انهار
انهار
مطالب خواندنی

نگاه به نامحرم

بزرگ نمایی کوچک نمایی
نگاه به عکس و فیلم همسر
سؤال: آیا به قصد لذت مرد مى‌تواند به عکس یا فیلم همسرش نگاه کند؟
سؤال: اگر همسرش فوت کرده باشد حکم چگونه است؟
پاسخ: نگاه به فیلم یا عکس همسر با قصد لذت مطلقاً جایز است.
نگاه کردن به مو و بدن زنان در فیلم‌ها
سؤال: آیا نگاه کردن به جلوى مو و پیشانى دختران و زنان در فیلم‌ها و برنامه‌هاى تلویزیونى جایز است؟
پاسخ: نظر به موى سر و صورت و حتى بدن دختران و زنان در فیلم‌ها و برنامه‌هاى غیر مستقیم تلویزیونى حکم نظر به نامحرم را ندارد مگر آنکه از روى شهوت و یا موجب مفسده و یا خوف فتنه باشد.
ظهور و چاپ عکس نامحرم
سؤال: ظهور و چاپ عکس‌هاى خانوادگى و یا عروسى که در آنها خانم‌ها با محارم خود و بدون حجاب کامل مى‌باشند توسط عکاسى‌ها چه حکمى دارد؟
پاسخ: ظاهر کردن و چاپ آن نزد عکاسى که آنها را نمى‌شناسد بدون قصد ریبه و لذت و خوف وقوع در فتنه و فساد اشکال ندارد.
دیدن فیلم‌هاى مبتذل
سؤال: حکم دیدن فیلم‌هاى مبتذل چیست؟
پاسخ: دیدن فیلم‌هاى مستهجن و حاوى منکرات، موجب تقویت هواهاى شیطانى نفس، تضعیف اراده و ایمان و زمینه‌ساز ترتب مفاسد و گناهان بوده و به هیچ وجه جایز نیست
نگاه کردن به عورت شخص نمونه دهنده جهت آزمایش اعتیاد
سؤال: با توجه به الزام آزمایش عدم اعتیاد که با نمونه‌گیرى ادرار زوجین مشخص مى‌شود، فرد کارمند موظف به نگاه مستقیم به عورت فرد مراجعه‌کننده است و زوجین هم باید جهت حصول اطمینان عورت خود را باز بگذارند، تکلیف و وظیفه شرعى ناظر آزمایشگاه و زوجین را ذکر فرمایید.
پاسخ: کشف عورت دیگران و نگاه کردن به آن و وادار کردن صاحب عورت به کشف عورت در برابر دیگران، جایز نیست مگر آنکه ضرورتى مثل رعایت قانون و یا معالجه، آن را اقتضا کند.
عکس‌هاى مبتذل تبلیغاتى
سؤال: حکم شرعى الصاق عکس‌هاى مبتذل بر اجناس با هدف فروش بیش‌تر چیست؟ آیا اسلام به مشتریان هم توصیه به ترک خرید این اجناس را مى‌کند یا نهى دینى فقط به فروشندگان است؟
پاسخ: چاپ، نشر، خرید و فروش و ترویج عکس‌هاى مبتذل و الصاق آنها بر روى اجناس که موجب انحراف و فساد جوانان شده و یکى از مظاهر تهاجم فرهنگی و ترویج فرهنگ منحطّ غرب مى‌باشد، جایز نیست.
فیلم‌هاى داراى مجوز مشتمل بر حرام
سؤال: برخى افراد وقتى از کارى نهى‌ مى‌شوند آن را به دستور یا مجوزى که از بالاتر دارند نسبت داده و لذا خود را معذور مى‌دانند؛ مانند بعضى صاحبان مغازه‌هاى ویدئو کلوپ که فروش فیلم‌هاى مشتمل بر حرام را به مجوز ارشاد مستند مى‌کنند. لطفاً حکم دین اسلام را درباره دستور یا تجویز مقام بالاتر و همچنین عمل فرد زیردست، بیان فرمایید.
پاسخ: صِرف مجوز مذکور، حجّت شرعى بر حلیّت نیست.
دست‌دادن در کشورهاى غیراسلامى
سؤال: در برخى از کشورهاى اسلامى دست‌دادن مرد با زن امرى عادى است و ممانعت از این کار به نحوى توهین به طرف مقابل تلقى مى‌گردد. استدعا دارد حکم شرعى در این‌باره را بیان فرمایید.
پاسخ: دست‌دادن مرد با زن اجنبى و لمس بدن زن بر مرد اجنبى، شرعاً حرام است و امتناع از این عمل به اظهار اینکه چنین برخوردى جزو دستورات دینى اسلام است هیچ‌‌گونه تلقى توهین به طرف مقابل نخواهد شد و مسلمین موظفند عمل به وظایف شرعى را مقدّم بر همه امور خود بدارند و به هر بهانه اقدام به ترک واجب یا فعل حرام نکنند.
تصاویر مبتذل تزئینى
سؤال: کوپلن‌هایى با عکس‌هاى زنان سر برهنه و با تصاویر رقاصى دسته‌جمعى که توسط آقایان و خانم‌ها بافته مى‌شود و از آن‌ها در منازل و مغازه‌ها استفاده مى‌کنیم، چه حکمى دارد؟
پاسخ: حکم دائر مدار مفسده‌انگیز بودن آن است.
نگاه به تصویر زن مسلمان
سؤال1: آیا نگاه کردن به تصویر زن مسلمانى که او را مى‌شناسیم بدون قصد لذت و خوف گناه، جایز است یا خیر؟ (با این فرض که تصویر غیرمستقیم و بدون پوشش کامل مى‌باشد)
سؤال2: قید شناختن به چه معنایى است؟ آیا صِرف دانستن نام و تشخیص قیافه و چهره کافى است یا خیر؟
ج1) در فرض مرقوم جایز نیست.
ج2) همین قدر که بداند او کیست، کافى است.
پوشش لازم براى زنان
سؤال: در مسأله پوشش بانوان:
الف: آیا بازگذاشتن وجه و کفین در ملأ عام، براى زن جایز است یا خیر؟
ب: در صورتى که جایز باشد، آیا نگاه مرد نامحرم به وجه و کفین بدون قصد لذت و خوف گناه، جایز است یا خیر؟
ج: نگاه کردن به وجه و کفین گویندگان زن اخبار که به صورت مستقیم پخش مى‌شود، چه حکمى دارد؟
پاسخ: الف: در صورتى که آرایش و زینت نداشته باشد، مانعى ندارد.
ب: در فرض مرقوم اشکال ندارد.
ج: اگر آرایش نشده باشد و نگاه همراه با لذت نباشد، اشکال ندارد.
نگاه به اهل کتاب
سؤال: نگاه کردن به اهل کتاب بدون حجاب چه حکمی دارد؟
پاسخ: نظر به عورت زنان اهل ذمّه به هیچ وجه جایز نیست ولى نظر به سایر مواضع بدنشان که عادتشان بر نپوشاندن آن مواضع است، اشکال ندارد.
بردن بدحجاب به اماکن عمومى
سؤال: اگر ما کسى را که به حجابش توجه ندارد به پارک ببریم گناه او گردن ما هم هست؟
پاسخ: با علم به اینکه در معرض دید نامحرم قرار مى‌گیرد اگر چنین کارى انجام دهید، گناهکار محسوب مى‌شوید.
دیدن و لمس مجسمه انسان
سؤال: در برخى از فروشگاه‌هاى لباس مجسمه‌هایى قرار دارند که خیلى شبیه انسان هستند و در حالت عریان حالت‌هاى یک انسان واقعى را تداعى مى‌کنند آیا دیدن و لمس این مجسمه‌ها اشکال ندارد؟
پاسخ: اگر مفسده نداشته باشد و موجب خوف ارتکاب گناه نباشد، مانع ندارد

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -