند داشته باشد و از زن بعدى نیز فرزنددار شود، و زن دوم هم قبلاً ازدواج نموده و فرزند داشته باشد، و در حال حاضر نیز این زن و مرد فرزند داشته باشند، رابطه محرمیت فرزندان اول زن، فرزندان اول مرد با هم و با فرزندان حال حاضر این زن و مرد چگونه است؟
پاسخ: فرزندانى که مرد از زن اول دارد با فرزندانى که از زن دوّم دارد، مَحْرم مى‌باشند و فرزندانى که زن دوم از ازدواج قبلى دارد با ‏فرزندانى که زن دوم از این مرد دارد، محرم مى‌باشند ولى نسبت به فرزندانى که مرد از زن اول دارد، مَحرم نمى‌باشند.
محرمیّت زوجین بعد از مرگ یکى از آنها
سؤال: آیا با فرض سوال به مجرّد مرگ، محرمیّت زایل نمى‌شود.
مقدار مجاز لمس بدن محارم
سؤال: مقدار مجاز لمس بدن محارم چقدر است؟
پاسخ: هر موضع از بدن محارم که نظر کردن به آن جایز است، لمس آن هم بدون قصد ریبه اشکال ندارد

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

ویژه نامه ماه مبارک رمضان




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -